Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler UTEN Gore Tex


LTP

Anbefalte innlegg

Jeg er på vei tilbake til rent skinn etter en periode med Gore Tex, men jungelen for støvler uten membran er ikke spesielt stor!

Er ute etter kraftige støvler til bruk utenfor sti og med tung sekk, også må de ha stiv nok såle til å tåle stegjern.

Noen som har erfaringer eller anbefalinger?

Ser La Sportiva har flere modeller i rent skinn, også merket jeg meg Scarpas Mantamodell som aktuell. Selv om det hevdes at den er en ren vinterstøvel på en testside jeg fant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kompis av meg bruker Vargs lærstøvler. Godt fornøyd med de, med de fordeler og ulemper lærstøvler uten membran har. Han bruker noe fettgreier på de, og skryter av at de tørker raskt når han legger de i vinden. Sier også at de har god komfort og passer foten hans. Modellen han har er Isogaisa.

varg%20isogaisa.jpg

De har vel også denne Rastegaisa:

6619-365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isogaisa har jo gjort det bra i jaktstøveltester gjennom mange år, men de blir for høye - er ute etter "vanlig" skafthøyde.

Jeg er forresten ferdig med Varg etter å ha prøvd siste utgave av Skarstindmodellen.

Første paret var fantastisk og holdt 6 års hard bruk, nummer to fikk jeg full reklamasjon på etter kort tid, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isogaisa har jo gjort det bra i jaktstøveltester gjennom mange år, men de blir for høye - er ute etter "vanlig" skafthøyde.

Jeg er forresten ferdig med Varg etter å ha prøvd siste utgave av Skarstindmodellen.

Første paret var fantastisk og holdt 6 års hard bruk, nummer to fikk jeg full reklamasjon på etter kort tid, for å si det sånn..

hvis du skal bruke dem med tung segg utfor stier så skjønner jeg ikke hvorfor du mener at isogaisa er for høye...?

jeg har meget god erfaring med varg isogaisa til bruk med 20-30 kilos ryggsekk utenfor stier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe prinsipielt imot slike sko, eller - kanskje det er det jeg faktisk har?

Har såvidt testet et par og likte dem, men jeg har ikke noe behov for så høye støvler, all den tid jeg i alle år har klart meg med mellomhøye sko, enten de har kommet fra Varg eller La Sportiva!

Dessuten mistenker jeg at de blir enda klammere når det er null lufting oppover.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa SL er en klassiker. Stiv såle, fullær som er lett å vedlikeholde, klassisk design. Har "slitt ut" ut to parr, dvs at jeg slet ned sålene til de var blanke (over 20 år). Overlæret holdt fremdeles. Veier mer enn "moderne" støvler, men har mange fordeler.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=44589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa SL er en klassiker. Stiv såle, fullær som er lett å vedlikeholde, klassisk design. Har "slitt ut" ut to parr, dvs at jeg slet ned sålene til de var blanke (over 20 år). Overlæret holdt fremdeles. Veier mer enn "moderne" støvler, men har mange fordeler.

Klassisk fjellstøvel slik som jeg liker det! Den skal jeg sjekke ut, takk for tipset!

Varg er jeg som nevnt lengre opp ferdig med, tar ikke sjansen etter å ha sett (og hørt) om kvalitetsreduksjonen på støvlene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Lundhags Professional er en meget god støvel. Pass på at de kommer i to forskjellige lest varianter, Regulat og Opti.

Regular har normal lest og passer for dem som har høyere buer.

Opti er bredere og har lavere vrist.

I en slik sko må du ha to par sokker, en tynn og en litt tykkere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt mye Lundhags, men har gått over til Scarpa Sl Active Bordeaux.

God såle og få sømmer på læret. De må imidlertid impregneres regelmessig for å ikke bli blytunge. 2,7 m.m lær + skinnfôret inni, kan lagre mye vann:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lundhags Jaure High LT som jeg synes er fantastiske da de både er svært stabile og er ganske lette. (LT = light). Sålen har også meget bra grep. 
 

Lundhags er laget for å brukes med to par sokker. Jeg har oftest en glatt syntet innerst og ullsokk ytterst. Ikke opplevd gnagsår. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2011 at 11:08 PM, Fimax said:

Scarpa SL er en klassiker. Stiv såle, fullær som er lett å vedlikeholde, klassisk design. Har "slitt ut" ut to parr, dvs at jeg slet ned sålene til de var blanke (over 20 år). Overlæret holdt fremdeles. Veier mer enn "moderne" støvler, men har mange fordeler.

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=44589

Kona har hatt denne, nå etter lang tids bruk, har sålen gjort sitt. Læret er like fint. Hun kjøpte seg et par Crispi Skarven, men er ikke like fornøyd med disse. Burde sett om Scarpa'ene kan såles om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (22 timer siden):

Jeg har Lundhags Jaure High LT som jeg synes er fantastiske da de både er svært stabile og er ganske lette. (LT = light). Sålen har også meget bra grep. 
 

Lundhags er laget for å brukes med to par sokker. Jeg har oftest en glatt syntet innerst og ullsokk ytterst. Ikke opplevd gnagsår. 
 

 

Brukt mye M77 og Crispi Skarven med tjukke og/eller to par sokker selvfølgelig. Hvordan er Lundhagsene på sommeren? Må enten kjøpe noen lette syntet/tex støvler (som sikkert lekker ganske raskt uansett) til bruk med tynne sokker, eller bare traske i veg med joggesko. M77 og Skarven er for varmt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dem på jakt og også til turer på høsten når sekken er tyngre og det er vått i terrenget. Sommerstid er ikke sekken min tung og jeg trenger således heller ikke stive støvler. Da er det Altra Lone Peak eller Salomon X Ultra 4 GTX de jeg varierer mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Lundhags Tjakke mid og Jaure mid. Begge satt som skudd fra første tur! Null gnagsår. Bruker to par sokker, og ofte gnagsårsokk i tillegg. Supre sko begge to. Jaure til tung bør, tjakke til resten. 

Mid er perfekt høgde, suppler med gamasjer om veldig bløtt. 

Endret av hmhelland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.