Gå til innhold
  • Bli medlem

hva slags isbor bør jeg velge?


bernt21

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Har en todelt Rantanen isbor med løse skjær. Om det er det beste vet jeg ikke, men det har ihvertfall aldri sviktet meg :arrow: Demonterbare skjær/kniver er kanskje en fordel, men jeg har hittil ikke hatt behov for å ta dem av. Kanskje et pro hvis man er uheldig og borer i stein, lettere å komme til og slipe?

Størrelsen bestemmes av hva slags "bytte" du er ute etter. Mitt bor har diameter ca. 13 cm og det holder i massevis for ørret- og røyefiske på fjellvann i de traktene jeg har ferdes. Har aldri erfart at fangsten har satt seg fast i hullet, men det avhenger jo som før nevnt av dimensjonene på det som fins under isen.

Det går jo også an å bore opp flere hull inntil hverandre hvis man aner storfangst :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

lurt å si hvor og til hvilket fiske du skal bruke boret.

skal du på fjellet, langt i fra bil er det enklest med et 3 delt bor, husk at det kan være nødvendig med både et og to skjøteledd enkelte år på høytliggende vann. dess mindre diameter på boret jo lettere å perforere isen. dette boret har jeg gode erfaringer med:

http://www.abru.no/detail.asp?PRODUCT_ID=IS-2

til gjeddefiske i lavlandet ville jeg hatt et bor med 20 cm skjærebredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rantanen UR 150 mm - definitivt. Dette er den turkise modellen, med hel krone (faste skjær). På denne modellen er spiralen helsveist til aksen, hvilket gir et ytterst stivt og retningssikkert bor. Kvaliteten på kronene (de røde) er helt fenomenal, og skulle du bore i sten, så fås fabrikkslipte byttekroner for halve prisen av en ny. Selv 150 mm synker nesten av seg selv gjennom isen, og test etter test viser at du får gjennomslag med færrest omdreininger med dette boret.

Sammenlikne dette boret med andre i lagdelt tjukk is med overvann! Det blir en aha-opplevelse.

Vi har brukt dem alle - Abu, Mora, Kilpa... men ingen slår Rantanen UR. Og med 150 mm er du rustet til det meste, fra småabbor til gjedde, fra røyepinner til lake, ja endog torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.