Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombi / Hagle


fauskedykker

Anbefalte innlegg

Etter mange år uten jakt har jeg tenkt å jakte igjen. Har lyst å kjøpe en kombi, men er usikker på amo til rifla. En kombi kan man jo få i flere varianter, og jeg ønsker å høre fra dere hva dere mener om dette. Det blir mest rypejakt jeg går på, men skyter det meste av småvilt. Har hatt en enkelskudd 222 tilligere, og syns den smeller høyt, og den har jo en høy utgangshastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cal. 222 er egentlig et varmintkaliber, beregnet for jakt på skadedyr hvor kjøttødeleggelse ikke spiller noen rolle. Brukte det tideligere til rådyrjakt, men har gått over til cal. 243W. Vet ikke om noen kombivåpen leveres i 243W. men mange kombivåpen leveres i 6,5mm. som jo duger til både rådyr og elg. Cal. 243W er veldig behagelig å skyte med, svak rekyl, men er jo heller ikke lydløs. Det er opprinnelig ei 7,62 * 51 mm. hylse, (eller 308W) som er strupet ned til ca. 6 mm.

Skal du kjøpe et kombivåpen kan det være lurt å kjøpe en modell hvor du siden kan utvide med flere løp, for eks. over under hagle.

Er tanken å skyte rype med rifleløpet bør du finne et mindre og lettere kaliber, for eks. 22 Hornet som jeg selv ikke har noen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 Hornet er kanskje et alternativ da? Svir av ca. halvparten av kruttmengden som 222 Rem og i tillegg lades den med et hurtigere krutt så den smeller betraktelig mindre. Vet ikke hvilke kombier som leveres med det kaliberet bortsett fra dyrere greier som Blaser og Krieghoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.