Gå til innhold
  • Bli medlem

Søndagstrim i marka 25. september 2011


500fjell

Anbefalte innlegg

http://peakbook.org/tour/22110/S%C3%B8ndagstrim+i+marka.html

Nok en dag med hyggelige markatopper!

Furuåsen

Kjørte først til kirken nord for Furuåsen i Oppegård. Parkerte her og fulgte lysløypa innover. Det viste seg på returen at det var mye bedre å følge stien med skilting mot "Oldtidsveien" fremfor lysløypa som var gjørmete med mye kratt. Det går faktisk sti helt til toppen av Furuåsen fra stiskillet som er tegnet på kartet like nord for toppen. Fra stiskillet tar man litt til venstre og går i luftlinje mot toppen sørover. Fant stien først under returen. På toppen var det ikke noe utsikt, kun et falleferdig branntårn. Jogget kjapt tilbake. 22 min.

Mjærskaukollen

Var et stykke å kjøre videre til neste topp som var Mjærskaukollen i Follomarka. Parkerte ved et infoskilt langs veien like sør for avkjørselen til Mjærskau gård (den veien er privat). Møtte ei fortvila dame som hadde kjørt seg vill og lurte på om jeg visste veien til Oslo. Prøvde å forklare henne at hun da måtte kjøre opp til Ytre Enebakk og svinge til venstre der, håper hun fant fram. Jogga opp mot gården og tok til venstre på en traktorvei. Tok til høyre i første veiskille etter noen hundre meter. Deretter skal man ta til venstre ut på en sti når man kommer til et åpent hogstfelt, men det skjønte ikke jeg så jeg forvilla meg uti hogstfeltet og måtte bushe meg tilbake på rett kjøl. Hadde som mål å jogge hele veien opp, og det gjorde jeg med unntak av noen kikk på kartet. Stien videre kommer etterhvert innpå en blåmerka sti som går helt til toppen. Her stod det et branntårn, men uten stige opp. Antakelig fordi det var så skrøpelig.. Like øst for tårnet var det litt utsikt og her satt en familie og grillet pølser på bål. Jogget kjapt ned igjen samme veien. 30 min.

Puttåsen

Siste topp for dagen ble Puttåsen i Østmarka. Hadde håpet at det gikk an å kjøre veien inn til Lut, men det gikk visst ikke. Dessuten var det ikke flere ledige parkeringsplasser igjen ved bommen. Dermed endret jeg planen og kjørte til parkeringsplassen i nærheten av lysløypa ved Lindebergåsen. Bommet litt på stivalget fram som gikk langs skiløypa mellom Fagerholt og Grønlia. Etter litt knoting kom jeg innpå den blåmerka stien fra Lut til Grønlia. Fra Grønlia var det fin sti helt opp til Puttåsen. Dette er heller ingen utsiktstopp. Stien går så og si over toppunktet som ikke er helt lett å finne (mange jevnhøye tuer). Saumfarte området en liten stund før jeg jogget ned til Grønlia og stien herfra direkte ned til lysløypa og bilen. 48 min.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.