Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellski


sigoynern

Anbefalte innlegg

Hei dette er mitt første innlegg her og jeg takker alle som kommer med svar.

Jeg har lyst på fjellski noe som jeg aldri har hatt før, så jeg er temmelig nuub!

Er det mulig å få et par ski som kan dekke følgende behov:

prioritet1, altså mest viktig for meg!

- gode ski på jakt i skog og på fjellet.

- en toppturski som har gode kjøreegenskaper slik at det er moro å kjøre nedover med telemarksvinger.

prioritet2, altså noe jeg vurdere mindre, enn jakt og nedover egenskaper, ved valg av kjøp!

- en ekspidisjons ski for å gå turer utenfor løypenett. en som duger på flata! altså med smørelomme, kortfellsystem el.

det er ikke lett å dekke alle disse behovene, og jeg lurer på om jeg må "kompromissere" for mye, slik at jeg sitter igjen med noe som egentlig ikke er noe bra på noen av områdene.

Det jeg har kommet fram til selv er:

- Åsnes Ingstad http://www.asnes.com/index.php?mapping=55&&maingroup=SKI&brand=ASNES&itemno=540189&subgroup=MNT

- Voile binding http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2218&cid=560

- og et par lærstøvler 75mm

Er det andre alternativer å vurdere eller er det noen som har erfaringer med noe av dette utstyret?

I tillegg lurer jeg på hvordan kortfellsystemet til åsnes er. og hvordan breidablikk skiene til åsnes er sammenlignet med ingstad. Jeg vurdere å jakte med hund også men har så langt kommet fram til at enda et punkt på behovslista gjør det enda vanskeligere å finne noe som passer. Nedoverkjøring uten stålkanter er vel ikke å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stålkanter behøver man jo ikke når det er løst. Du skal prioritere nedover ganske høyt før du har brukt for 75mm. BC er bedre å gå bortover med og har bedre utvalg i sko. Breidablikk er samme ski som Ingstad ingen av dem har smørelomme og lite spenn. De bli litt vinglete på hardt underlag/skuterløyper. Passer selvfølgelig ikke ned i sporene. Men med kortfeller og løssnø er de en drøm. Og de er lette å svinge nedover. (sikkert på grunn av at de er myke og har en del innsving) Nansen og amundsen er nok bedre all round ski men miste jo en del bæring i løssnøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstad med Voile og Rago (Amundsen) med NNN-BC. Ingstad er nykjøp, så jeg har kun fått en tur over Hardangervidda på påskeføre med de skiene.

Kortellene vil jeg anbefale. De er ikke noe allroundløsning, men er til god hjelp under mange vanskelige smøreforhold.

UTE 2/2011 har en meget god test av alle fjellski på det norske markedet.

Jeg har ikke noe peil på hva slags egenskaper som vektlegges ved jakt, men antar at stabilitet er viktigere enn "fart". Av Åsnesskine er da Nansen og Ingstad mest interessante. Amundsen har nok ikke stabiliteten du etterspør. Og er klart dårligere som telemarksski pga markert smørelomme.

Jeg vet ikke hvordan snøforholdene er der du planlegger å gå. Er det mest løssnø ville jeg gått for Ingstad er det mest skavler og skare ville jeg valgt Nansen. Ingstad er såpass tunge at jeg ville gått for Voile og oppbygningsplate (for kontroll og styring). Da får du en god nedoverkjøringsski. Ulempen er som sagt vekta.

Vektlegger du 2. prioriteten endel ville jeg gått for Nansen. Skiene er lettere, og har nok et mer variert bruksområde enn Ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen eller Ingstad.

Ikke kjøp 75mm Voile.

BC eller BC magnum holder i bøtter og spann. Skal du ha noe kraftigere, er det helt andre ski og bindinger du skal se på, med bla. plast kjøresko.

Utvalget til NNN BC er godt, så du finner deg sko som gir den støtten du trenger for nedoverbakker med telemarksving.

Jeg har Ingstad med Rottefella supertelemark med vire, og 1cm oppbyggingsplate.

Bindingene var et tøvkjøp. Dette skjønte jeg desverre etter å ha supplert skiparken med et par Åsnes Taiga til løypebruk.

