Gå til innhold
  • Bli medlem

Katnosa (Nordmarka - nord) 30.09.2011 ->


SuperTed

Anbefalte innlegg

Forrige tråd om Katnosa i nordmarka er fra 2007 så jeg tenkte høre om noen hadde noe ny info å komme med.

Hva er letteste måte å komme seg til Katnosa på med bil?

Det er kanskje en parkeringsplass ikke for langt unna DNT hytta?

Hvordan får jeg leid en Kano der? Hørte det skulle koste 50kr pr dag. Er dette bare for DNT medlemmer?

Har blinket meg ut noen vann i nærhet av katnosa som jeg skal fiske i, men er åpen for tips om forskjellige vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der kom det ikke mye frem i posten min. Men vurderer Sinderdalen som inngangspunkt. Da er det vel ikke mer enn 1,2km ca til Finntjern og ca 1 time med rusling til Aklangen.

Vet du om det er parkeringsplass ved bommen jeg ser i Sinderdalen rett oven på osl88 på kartet her

http://ut.no/map/page/maptool/60.152500152588/10.566599845886/13/#osl39|osl88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at en ikke kan kjøre til Katnosa. Spålen-Katnosa er kanskje Normarkas fineste område, hvilket det ikke hadde vært med parkeringsplass for hvermansen ved bredden.

Du kan kjøre et stykke ned Sinnerdalen fra Tverrsjøstallen (bomvei kr 40.-). Ca 3 km ned til der veien til Finnstad går til venstre. Du får satt fra deg bilen der. Derfra går det fine stier via Sinnerdammen, Spålsbu og til Katnosdammen. Men du skal kanskje til et annet sted langs Katnosa? Det finnes kortere veier om du skal lenger nord ved Katnosa. Selv har jeg ikke gått mye på blåstier i området, men tatt meg til toppene utenom stier.

Du kan også kjøre nesten til Holoaseter fra Tverrsjøstallen og gå Målvikdalen ned til Målvika. Fra Hesteskovannet og ned har jeg kun gått på ski om vinteren, så jeg er ukjent med hvordan det er om "sommeren". Tror ikke det går blåsti her. Det går stier og rødløyper, men det er nok litt fuktig.

Det raskeste er kanskje å sykle fra Stryken. Det blir vel minst 300 høydemeter opp, men du når Katnosas østbredd på kort tid. Skal du på fisketur/telttur ville jeg anbefalt vestsiden av Katnosa og ikke minst Spålen. Da er adkomst fra Sinnerdalen det enkleste. Fantastisk natur :roll:

Personlig mener jeg det skulle vært bom for hvermansen ved Tverrsjøstallen. Dit, men ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at en ikke kan kjøre til Katnosa. Spålen-Katnosa er kanskje Normarkas fineste område, hvilket det ikke hadde vært med parkeringsplass for hvermansen ved bredden.

Du kan kjøre et stykke ned Sinnerdalen fra Tverrsjøstallen (bomvei kr 40.-). Ca 3 km ned til der veien til Finnstad går til venstre. Du får satt fra deg bilen der. Derfra går det fine stier via Sinnerdammen, Spålsbu og til Katnosdammen. Men du skal kanskje til et annet sted langs Katnosa? Det finnes kortere veier om du skal lenger nord ved Katnosa. Selv har jeg ikke gått mye på blåstier i området, men tatt meg til toppene utenom stier.

Du kan også kjøre nesten til Holoaseter fra Tverrsjøstallen og gå Målvikdalen ned til Målvika. Fra Hesteskovannet og ned har jeg kun gått på ski om vinteren, så jeg er ukjent med hvordan det er om "sommeren". Tror ikke det går blåsti her. Det går stier og rødløyper, men det er nok litt fuktig.

Det raskeste er kanskje å sykle fra Stryken. Det blir vel minst 300 høydemeter opp, men du når Katnosas østbredd på kort tid. Skal du på fisketur/telttur ville jeg anbefalt vestsiden av Katnosa og ikke minst Spålen. Da er adkomst fra Sinnerdalen det enkleste. Fantastisk natur :wink:

Personlig mener jeg det skulle vært bom for hvermansen ved Tverrsjøstallen. Dit, men ikke lenger.

Hei Max. Det blir vestsiden av Katnosa. Så nærme som vi kommer Spålen på fredag før det blir mørkt. Vi jobber til 4 og må kjøre fra Oslo, så det blir litt hektisk. Lørdagen blir det østover mot Katnosa, har ikke vært der før og må se både den og naturen på lørdagen. Nordmarka kartet jeg tar med er 1-50 000 Vinterkart, men vil tro det er relativt oversiktelig der.

Spålen ser bra ut på bilder, skal bli godt å våkne til det vannet. Blir ingen toppturer denne turen, det får være til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å campe ved Spålen på fredag. F.eks ved Spålsbu (nær demningen ved utløpet av Spålselva). Vil tippe det er halvannen timers spasertur fra bilen. Der er det flott. Spålsbu brant ned for noen år siden, men plassen er helt fortreffelig.

Fra Spålsbu er det bare en halvtime langs elva til Katnosa.

Uansett, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre ned til Gjerdingen fra Ølja/Tverrsjøstallen. Du kommer da på nordsiden av Gjerdingen. Det er ikke mulig for turfolk å kjøre opp til Gjeringen på sydsiden (heldigvis). Du kan treffe på biler her, for det er fastboende på bl.a Elgstøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei Max. Det blir vestsiden av Katnosa. Så nærme som vi kommer Spålen på fredag før det blir mørkt. Vi jobber til 4 og må kjøre fra Oslo, så det blir litt hektisk. Lørdagen blir det østover mot Katnosa, har ikke vært der før og må se både den og naturen på lørdagen. Nordmarka kartet jeg tar med er 1-50 000 Vinterkart, men vil tro det er relativt oversiktelig der.

Spålen ser bra ut på bilder, skal bli godt å våkne til det vannet. Blir ingen toppturer denne turen, det får være til neste gang.

Ta med hodelykter. Da slipper du å stresset pga mørket.

Når det gjelder bilkø på fredag ettermiddag, bør du vurdere om det ikke lønner seg å sette sykkelen på toget og sykle inn fra f. Eks. Harestua. Denne grusveien opp har jeg gått ned på ski og etter min hukommelse er den ikke volsomt bratt.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i området forrige helg. Gikk fra Jonsetangen ved Øyangen fredag kveld. Brukte 3 timer til Spålselva om nordsiden av Spålen. Det skal nevnes at det ble mørkt en time etter jeg gikk og at det var veldig vått overalt (les: "er dette en sti eller en bekk"). Noe dårlig fiske. Fikk en ørret på ca 300g i elva.

Anbefaler å resie så tidlig som mulig. Det er kjedelig å gå på våte stier i mørket. Får håpe du får bedre vær enn det vi hadde. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig trådstarter har fått svar på sine spørsmål, siden han skrev i 2011. Men Spålen er fint, tar kanskje turen i helgen.

Det har han nok. Irja Rosenvinge gjenopplivet uansett tråden siden de skal på tur denne helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.