Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt med AA batterier, tips og anbefalinger ønskes.


vidarvale

Anbefalte innlegg

Det går mot mørkere tider og en ny lykt står på ønskelisten. Ser for meg at det ville være formålstjenlig å standardisere på en batteristørrelse. Og da jeg bruker oppladdbare AA batterier til GPS'en så kommer jeg ikke unna den typen. Men de fleste lyktene på markedet ser ut til å bruke AAA batterier.

Bruksområdet vil være til fots og på bortover ski, farten gjennom terrenget er ikke raskere enn at jeg greier meg uten å måtte lyse opp flere hundre meter. Er det noen som kan anbefale en lykt som har AA batterier, og som mer eller mindre har innehar noen av disse egenskapene:

- lett vekter / behagelig å bære

- gunstig pris

- god kvalitet / slitesterk / vanntett

- godt lysutbytte / lang levetid på batteriene, dvs LED (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris har jo noe å si. Hva tenker du

Denne er lett men om den har nok lys til nedoverbakkene tør jeg ikke si.

Fenix HL20 105 Lumen på ett AA batteri http://www.lightman.no/product/564132/Fenix-_HL20-hodelykt.html

Eller Zebralight H501 også på ett AA 96Lumen 2,3timer

http://www.lightman.no/product/483361/Zebralight_H501-XR-E-Q5-Hodelykt.html

eller Zebralight H51 200lumen på ett AA :) http://www.lightman.no/product/570262/Zebralight-_H51-hodelykt.html

High: H1 200 Lm (0.9 hrs) or H2 100 Lm (2.4 hrs) / 140 Lm (1.7 hrs) / 4Hz Strobe

Medium: M1 30 Lm (9 hrs) or M2 8 Lm (30 hrs)

Low: L1 2.5 Lm (3 days) or L2 0.2 Lm (16 days)

Selv har jeg en Ledlenser H14 med 4xAA Den blir jo en del tyngre men er veldig fornøyd. Mitt inntrykk er at den er mange hakk bedre enn H7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenix har et par hodelyktmodeller, alle tar AA-batterier. http://www.fenixlight.com/product.asp?classid=16. Fenix er svært god kvalitet til en fornuftig pris (i hvert fall når du kjøper fra utlandet).

Jeg kan anbefale denne forhandleren: https://www.fenix-store.com/index.php?cPath=22_418

Fenix har også fått en distributør i Norge, men jeg tror nok det drøyer litt før de blir vanlig i norske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, gå for enten Zebralight, Fenix Eller Spark

Det er svært få lyktemerker som er like moderne og oppdaterte som disse. Disse tre lykteprodusentene bruker kun det nyeste av led dioder (XP-G, XM-L etc)

Zebralight H51, H51F (flom) eller Zebralight H51FW (Flomlys + varm fargetemperatur) Bruker XP-G R5 dioder. Svært kraftige og veldig små. Verdens kraftigste lykt på 1 AA! Men dårlig brenntid på høy.

Fenix HP11, 4AA og 277 lumen (målt etter ANSI, veldig treffsikker måling. Denne lykten danker ut lykter som påstår at de har opptil 400 + lumen!)

Lyser langt og har bra sidelys. nesten 4 timer på maks!

Spark ST5-220CW. 1 AA, 220 lumen og XM-L diode. Veldig kraftig og en del flomlys, kort brenntid på høy. Veldig liten!

Rimelig nytt lyktemerke, men har fått mye respekt blant oss lyktefrelste :)

Går rykter om at Zebralight skal lage en 4AA hodelykt med XM-L diode, 750 lumen på turbo :)

Og av oppladbare batterier, bruk Sanyo Eneloop NIMH batterier :) disse gir svært mye bedre effekt enn mye annet ræl av oppladbare batterier.