BC og Alpina sko er fantastisk.

Ingstad er fantastisk i løssnø, og kortfellene er geniale.

Men, har du scooterspor wobbler de mye, og det er drittungt.

Kona har Nansen. Disse oppfører seg bedre i scooterspor, samtidig som de er bra i løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Voile 75mm er utmerket den, særlig om du legger en del vekt på nedoverfarten. Plastsko og brede ski blir en helt annen sak. Mine Voile sitter på Åsnes Nansen - fruen har Cecilie Skog-skiene med BC magnum og forskjellen i stabilitet i nedoverbakke er merkbark, til Voiles fordel. Teknikk kan selvsagt spille inn også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange fine svar :D

Skal ta en titt på nansen skia nå. Passer det godt med 75 mm på Nansen altså?

Jeg er litt skeptisk til BC binding når jeg skal på topptur og kjøre nedover. Det er vel ikke så stabilt? men på flata er de vel sikkert suverene. Men så har jeg heller ingen erfaring fra BC så jeg må vel sjekke dem ut også.

Jeg har stått endel telemark tidligere og er veldig gira på å ta noen toppturer. Så det er vel et must med stålkanter hvis føret er hardt?

Når det gjelder jakt så tenker jeg at skia skal kunne bære meg i løssnø. Her spiller sikkert lengden og bredden på skia inn. Jeg er 177 cm høy og vurderer 190 langeski, selv om dette vil gjøre nedoverkjøringa på toppturer noe vanskligere.

Jeg tenker at vekta på skia er viktig men siden farten under jakt er nokså lav er det ikke noe vits å prioritere det altfor mye.

plastsko har jeg også tenkt på men jeg tenker at det er veldig ubehagelig på jakt? de blir vel også kaldere enn skinnsko? de vil helt sikkert fungere utmerket nedover. Jeg har jo fra mine gamle telemarkski scarpa t1 fra før. Så det hadde jo gått ann å bruke de på toppturer hvis det trengs.

Fimax- hvordan var fungerte ingstad skiene over hardangervidda? Brukte du smøring eller feller og hva er lengden på deg og dine ski?

setterpris på flere innlegg om folk har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Voile 75mm er utmerket den, særlig om du legger en del vekt på nedoverfarten. Plastsko og brede ski blir en helt annen sak. Mine Voile sitter på Åsnes Nansen - fruen har Cecilie Skog-skiene med BC magnum og forskjellen i stabilitet i nedoverbakke er merkbark, til Voiles fordel. Teknikk kan selvsagt spille inn også :P

Jeg tør vedde på at forskjellen ligger i skoene, og ikke i bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En fin fordel med 75mm binding er at det skal mye til for at man får seriøse problemer med is og lignende, og hvis noe går i stykker har man gode muligheter til å finne en grei midlertidlig reparasjon. Jeg har god erfaring med Varg Skavl, de er ganske varme og duger til både gåing og kjøring. Det er veldig viktig å finne en sko som passer på foten!

Edit: Her er en test av noen ski som kan være aktuelle: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article397712.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T...

Fimax- hvordan var fungerte ingstad skiene over hardangervidda? Brukte du smøring eller feller og hva er lengden på deg og dine ski?

Ingstad er 200, mens Rago er 210. Jeg er 187. Ragoene er lange med markert smørespenn, og harde å tråkke ned i bakkene. Smøring holder godt og feller har noe glid. Ingstad virker som de ikke har mye spenn i den lengden for meg. Men for første gang jeg har kjørt fort nedover bratte bakker med pulk med taudrag. Skiene ga stålkontroll.

Jeg gikk faktisk mest uten smøring på den turen, og med feller de lengre oppoverbakkene. På påskeføret sugde det såpass at jeg klarte ganske lange oppoverbakker uten feller med 40kg pulk. Brukte og litt klister, men det går dårlig med feller og må tas av.

Har krysset Hardangervidda med Ragoene med skikkelig drittvær. Brukte tørrsmurning, klister, feller og ingen smøring (det var regn, tung våt nysnø, lett tørrsnø i løpet av samme dag). Feller er ikke en løsning som kan brukes alltid, men jeg bruker stort sett feller ved varierede snøforhold.

