Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om to-mannstelt


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg telt etter hvert, og trenger litt råd om hva slags telt som er verd å kjøpe. Behovet mitt for øyeblikket er ganske enkelt. Jeg ønsker et telt med god soveplass til to personer, og med nok høyde under taket til at to personer skal kunne sitte rak i ryggen på hvert sitt sitteunderlag inni teltet.

For øyeblikket har jeg et Bergans Gausta 3-mannstelt, som jeg reagerte på at var *veldig* lavt under taket. Jeg følte jeg omtrent måtte ta løpefart utenfra og skli inn i teltet, og jeg måtte sitte med knekk i nakken når jeg satt oppreist. I utgangspunktet trodde jeg at dette var typisk for fjelltelt, og at en måtte ha et type "campingtelt" for å kunne bruke teltet til noe annet enn å bare sove i. Men dette stemmer kanskje ikke?

Jeg skal jo ikke akkurat gå over Nordpolen med det første, så det trenger jo ikke å måtte kunne motstå en orkan. Men at det kan tåle *litt* vind gjør jo ikke noe.

Takker og bukker for alle tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mya å velge i både utforming, pris, vekt og bruk.

Så det kommer an på hva du skal bruke det til. Skal ikke bruke det vinter f.eks så er det enklere å komme ned i vekt uten at det blir for dyrt.

Så har du litt mer om bruksområde primært og hva du ikke skal bruke det til, budsjett, ønsket vekt så kommer det nok en god del bra forslag her etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, bruksområde, ja. Altså, jeg er relativt fersk innen friluftsliv, og har ikke fått etablert noen faste vaner enda, for å si det sånn. :) Jeg har hatt én telttur med Bergans-teltet, og fant ut at det teltet utgår. Det var rett og slett for trangt og ukomfortabelt under taket til å friste til flere teltturer.

Men jeg er ikke fremmed for å spytte litt ekstra i for å få et telt som evt. har litt flere bruksområder. Budsjett er litt "tjaaaa" egentlig. Tre-fire tusen kanskje? Det kommer liksom an på om den ekstra investeringen kan forsvares... Men du sier skal brukes om vinteren? Jeg antar at dette har med styrke på duk og stenger å gjøre? For slik jeg forstår det, så er det i hovedsak soveposen som bestemmer hvilken temperatur man kan sove i telt i...?

Men jeg tenker at teltturer i første omgang kommer til å finne sted i perioden vår, sommer og høst. På vinteren får jeg heller ta inn på en DNT-hytte eller noe. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg primært 2 telt. Er som regel bare meg og bikkja så da har jeg god plass.

Telt 1 er marka og når det ikke er for kaldt. http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/CopperSpurUL2

Fordel er selvstående, helt grei høyde, lett(1,72kg), ett fortelt på hver side.

Ulemper er få barduner og at det er mye netting i innertelt. Det er duk et stykke opp så en får ikke så mye direkte trekk men man sparer heller ikke varme. Supert i marka og når det ikke er for ille vær(vind).

Telt 2 er marka i det kalde halvår og høyfjellsbruk når jeg ikke er sikker på at det er stille nok til telt 1.

http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Fordel er litt mer plass inne, grei høyde, fremdeles lett(2,6 kilo), selvstående, kan lufte både under duk og/eller ventiler. mange bardunpunkter. Innertelt er duk.

Ulemper er bare ett fortelt og inngang. Pluggene som følger med fungerer i løs jord, sand og hard snø. Men bruker plugger fra telt 1 på barmark og har snøplugger i tillegg. Alle reviews jeg har sett på nett gir full score.

Begge disse må kjøpes fra utland. MEd dagens kurs koster nr 1 ca 2500-2600. Nr 2 koster ca 3000. Det er inkl frakt og mva. Dog er begge kjøpt med 20% rabatt på nettisider.

Ikke alle liker kuppeltelt og det at innertelt settes først. Jeg synes ikke det er noe problem. De er kjappe å sette opp alene.

Hilleberg Nallo 2 eller Nallo GT2 kommer bra ut i vekt. Det er tunneltelt. Så vidt jeg husker er de litt lavere enn de over.

Men de koster vel en del mer. Veil 5600 og 6500.