Og vær så snill, ikke gå for en LED Lenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for innspill,

har tenkt og undersøkt og Petzl MYO RXP kom høyest opp på min liste. Et argument som talte for denne lykten er muligheten til å justere den helt ned til 8 lumen. Som jeg tror vil være OK som leselys. Har søkt rundt etter beste pris, men den har ligget litt i overkant av mitt budsjett. Men i dag så fann jeg lykten hos fjellsport.no til kr 695.- og bestillingen er allerede sendt. Fjellsport har nå samme pris for XP og RXP (uregulert og regulert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å bli veldig fornøyd med Myo RXP. Har denne lykta sjøl, har brukt den i et knapt år nå. Den har fungert utmerket til mitt bruk (toppturer i mørketiden og generell friluftsbruk) :wink: Finnes haugevis med forskjellige innstillinger og lystyrker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor i all verden ikke en Led Lenser?? Dette vil jeg også ha ett svar på.

Jeg har kjøpt meg en led lenser H14 og er storfornøyd! ;)

Sier ikke at det er verdens beste, for jeg har ikke prøvd alle. Men en suveren lykt, det er det :)

Fordeler:

+Kanonbra lys. Lyslengde 210meter med fokusert stråle.

+Fokuserbart/justerbart lysbilde.

+Det "store" lysbildet har kjempe godt og jevnt lys i hele området, og egner seg veldig godt til å gå/jogge.

+Lyser meget langt med fokusert stråle.

+Hurtig dimming, og trinnløs dimming.

+Svært enkel og kjapp å betjene (dersom man setter den i "easy mode")

+Kan dimmes så langt ned at du fint kan jobbe og lese bok rundt teltet uten å blende deg selv.

+SOS signal funskjon.

+4xAA batterier.

+Lang batteritid. (Ikke helt sikker på hva alle de andre har. Men de med ett eller to batteri har alt for kort batteritid, desom du ikke ønsker å skifte hele tiden.)

+Kommer i lade-utgave dersom du ønsker.

+Vanntett

+Viser hvor mye som er igjen på batteriet, med en fargeindikator.

+Følger med feste for sykkel.

+Kan feste både batteripakke og lyktehode i beltet.

+Kan ta av båndet og feste lyktehodet direkte på batteripakken dersom du vil bruke den som ren håndlykt, eller lyskaster.

+Kan velge mellom energisparings modus, eller modus som oprettholder kraftig lysstyrke helt til batteriet er dødt.

+Og NB! NB! NB! Den har skjøteledning som gjør at du kan ta batteriene på ett varmere sted når det er kaldt ute! Dette er veldig viktig dersom du skal bruke den om vinteren.

Minus:

-Litt stor og veier litt (men det må man kanskje forvente hvis man skal ha lykt med mye lys).

Pris: ca 990,- hos g-sport.

649,- hos xxl. (Dette er billig!)

Link:

http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Hserie/h14-7499.php?id=h14

Youtube video:

http://www.youtube.com/watch?v=E9RbAW51xdQ&feature=player_embedded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort så jævlig mye å skrive at jeg rett og slett ikke orker å skrive det. Er på skolen og har ikke tid. Det at jeg sa ''Ikke gå for en LED Lenser'' er ut i fra min personlige erfaring med andre hodelykter (Zebralight, Fenix, Spark) hvor jeg har brukt H7 og H14 fra LL som sammenligning. Jeg synes så absolutt at Led Lenser ikke holder mål både på kvalitet, oppgitte spesifikasjoner (mye jug!), modernitet (den ''supermoderne'' H14 bruker fortsatt en XR-E Q5 diode, hvor de nyeste hodelyktene bruker XP-G R5 og XM-L T6 og U2.

De som vil ha mer informasjon om hodelykter, lommelykter og hvor populære LED Lenser er for oss som har ALVORLIG lyktefetisj (det har jeg!) Kan værsågod besøke www.Candlepowerforums.com, et lykteforum med godt over 150 000 medlemmer. Kan trygt si at LED Lenser ikke er spesielt populært der.

