Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill på 3-manns helårstelt? Bergans eller Hilleberg...


Cleffy

Anbefalte innlegg

Hei folkens, min første post her inne, så ikke slakt meg hvis jeg spør om noe som dere har svart på en million ganger før. ;)

Jeg har kjøpt meg et telt som jeg vil ha til helårsbruk, et Bergans Helium Dome. Fikk det på "dagstilbud" på Intersport til 4 høvdinger, og tok sjansen på at det var gode greier, fant lite om det på nettet, og ble selvfølgelig "overbevist" av både Bergans.no og Intersport.no sine kommentarer.

Teltet kom i dag, og virker jo solid og flott, men av en eller annen grunn trodde jeg at innertelt/yttertelt satt fast i hverandre slik at du ikke trenger å tenke på det ved montering. Det var en skuffelse å se at det ikke var tilfelle. Nå er ytterduken klipset fast med 4 hurtigklips, så det blir neppe noe stort problem, men uansett. Jeg vil ha ETT telt jeg kan bruke sommerstid, vinterstid, som jeg kan ta med ungene i og ikke bekymre meg for at noe ikke funker (utover det man burde forvente), og ikke minst er enkelt å sette opp alene (ungene er små). Det må også funke hvis jeg skulle befinne meg på fjellet vinterstid i dårlig vær. Årsaken til at jeg valgte Bergans var på grunn av de store stormmattene, men hvis det er knøvlete å sette opp alene på grunn av at det er 2-delt, er jeg veldig i tvil.

Spørsmålet er jo nå om jeg kan ofre stormmattene og teltet jeg har kjøpt til fordel for et Hilleberg Saivo som da er ennå enklere å sette opp alene, men mangler stormmatter. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke voldsom erfaren på vintercamping, men jeg har veldig lyst å prøve meg mer på det etterhvert, og legger opp utstyret deretter. Av respekt for fjellet vil jeg ikke befinne meg i et telt som egner seg best til sommerbruk i hagen. Cecilie Skog drog Bergans-teltet med seg over Antarktis, så det burde funke for meg på noen vinterturer. ;) Saivo'en får skryt mange steder, men så var det disse stormmattene da...

Tenkte jeg skulle sjekke her om noen hadde innspill før jeg setter opp Bergans-teltet, det er nok enklere å benytte angreretten hvis teltet er rent og fullstendig uberørt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi snakker jo bare 4 klips som holder det fast, så er sikkert ikke noe stort problem. Disse klipsene er nede i hjørnene naturligvis, så det kan godt tenkes at ytterduken kan holdes på når man pakker det ned. Skulle bare høre om det er noen som har vært borti det før jeg prøver jeg slenger det opp i hagen for å teste, imponert over at jeg har holdt meg hele ettermiddagen så langt. :)

Et anke-punkt med Saivo'en er jo at det er betydelig lavere inni, samt at det faktisk er litt mindre i areal også. Viser seg også litt på vekten, men nå regner jeg med å ta dette teltet med på kortere turer på sommeren og bruke pulk på vinteren, så 5 kg skal gå bra det. På turer der jeg ikke skal ha med unger bruker jeg et lett 1-mannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kuppeltelt er det vanlig at man ikke kan pakke innertelt og yttertelt klipset sammen.

Det er en grei sak på tunneltelt.

Finnes noen kuppeltelt som har utvendige stangkanaler på ytterduk hvor det går.

Dette går, og er heilt naturleg, på alle Hilleberg sine kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, må vel ta hensyn til prisforskjellen som i dette tilfellet vil være 6.000,- kr. Kan jaggu klipse av og på det ytterteltet noen ganger for 6.000 kr! :) Er helt klart 1-mannstelt som blir mest brukt uansett, men hadde vært gøy hvis noen hadde erfaring med Helium Dome. :D Svært lite å finne på nettet om det teltet, men Bergans lager jo greit utstyr så jeg tror jeg får ta sjansen. Det er vel ingen tvil om at teltet kommer til å funke på vinterfjellet, ser Bergans anbefaler å huke ytterteltet fast i innerteltet før montering slik at det ikke blåser bort. Det vil jo forsåvidt ordne eventuelle problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.