Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee til barn...?


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Annonse

Eventuelt så har du alpine trekker junior - men det blir nok fort for tungt, så jeg vil ikke anbefale det. Jeg har enda noen år på meg før det blir et tema, men lurer på om man kanskje kunne bruke dynafit fronten og helen til f.eks black diamon factor. Jeg vet at det er noen som har modifisert voksen-sko til å passe med disse...så det er mulig.

Jeg ville nok også ha satset på bindinger som er tilpasset så lette kjørere - f.eks. plum xxs: http://www.fixation-plum.com/detail-article-fixations.php?idproduit=36〈=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
45 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva med turski på vei opp, og skifte til slalom på vei ned? Forutsatt at det hovedsakelig går nedover på vei ned.

Far bærer utstyret, såklart ;) 

@slettet_bruker skriver faktisk om det på bloggen sin som linket til over innlegget ditt, bare at Far ser ut til å være byttet ut med Mor i det tilfellet ;) 

Vil tro barna sitter igjen med mye større mestringsfølelse når de får trå på egne "skikkelige" ski både opp og ned, men om man ikke kan eller vil spandere penger på randonee utstyr til ungene, vil jeg tro de kan ha det vel så moro med langrennski opp og slalåm ned.
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gjør slik som @Marius Engelsen skriver. 😊 Kjenner også noen som har limt på helfell på et sett langrennsski for de små til oppoverbruk. Utfordringen er dog å krysse partier med hard snø/skare der de ikke tråkker igjennom, og uten stålkanter blir det ganske så ukomfortabelt for de små og lette "toppturbarna" på langrennsski. (Man kan selvsagt planlegge så godt som mulig å ikke havne i slike forhold)

Man bør også være obs på at mange pin/tech-bindinger ikke løse ut sideveis i forbinding slik som alpinbindinger/rammebindinger gjør (kan medføre en del stygge skader), og ofte har en DIN skala som ikke er tilpasset barn.

Om man velger å for rammebinding for småfolket, så kan f.eks Marker F10 Tour S funke, justerbar for DIN skåla 3-10 og sålelengde 265-325mm (som gir mulighet for sko fra Mondo 22/Eur 35-ish og oppover, avhengig av sko). 

Et annet bra alternativ er Hagan Z02 JUNIOR med DIN 2-7 og sålelengde 225-280mm i str XS og 255-310mm i str S.

Barn-og-ungdomsbinding-Z02-Junior-HAGAN-hagan11180_b_0.PNG.d5375d011c6c8134fbe8fc35dca8cadc.PNG

 

Å få med barna på tur er gull uansett hvordan man løser det. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2011 den 13.52, Aspiranten skrev:

Finnes dette?

 

Jeg er nybegynner på randon\topptur selv, og dette blir min første sesong. Tenker litt på å ha med 11 åringen på tur. Eller må jeg bære utstyret hans mens han går på truger opp?

Randoutstyr er no dyrt, spes om det sku vise seg at han ikkje likar det. 

Om han har alpinski frå før kan det vere eit alternativ å la han gå opp på langrennski og renne ned på alpinski? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.