Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med Petzl Vasak stegjern


500fjell

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flere ganger hatt problemer med disse stegjernene. Selv om de er tilpasset skoens lengde og reimene er strammet ordentlig til så detter de av, selv ved vanlig bregange! Antakeligvis har jeg litt myke fjellstøvler, så jeg har prøvd å ledde dem av som det står i bruksanvisningen, men selv da faller de av ved litt hard belastning. Har også prøvd å sette på en ekstrareim, men det hadde begrenset effekt. Ser ingen annen utvei enn å kjøpe noen stivere tinderanglerstøvler dersom ingen har noen gode råd...?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan varmt anbefale La sportiva trango evo, Sondre! Helt fantastisk passform, både jeg og Nils tok disse rett ut av boksen og gikk 8 timers tur i rondane, ingen av oss hadde noe ubehag! Under klatring ute gir faktisk disse meg mer selvtillitt enn svaskoene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Black Diamond Contact Strap? stegjern. De er beregnet på mykere fjellstøvler og funker fint etter min mening. De vil nok bli for veike til isklatring men til brevandring og glatte partier er de veldig bra. De går også greit å bruke på stivere sko. Brukte dem sammen med LaSportiva Spantik på Aconcagua i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale La sportiva trango evo, Sondre! Helt fantastisk passform, både jeg og Nils tok disse rett ut av boksen og gikk 8 timers tur i rondane, ingen av oss hadde noe ubehag! Under klatring ute gir faktisk disse meg mer selvtillitt enn svaskoene :)

Trango skoene har jeg vurdert sterkt, og ditt innlegg gjorde meg ikke mindre i tvil om at disse skoene er tingen. Trenger noen lettere, men stive fjellsko som kan brukes til tinderangling på sommeren med og uten stegjern. Da er nok Trango fin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango skoene har jeg vurdert sterkt, og ditt innlegg gjorde meg ikke mindre i tvil om at disse skoene er tingen. Trenger noen lettere, men stive fjellsko som kan brukes til tinderangling på sommeren med og uten stegjern. Da er nok Trango fin! :)

Trango er ikke vanntett særlig lenge, fungerer sikkert fint om du går ett par turer i året, men om du går mye i fjellet må du ha noe kraftigere om du vil være tør på beina.. At de er gode å gå i betviles ikke.

Scarpa Triolett i helskinn er en tilsvarende støvel, men i litt mer solid utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango er en fin støvel på alle måter bortsett fra sålen. Sålen, Vibram Mulaz, har skammelig dårlig grip for å være en tinderangel såle. Har falt opptil flere ganger i klatresituasjoner. På tide tideranglesko får såle med like god grip som grip+ sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango er en fin støvel på alle måter bortsett fra sålen. Sålen, Vibram Mulaz, har skammelig dårlig grip for å være en tinderangel såle. Har falt opptil flere ganger i klatresituasjoner. På tide tideranglesko får såle med like god grip som grip+ sålene.

Jeg går ut i fra at du har falt fordi du har sklidd på vått underlag i så fall? Om ikke skal nok ikke skylde på utstyret, for vibramsålen sitter da som limt på tørt fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt det stegjern på turister med svert myke sko/jobbesko... Men på modellene fra Petzl uten "stepinn-hæl" er der en sårn' pind helt bak hælen. Der som du har myke sko, kommer ein ofte til å skli opp, og så står skoen på denne "pinne" - der fra er der ikkje langt til å "miste" dei. Mødte et taulag på breen for 2-3 uker hvor 3av5 havde dette problem (stoppet hver 200 meter for å fikse stegjern)...

Det eg har gjort er å fjerne denne pinne, da kommer hælen litt lengre tilbake og da sitter dei som støpt!

(Ellers kan eg bare anbefale Trango, støvlerne!!! Har brukt Trango S EVO dei siste 3-4år, passe myke men super stabile - sliter et par ut i året. Trango Alp. bliver nok støvlen beste sesong, har en litt kraftigere snude, en plass bla. Petzl sine stegjern sliter hull på efter 2-3md med bruk på EVO støvlene. Men Alp. har en annen såle uten "climping zone" på innsiden av snuden - men en "vanlig" fjellstøvle-såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt det stegjern på turister med svert myke sko/jobbesko... Men på modellene fra Petzl uten "stepinn-hæl" er der en sårn' pind helt bak hælen. Der som du har myke sko, kommer ein ofte til å skli opp, og så står skoen på denne "pinne" - der fra er der ikkje langt til å "miste" dei. Mødte et taulag på breen for 2-3 uker hvor 3av5 havde dette problem (stoppet hver 200 meter for å fikse stegjern)...

Det eg har gjort er å fjerne denne pinne, da kommer hælen litt lengre tilbake og da sitter dei som støpt!

Nøyaktig det som skjer ja! Kanskje en idé å file vekk de tappene ja? Bruker Flexlock som du sier..

(Ellers kan eg bare anbefale Trango, støvlerne!!! Har brukt Trango S EVO dei siste 3-4år, passe myke men super stabile - sliter et par ut i året. Trango Alp. bliver nok støvlen beste sesong, har en litt kraftigere snude, en plass bla. Petzl sine stegjern sliter hull på efter 2-3md med bruk på EVO støvlene. Men Alp. har en annen såle uten "climping zone" på innsiden av snuden - men en "vanlig" fjellstøvle-såle.

Trango Alp. hørtes fin ut, jeg er jo interessert i at støvlene skal vare så lenge som mulig, gjerne minst to sesonger. Blir nok denne eller Triolet. Hva slags skokrem bruker du på disse skoene?

Takk for svar alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango er ikke vanntett særlig lenge, fungerer sikkert fint om du går ett par turer i året, men om du går mye i fjellet må du ha noe kraftigere om du vil være tør på beina.. At de er gode å gå i betviles ikke.

Scarpa Triolett i helskinn er en tilsvarende støvel, men i litt mer solid utførelse.

Må henge meg på denne! Særs fornøyd med denne skoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må henge meg på denne! Særs fornøyd med denne skoen!

Har hatt Trango Evo i et snaut år og det er rett og slett ingen tupp igjen. Vanntettheten er heller laber og. Har vært veldig fornøyd med den, helt til den begynte å rakne etter et halvt års bruk.

Så hvis du skal bruke skoa mye og tinderangle + bre, så kjøp Scarpa Triolet. Kjøpte fra Chamonix for ikke så lenge sida. En litt stivere støvel, men av lær istedenfor syntetisk som Trangoen har. Fint å ha på bre, tinderangling og lignende. Holder forhåpentligvis litt lenger enn et år og. Henger meg på Knadne her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.