Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose


orre

Anbefalte innlegg

Tenkte å investere i en bra vintersovepose til en "grei" pris. Ettersom jeg går med pulk velger jeg bort dun, da vekten da ikke blir avgjørende. Er feks "Ajungilak Tyin 5-Season" en god pose for en frysepinn? Noen som er stolt eier av denne som kan skrive noen velvalgte ord? :)

Denne er vel også på rimelig bra pris på xxl iblant også...?

Kom gjerne med forslag til alternativer i "samme" priskategori :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Tyin 5-season som en mellomløsning fordi jeg fikk den billig. Egentlig ville jeg ha en (mye) dyrere dunpose som f.eks WM Puma eller Bison. Men etter at jeg hadde brukt den noen ganger i relativt lave temperaturer (25-30 kalde) fant jeg at jeg trivdes godt i posen. Den har gode løsninger med god krave, ekstra beskyttelse ved bena, en praktisk lomme innvendig og god dekning ved hodet. Den er helt sikkert ikke like god som WM-posene jeg nevnte, men savnet etter en ny vinterpose er ikke veldig stort ennå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak tyin er ein god pose:) har hatt den sjølv... min.temp`en var ca 30- , men det er rimeleg individuelt kva som er ein varm pose og ikkje.. Eg er ingen frostpinne sjølv, men sov ikkje knakande godt ved 28kalde.... Men så har det også sjølvsagt ein del å seia kva liggeunderlag du har osv..Men tilbake til saka: Isbjørn Jan Mayen er ein rimeleg(ca 2000kr) og meget god og varm vinterpose..dryge 3kg...men heller bere tungt å vite at ein får ei god natt eller bere lett og grue seg til å legge seg i posen:P Har sove kaldare netter med den enn tyin-posen, og då også mykje betre:) Svært nøgd! WM er heller ikkje å forakte...absolutt ikkje, men så var det prisen då..Dei ligg i allefall ikkje i "Tyin-klassa". Lukke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak tyin er ein god pose:) har hatt den sjølv... min.temp`en var ca 30-

Kan jeg bare skyte inn et spørsmål angående Tyin-posen? Er det den som ikke har glidelås, men kun snøring i hals og rundt hode?

Jeg har en gammel Tyin-pose som ser slik ut, som jeg har arvet fra min morfar, og har lenge prøvd å finne ut hvor mye kulde den tåler. Vet du om min.tempen du nevner er målt etter EN-skalaen? Og hva ekstremtempen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde heil glidelås...heilt til glidelåsen gjekk, så eg sydde heile stasen igjen, slik at eg i dei siste åra måtte krype ned i posen... Ang. EN standard er eg usikker. Står ingenting utanom at extreme tempen er minus 30...komfort på -20

Den andre posen eg nemde, Isbjørn Jan Mayen, kan du velge sjølv korleis du vil ha den, med eller utan glidelås, heilt utan, delvis utan..du kan sy den inn, både i breidde og i lengd utan at det kostar noko særleg. Veit det va gratis for nokre år sidan, så kan ikkje koste allverda no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde heil glidelås...heilt til glidelåsen gjekk, så eg sydde heile stasen igjen, slik at eg i dei siste åra måtte krype ned i posen... Ang. EN standard er eg usikker. Står ingenting utanom at extreme tempen er minus 30...komfort på -20

Ok, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her for å spørre om noen av dere har erfaring med Marmot Trestles 0.

http://marmot.com/products/trestles_0?p=117

Jeg trenger en vinterpose som holder ned mot -15, den er nok en tanke stor og tung med sine 2,3 kg, men jeg skal i hovedsak frakte den i pulk så det bør gå bra.

Har ingen erfaring med Marmot sine poser, men den ser kanskje litt trang ut i fotenden der jeg egentlig liker å ha det noe romslig.

Men med den lave dollarkursen er ikke $129 så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Tyin 5-Season har 70cm glidelås. Temperatur som er oppgitt er komfort -20 og ekstrem -41(!), men dette er jo vei(vill?)ledende uansett :P

Er veldig fornøyd med denne. Ikke optimal mtp plass og vekt, men den varmer godt, også i uskjermede omgivelser. Hadde f eks en komfortabel natt inni denne til tross for 15-20 minus og lett snøfokk rundt meg. Det er også veldig betryggende at den ikke kollapser i møte med fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.