Tror nok 190 kan være bra for ditt bruk. Ville heller hatt en del smørespenn enn perfekte nedoverski. Det er utrolig irriterende å måtte smøre på nytt etter en time fordi spennet er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vedde på at forskjellen ligger i skoene, og ikke i bindingen.

Det kan hende du har rett i det. Synes likevel du var for kategorisk i ditt råd til trådstarteren om ikke å kjøpe Voile-bindingen.

Selv bruker jeg Varg Skavl støvler, og merker en betraktelig forskjell i kontroll med Voile 75mm med vaieren på/av. Altså, med vaieren på helen nedover får jeg meget god kontroll over telemarksvingene. Uten vaier er ski-støvel-binding-komboen god å gå bortover med. Nansenskiene mine er for øvrig 205 lange, uten at det demper gleden på noe vis, bortover eller nedover (oppover plager tyngdekraften meg av og til, spørs om BC hadde lettet på saken.) For meg er denne kombinasjonen god. Men alle blir vel salige på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blei ski nå :)

takker for råd, fikk forsåvidt noen gode tips fra forhandleren også. endte tilslutt på ingstad med voile 3pin bind. titta på nansen men synes de var litt smale. og Bc bind synes jeg var for spe til mitt bruk.

Fikk alt sammen for 3500 ganske fornøyd med det. Nå mangler jeg bare ett par 75 mm støvler, men det må tas på sikt når jeg har fått inn litt pæng igjen. Hvis det ikke dukker opp noenn greie på fretex el. Noen tips til lærstøvler? jeg kommer nok også til å bygge opp bindingen 10 mm når støvlene er klare.

Jeg kommer tilbake med noen erfarnger på skia når snøen kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gratulerer (litt på etterskudd) med nye ski!

Hvilken lengde valgte du?

Jeg vurderer samme kombinasjon som deg (Ingstad+voile 3 pin med kabel+lærsko) til toppturer / fjellturer med vekt på leik og moro, men er usikker på hva som er best lengde?

Sjøl er jeg 178 cm og veier 92 kg. Ut fra høyde og ønskede leike-egenskaper heller jeg kanskje litt mot 180 eller 190 lengde, men er relativt tung i forhold til høyde. Usikker på hvor mye det egentlig har å si. Takknemlig for tips og erfaringer.

Jeg kan tilføye at jeg har et par gode gå-ski (smørespenn, BC magnum). Disse funker faktisk til forsiktige telemarksvinger under gode forhold, men det er ikke hovedbruksområdet. Jeg har også et par dedikerte bakkeski som det er fullt mulig å putte feller på, men de er jo absolutt ikke egnet til å gå med. Ingstad skal altså fylle rollen i mellom bakkeskiene og de reine gåtur-skiene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1337 views :roll:

Takker, jeg gikk for ski i 190. Jeg er 177 og veier rundt 70 kg. Men hva slags lengde du bør gå for veit jeg ikke, siden jeg ikke har noen erfaring på dette enda. Jeg tenker at 190 ski bærer bedre men er vanskeligere å svinge med når en kjører nedover sammnelignet med 180 ski. 92 kg på 180 langeski kan føre til at du går gjennom mye i løssnøen. Bruksområdet spiller vel inn her. Skal du på skare,fjellet der snøen er pakka kan det jo gå med 180? Det må være noen folk her inne som har greie på dette. Event hør med en forhandler. Så forresten at det er mulig å få tak i ingstad skia på tilbud enkelte steder. http://www.ute.no/no/artiklar/ski/ski-2/asnes-ingstad-3.html og på skandinavisk høyfjellutstyr i trondheim

Nå er det eksmanestid og det er fine snøforhold her i trondheim. Gleder meg noe sinnsykt til å prøve dem. men mangler fortsatt støvler, kanskje det ligger under juletreet! JEg tenker også på sydpolen støvla. De fra varg passer ikke foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er snart alt i boks. Tar tid og mye pæng å samle opp nødvendig utstyr. Mangler kun feller nå!