La meg forresten nevne at Zebralight shipper ut H600 den 21 Oktober, 500 OTF lumen (riktig målt) 750 lumen i Boost, 2 timer levetid på høy lysstyrke og 81(!) dager på det laveste modus. Alt sammen i en svært liten hodelykt uten ekstern batteripakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Mathern. Har hatt to ledlenser til elektrikkerjobben. En H7 og en H7R. Sier ikke de er dårlige i forhold til pris, men synes min Apex er mye mye bedre for 400 kr mer. Har også brukt begge deler på vinterstid, hvor batteriene helst burde være nerme kroppen når gradene synker til -30. Apexen har også 8x AA batterier i sitt magasin, Led lenser har bare 3x AAA. Synes også at Apex'en virker mye mer stødig og solid.

Nå har jo bruken også en del å si, men hvis du er midt ute på vidda og det er stiv kuling -25 og nedover, samtidig som telt skal opp og sola har gått ned. Da er det best at lykta fungerer.

Skal du bare jogge/sykle deg en tur eller gå litt langrenn. Da ville jeg gått for Led lenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Mathern. Har hatt to ledlenser til elektrikkerjobben. En H7 og en H7R. Sier ikke de er dårlige i forhold til pris, men synes min Apex er mye mye bedre for 400 kr mer. Har også brukt begge deler på vinterstid, hvor batteriene helst burde være nerme kroppen når gradene synker til -30. Apexen har også 8x AA batterier i sitt magasin, Led lenser har bare 3x AAA. Synes også at Apex'en virker mye mer stødig og solid.

Nå har jo bruken også en del å si, men hvis du er midt ute på vidda og det er stiv kuling -25 og nedover, samtidig som telt skal opp og sola har gått ned. Da er det best at lykta fungerer.

Skal du bare jogge/sykle deg en tur eller gå litt langrenn. Da ville jeg gått for Led lenser.

Nå er vel den lykten apex lykten du siterer til ikke sammelignbar med Led Lenser H7. Den burde vel heller sammenlignes med Led Lenser H14 som er en helt annen lykt enn H7.

Sikter du til "Princeton Princton Tec Apex Extreme" så er den nesten 350,- dyrere enn H14 på XXL, og har betraktelig dårligere lys. Så i det tilfellet tror jeg at H14 er ett bedre valg hvis du er ute etter mye lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i det tilfellet tror jeg at H14 er ett bedre valg hvis du er ute etter mye lys.

Hvis du er ute etter mye lys så går du for de jeg har nevnt tidligere, mens det er Fenix som har den lykta som er mest konkurransegivende mot H14, ettersom Fenix HP11 har 4AA batterier, ekstern batteripakke og gir 277 (ANSI) lumen med 4 timers regulert brenntid på maks.

Går også rykter om en Zebralight med 4AA batterier, blir vel en rundt 500 lumen med et par timers brenntid :!:

Verdt å ta med er at det er latterlig at H7 og H14 ikke er skikkelige regulerte, med konstant lysstyrke. H7 er ikke det i det hele tatt, mens H14 er regulert på på 60% styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke særlig god erfaring med Led Lenser(jeg har prøvd H7). Det er mye lys for pengene men den første jeg hadde tålte antagelig ikke bruk som turlykt vinterstid. Ledningen holdt ikke i koblingspunktet. Den andre jeg hadde(fikk ny lykt) slarket i lysreguleringen. Nå ville jeg bare kjøpt den som back up-lykt eller om jeg hadde hatt bruk for en lykt med lav vekt og mye lys til en bruk som ikke er så hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter mye lys så går du for de jeg har nevnt tidligere, mens det er Fenix som har den lykta som er mest konkurransegivende mot H14, ettersom Fenix HP11 har 4AA batterier, ekstern batteripakke og gir 277 (ANSI) lumen med 4 timers regulert brenntid på maks.

Går også rykter om en Zebralight med 4AA batterier, blir vel en rundt 500 lumen med et par timers brenntid :!:

Nå har jeg ikke greie på de lyktene du nevner. Men i inlegget du siterer meg på var det snakk om i forhold til en "Princeton Princton Tec Apex Extreme".

