Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Åsnes Storetind?


osingen

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg Åsnes Storetind med telemarkbinding m/gåfunksjon og T2 eller T4 støvel. Dette er en ski jeg har prøvd, og som jeg synest er meget god til sitt bruk. Dvs til lengre toppturer når det ikke er dyb løssnø, gjennomslagsskare eller annet vanskelig føre.

Noen som vet om alternative ski med tilsvarende egenskaper? Greit å vite om det skulle dukke opp noe brukt.

Til heisbasert kjøring, dyp snø eller vanskelig føre har jeg tyngre og breiere ski, så det er ikke det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisher har noen modeller:

E129 - http://www.oslosportslager.no/produkt/e129-boundless-tour-fjellski-toppturski-4980.aspx

Tror denne het S-Bound før.

Mulig dette er en modell laget for Norge. På Fisher sine nettsider finnes også:

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/S-Bound/447-S-Bound-112

Har ikke prøvd noen av disse selv, men vurderer E129 evt Storetind med G3 Targa Ascent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voile Vector er sikkert en super ski, men det er en mye breiere ski og tyngre ski (selv om den er lett ifht bredden). Når du kommer opp i 90+ på midten, så er det mye å velge i.

Fischer S-Bound 112, http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/S-Bound/447-S-Bound-112?s_cc=1317380073, er i samme segment som Storetind. 78 brei mot Storetind sine 68. Litt breiere og tyngre, men fortsatt en lett ski med fokus på kjøring i variert terreng. Noen som vet mer om denne? Selges den i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å skaffe meg Åsnes Storetind med telemarkbinding m/gåfunksjon og T2 eller T4 støvel. Dette er en ski jeg har prøvd, og som jeg synest er meget god til sitt bruk. Dvs til lengre toppturer når det ikke er dyb løssnø, gjennomslagsskare eller annet vanskelig føre.

Noen som vet om alternative ski med tilsvarende egenskaper? Greit å vite om det skulle dukke opp noe brukt.

Til heisbasert kjøring, dyp snø eller vanskelig føre har jeg tyngre og breiere ski, så det er ikke det jeg er ute etter.

Kjører selv Storetind på lær og 3-pin tåbinding, og må si meg imponert av kjøreegenskapene. Har kjørt den i relativt dyp løssnø på bratte og trange steder, og må si at den flyter enormt bra og er lettsvingt og leken.

Når man legger til den ekstremt lave vekten blir det nokså optimalt. Det eneste trekkpunktet mitt er en litt "lurvete" finish både på topp og såle.

Har også brukt dem på turer med pulk i kupert skogsterreng. Korte, brede og lette ski føltes veldig riktig.

Kortfell-konseptet her jeg imidlertid gitt opp, da det glir dårlig, og gir altfor dårlig feste når det blir litt bratt. Kortfellene var kun med på første turen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte ikke kortfellene med pulk heller? Har sett for meg at denne skia kunne være en grei kite/skiseile ski når vinden er usikker, kanskje spesielt pga av kortfellene... Jeg så på denne skien som et alternativ til korte og smale rando-ski for bruk til hovedsaklig gå-turer. Jeg endte opp med rando-ski fordi de er designet for å brukes kortere, og dermed er lettere å ha på ryggen ved klatring - de veier også rundt halvparten. (Jeg skulle uansett benytte rando-bindinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte ikke kortfellene med pulk heller? Har sett for meg at denne skia kunne være en grei kite/skiseile ski når vinden er usikker, kanskje spesielt pga av kortfellene... Jeg så på denne skien som et alternativ til korte og smale rando-ski for bruk til hovedsaklig gå-turer. Jeg endte opp med rando-ski fordi de er designet for å brukes kortere, og dermed er lettere å ha på ryggen ved klatring - de veier også rundt halvparten. (Jeg skulle uansett benytte rando-bindinger)

Det kommer an på terrenget, og vekten/glien på pulken. Hvis man ferdes kun i flatt/slakt fjellterreng og har en lett barnepulk som glir godt funker kortfellene. På slike turer har jeg uansett benyttet lett lengrennsutstyr.

På turer i høyfjellet med mer stigning, eller i kupert skog med blokker, og med en tung transportpulk er det bare å glemme kortfellene. Og det er nettopp til slikt disse skiene er brukt. Jeg ble advart, men måtte jo prøve det "geniale" systemet :lol:

Hvis jeg skal putte disse i en kategori må det bli topptur på mykt føre og løssnø, og med lette sko/bindinger. Aldri opplevd maken til skiglede i nedkjøringene i Jotunheimen.

Som gå-ski er den i sitt ess i løssnøen, men mindre optimal når man følger en hard trase med feks scooterspor, eller vil skøyte på skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt Storetind i to år. Bindingene er Rottefella Cobra R8. Jeg har tre forskjellige par telemarksko som fungerer til disse skiene - alt etter hvilket terreng og bruk.

Kortfell er jeg meget godt fornøyd med - også vikitgste grunn til at det ble Åsnes når je skulle kjøpe nye fjellski for bortoverturer (Amundsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.