Utstyrslista så langt er.

-Åsnes Ingstad 190cm ski m felllås

-Crispi Antartic støvler 75 mm

-Voile 3 pin binding m. 15 mm oppbyggningsplate

- K2 Lock Jaw Carbon/Aluminium teleskopstaver 11/12, fikk de til en gunstig pris på sportsbua i Trondheim.

Tilslutt ser jeg på feller. Vurderer først ett par 40-45 mm brede langfeller og siden et par kortfeller. Er det noen som har erfaring med ingstad og feller. Hvor brede bør kortfellene være får å kunne bruke skiene på jakt, skigåing i kuppert terreng men ikke med for bratte heng. Og hvor brede bør langfellene være for å få tilstrekkelig feste i bratte bakker ved toppturer?

Forhåpentligvis blir det en premiere tur til helga:) kommer med mine erfaringer mm siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått testa skia:)

kjøpte ett par 40 mm langfeller på finn. Disse fungerte ok. http://www.oslosportslager.no/produkt/montana-skifell-40-mm-25720.aspx

Tok først en tung tur i vassfjellet alpinanlegg, fyllesjuk trodde jeg men det viste seg seinere å være influensa. Vi gikk til toppen og 40mm feller funka ganske bra selv om det var hardt og isete i bakken. På de bratteste partiene var det tungt og jeg måtte gå fiskebein.

Så bar det ned, og det var vanskelig i starten, støvlene ga ikke mye støtte. Vi fortsatte dagen med noen turer i heisen og ned løypa. Etterhvert kom den gamle telemarkserfaringa tilbake, bare synd at influensan tok over og vi måtte gi oss.

I helga som var blei det en koietur til trollheimen, det hadde kommet litt nysnø og det var kaldt ca -12 C. Det blei en sein marsj inn til koia med tung sekk. Skia fungerte utmerket, de er veldig lette. JEg kobla av helbøyla og gikk behagelig bortover på flata. Fellene som er smalere enn skia gir også "god" glid og rikelig feste i oppoverbakkene.

Dagen etter en sein natt starta vi på en fjelltur. Vi gikk slakt opp mot en "fjelltopp" og kjørte ned. Føret var sinnsykt, med i hvertfall 30 cm über-lett nysnø! Eneste problemet var at det stakk opp noen steiner her og der som etterlot seg noen stygge riper. Etter en liten lunsj var det på med helstøtta til bindingen og av med fellene. Å kjøre nedover var en drøm. Og jeg har aldri hatt lignende opplevelser på telemarkski. Bakken var ganske slak men med rolige svinger blei det grei fart. Å gli (kjøre) mellom fjellbjørk i puddersnø ga mersmak:)

Oppsummering av mine erfaringer:

-40 mm langfeller på ingstadskiene funker bra, med godt feste oppover så lenge det ikke er forbratt og isete. I tillegg hadde jeg litt glid på flata.

-lær 75mm støvler gir litt lite støtte men med en tur i anlegg fikk en trent opp balansen og kjøringa fungerte utmerket. I tillegg er de en drøm å gå og å ha på sammenlignet med plaststøvler. De er ganske varme, men jeg fikk da noen gngagsår. Håper det bare er en gå-inn fase.

- ingstad skia er lette og flyter overraskende bra i løssnøen. De åsnes merkene som er festa på framsiden av skiene der kortfellene skal festes detter av med en gang!

- bindingen fungerte superbt. Det var en fryd å gå på flata uten noen helmotstand og bindingen ga skikkelig støtte når jeg skulle kjøre telemark ned. Eneste som er litt dumt er at stramminga på helstøtta ikke kan låses. Etter et par av og på tagninger og noen turer i sekken blir stroppene ulikt strammet i forhold til hverandre. Jeg har nå teipa de for å se om det funker.

- stavene som er 50/50 karbon/alu funker bra. gode å gå med og de er overraskende solide!

Skia er nå glidet med lf og det blir nok en jakttur til helga, forhåpentligvis med 60mm kortfeller og salongrifla. Langfellene funker nok også bra men jeg lurer fælt på hvordan det er å gå med kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.