Fenix lykten du henviser til er sikkert en god lykt det. Men det virker som de aller fleste lyktene gir kortere brenntid desto mer lys du har. Så har du en kraftig lykt, mener jeg at det er svært viktig å kunne dimme trinnløst til du får lyset ned til ett bra nivå, samtidig som batteritiden blir brukbar. Jeg tror Led Lenseren har lengre batteritid på maks enn Fenix lykten du nevner, men jeg vet ikke helt hvor lenge enda. Mine batterier lyser fortsatt bare gult etter mer enn 4 timers bruk.

Min dyreste LED lykt koster i underkant av 11,000 NOK,- Det er den jeg bruker når jeg dykker, selv om den begynner å bli snart to år gammel.

Det å sammenligne lysstyrken i lumen til ett visst formål er ikke godt nok. Det beste er faktisk å ha ett bilde i tillegg til dataene. For ved enkelte aktiviteter, så ønsker man gjerne ett annet lysbilde (med mangel på bedre ord, men dere skjønner) og farge enn det den aktuelle lykten gir deg.

F.eks. lykten jeg bruker til å dykke med er helt fantastisk til vrakdykking, grottedykking og signalisering. Men helt tragisk når det kommer til foto og video.

Ute på tur er det viktig at man kan få stor spredning, med jevnt lys i hele lysbildet slik at man ser godt hvor man går, samt mulighet til å fokusere lyset uten for å lyse lenger, uten at det ødelegger hele lysbildet.

SOS funksjon er også en grei ting å ha, og alle andre kvaliteter på lykten er og greit å ta med i vurderingen. Som nevnt her er jo kvalitet på ledninger osv. ting som bør taes med i vurderingen også. Men Led Lenser har faktisk fått ny ledning med mer silikon i på H7, slik at man skal unngå kabelbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenix lykten du henviser til er sikkert en god lykt det. Men det virker som de aller fleste lyktene gir kortere brenntid desto mer lys du har. Så har du en kraftig lykt, mener jeg at det er svært viktig å kunne dimme trinnløst til du får lyset ned til ett bra nivå, samtidig som batteritiden blir brukbar. Jeg tror Led Lenseren har lengre batteritid på maks enn Fenix lykten du nevner, men jeg vet ikke helt hvor lenge enda. Mine batterier lyser fortsatt bare gult etter mer enn 4 timers bruk.

Nå er jeg usikker på brenntiden til H14, den står oppgitt til 13 timer, men det er ingen verdens tvil om at brenntiden er langt lengre på laveste modus. HP11 har en maks brenntid på 206 timer, og nykomlingen ZL H600 har en brenntid på ikke mindre enn 81 dager..

Nå vet ikke jeg om du bruker det moduset på H14 hvor den er regulert på 60%, eller om du bruker den uregulert, slik at den dimmes med batteriene, men 4 timer er da slettes ikke overraskende hvis den er på 60% eller uregulert.

Men det virker som de aller fleste lyktene gir kortere brenntid desto mer lys du har

Ja, men husk på effektiviteten fra dioden og. Hvis vi tar utgangspunkt i at H14 bruker en Q5 diode som gir 107 lumen på 350 mAh, mot XP-G R5 som gir 139 lumen på 350 mAh, dvs at XP-G R5 er 30-40 % mer effektiv enn Q5 på samme strømstyrke.

Det å sammenligne lysstyrken i lumen til ett visst formål er ikke godt nok. Det beste er faktisk å ha ett bilde i tillegg til dataene. For ved enkelte aktiviteter, så ønsker man gjerne ett annet lysbilde (med mangel på bedre ord, men dere skjønner) og farge enn det den aktuelle lykten gir deg.

Forstår hva du mener her. Er godt fornøyd med mange av hodelyktene fra Fenix og ZL, som har gitt en meget fin balanse mellom throw og flood. Fin ''kvalitet'' på lyset. Har også noen lykter som er Neutral White, Warm White og high CRI med lavere fargetemperatur, noe som er svært behagelig for øynene.

SOS funksjon er også en grei ting å ha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.