Andre tunneltelt litt billigere er f.eks Helsport Fjellheimen Pro camp 2 som veier ca 2,8 kilo. Det fungerer overalt men mangler kanskje litt for å være et vintertelt. Fjellheimen x-trem camp 2 derimot kan du bruke hele året, veier vel ca 1 kilo mer igjen. Primessig ligger disse hos XXL på 3500-4000 så du kommer vel innenfor budsjett. Dette er telt mange har.

Disse Nallo GT og Helsport teltene nevnt har større fortelt enn mine. Jeg trengte ikke så mye plass siden jeg som regel bruker det bare med meg og bikkja. Men de er og litt smalere.

Fjellreven har vel og nettopp kommet med noen nye lette tunneltelt men jeg vet ikke helt høyden på de.

Ellers finner du bra telt fra Exped, Black Diamond og MSR bl.a. Exped Orion og Venus er populære modeller. Ikke ille på vekt selv om de tipper 3 kilo men de koster vel fort 5000+.

Men legg heller i 1000 ekstra på et telt du er fornøyd med enn å kjøpe enda ett om ett år fordi du ikke var helt fornøyd, det er den dyreste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg dette i sommer:

http://www.outnet.no/no-marmot/earlylight-2-pers.-dark-cedar-hatch.php

Er student selv, så prisen hadde mye å si for min del. Jeg er også ganske uerfaren med tanke på utstyr på lengre turer (eneste erfaring er vel fra forsvaret, og da fikk man lagt alt av utstyr i hendene). Men var en tur på Hardangervidda i sommer, og stortrivdes med teltet! Veier i overkant av 2 kg, men det mest geniale med det er at det er to innganger. Veldig praktisk! Da har man et eget lite fortelt til egen bagasje, så slipper man å forstyrre naboen alt for mye hvis man skal ha noe eller gå ut en tur midt på natten.

Plassen innvendig er det ingenting å si på i bredden og lengden ihvertfall. Tror det er 137x225 eller noe i den duren. Bagasjen har du jo liggende utvendig ved siden av deg. Du finner nok høyere telt, men jeg følte ikke behov for det. Da hadde jeg heller brukt penger på et skikkelig tarp som du kan sette opp utenfor teltet i tillegg. Man er jo ute i marka for å se naturen uansett, ingen vits i å kaste bort utsikten på en kjedelig teltduk :)

Ser mange anbefaler dyrere (og bedre?) telt, og for all del! De vet nok hva de snakker om, mange som er mer erfarne her enn meg. Men til mitt beskjedne bruk passet nok dette teltet bra. Brukte en del tid på å bestemme meg selv, så vet hvor vanskelig det kan være. Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pal_m: Takk takk! Hmm... Veldig interessant! :)

borgern: Takk for masse info! Jeg tror ikke disse todelte teltene er noe for meg for øyeblikket. Jeg tror nok også jeg vil gå for ett telt, fremfor to. Som utrent person går jeg rundt og drar på en god del kg ekstra dødvekt som det er, så nå som dødvekten holder på å avta skremmer ikke et telt på 3 kg meg noe videre. :-) Jeg likte godt det teltet som pal_m foreslo - mye siden det virker som at de har prioritert enkelhet og komfort, i form av god sittehøyde. At det også tåler litt juling, gjør jo ikke noe det heller. Så får det heller være at prisen er litt stiv. Jeg er veldig enig med deg i det å heller spytte i noen penger ekstra for å få et telt en er fornøyd med, fremfor å bomkjøpe og måtte selge det gamle teltet med tap (som jeg nå må gjøre).

rouwot: Takk for tips! Det så ikke så dumt ut, det teltet. Men de oppgir at det ikke er så vindstabilt. Også synes jeg det var litt lavt under taket. Når det da er rundt, tenker jeg at to personer lett sitter med huet i duken med en gang de trekker seg litt ut av sentrum. Jeg skjønner hva du mener med at det er vanskelig å bestemme seg, ja. :-) En kan jo selvsagt bare kjøpe et, og se det an. Men det kan bli dyrt i lengda hvis en bomkjøper noen ganger da. Men jeg tror nok jeg betaler litt mer for det, for å få et telt jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Exped Orion Extreme selv, men registrerer at mang andre sier mye positivt om det.

Røyk på en liten smell på tirdag kveld med kjøp av tre brukte telt innen en time var omme!

Exped Polaris:

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

Bibler Bombshelter:

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/bombshelter-tent/

og Bergans Cho Oyo:

http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000041.pdf

Kan virkelig bekrefte at Bombshelter er et tryggere sted å være under jordskjelv enn i mitt eget hus!

Testet det i natt med mine tvillingjenter på 8 år i hagen mens mor sov som vanlig inne i varmen!

pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pal_m: Hehe.. En god test, det da! ;) De så jo ikke verst ut, de du listet opp. Men jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for Exped Orion Extreme. Virker som det passer veldig bra både til mine behov og mine kunnskaper. ;)

borgern: Joda, det har du selvsagt helt rett i. ;) Bergans-teltet jeg har nå har også innerteltet klipset fast når det er sammenpakket. Det slår meg som veldig praktisk, hvis en skal sette opp teltet i regnvær. Vil det ikke bli veldig bløtt inni teltet, hvis du må hive opp innerteltet før ytterteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sine Gimle 2+ eller Gimle 2 light er ikke av de letteste, ikke et telt for ekstrembruk, men du verden så fint med innvendig takhøyde på 145 cm. Tror kanskje jeg ville unngått full storm på snaufjellet med dette teltet, men har aldri hatt noe problem i vind med min Gimle 2+ i Femundstraktene. Jeg fikk etter hvert nok av telt som har maxhøyde innvendig på 95 cm. Må en tilbringe mange timer i teltet i ly for drittvær er det veldig greit å kunne sitte oppreist uten å ha taket i hodet. Jeg bærer gladelig den ekstra vekten økt takhøyde nødvendigvis medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut dette:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26793

Da får du ett bra telt til en veldig billig penge. Dette er ett stort telt for to, men ikke så altfor gæærn vekt.

Det er masser av plass både i innertelt og yttertelt for to.

Så kan du bruke penger på å kjøpe noe mindre om du skulle finne ut at du vil ha det seinere. Det er i alle fall bedre enn å gjøre ett feilkjøp til fullpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern: Sant nok. Ingen dum idé.

StigK: Helt enig! Var en plage å sitte oppreist inni Bergansteltet jeg har nå, så derfor er jeg rimelig pirkete på det når jeg nå skal kjøpe meg nytt.

tusjmann: Takk for tips. Men er nok litt for lavt under taket der. Bildet av fyren inni teltet lyver noe voldsomt, med mindre han er ekstremt kortvokst. Målte meg selv i går til >95 cm fra gulvet og opp til issen når jeg satt på rompa på stuegulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Tarptent (igjen).

Jeg ville også ha et lett telt som jeg kunne bruke sommer og vinter og valgte meg et Scarp 2.

Jeg har netting innertelt for sommer, duk innertelt for vinter, og kryssstag for storm. Teltet spenner du lett opp som en tromme så det ikke blafrer i vinden. Det eneste jeg savner er stormflapper i bånn som jeg eventuelt kunne tatt av eller festet unna vei. Teltet kan luftes noe helt enormt, har innganger på begge sider og har mer enn god nok takhøyde for meg og kona.

http://www.tarptent.com/scarp2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har akkurat de behovskriteriene jeg satte for meg da jeg skulle kjøpe meg telt på Nordnorsk Villmarksmesse i juni. Jeg endte, etter betydelig research, på Helsport Ringstind II Light. Har brukt dette MYE fra juni til september nå, og må bare si TOMMEL OPP. Jeg betalte 2600,- for mitt (30% rabatt) og jeg er kokfornøyd med teltet sålangt.

Enkelt og kjapt å sette opp

Sedvanlig Helsport-kvalitet og kjente Helsport-løsninger på stenger, plugger, sømmer etc

God takhøyde (sitter oppreist uten problem)

Hendige lommer inne for oppbevaring av smånips

Lur forteltsløsning for oppbevaring av sekk og/eller utstyr for matlaging

Klips for sammenrulling av teltdører både på innertelt og yttertelt

Lav vekt og lite volum i sekken

http://findmeatent.com/images/users/1201553051.jpg

(Ikke dritbra satt opp på dette bildet..Ikke jeg som har satt det opp, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.