Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrenner og lyd


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg ente selv og med og kjøpe en Simmerlite hadde fra før en omifuel,hadde med begge 2 på tur sist helg men brukte kun simmerlighten da den var helt stille vs omifulen,var veldig deiling og kunne lage mat med sønne på 2 år uten att han ble red,men den var ikke spesielt stabil så må nok ordne meg noe slik https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20165 eller den her http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-trillium-stove-base-fot-til-msr-multifuelbrennere-6732.aspx og ser lur ut men tviler på den gjør att jeg ikke brenner hul i ting :)

veldig fornøg med brenneren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny primus! Dette vet du sikkert allerede, men hvis man forrvarmer med bensin, så soter det ganske mye mer enn rødsprit.

Takk for det, er sikker på at jeg får mye glede av den.

Når det gjelder sot så er det til å leve med for min del. Noe av det som er så deilig med bensin, er at man slipper å dra på rødsprit. Det er bare å finne frem brenneren og fuel, så er man i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er klokt å kalkulere med temmelig mye sot om forvarming skal foregå med alkylat.

Vi har enten jobben med å bære rødspritflaske på tur eller å pusse primusen ren når vi kommer hjem. Personlig har jeg valgt rødsprit til alle mine bensinprimuser. Spesielt min temmelig primitive Kovea Booster +1 som også har dårlig vindskjerm, bare MÅ HA rødsprit for ikke å se ut som en sothaug etter bruk. (På min Svea 123r er det nesten hipp som happ.)

Jeg forvarmer med lik metode enten jeg fyrer med bensin eller parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 111T ble sort på innsiden av kassa, etter en uke på tur med forrvarming med bensin. Er kanskje værre om man har en primus som skal se bra ut også, men tror forrvarmingen kanskje tar lengre tid med sot.

Merkverdig nok er det som du sier, på 123R så er det ikke så farlig, har sett det selv. :shock:

Min biltema oljeflaske med rødsprit, veier kanksje 50--70 gram. Heller det enn sot overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik gammel whisper lite med grå pumpe. fra ca 88 trur jeg. :evil: Så langt har den ikke svikta, men rallemikket er jo så klønete å bruke når det skal kokes på svak varme, at elde er større problem enn slitasje. :)

Hvis det er noen der ute som liker utfordringer, eller mangler en slik i samlinga så er jeg åpen for å bytte den bort. Du får da en av disse mer og mer skjeldne whisper lite's med grå pumpe og tekstilomspunnet slange (asbest??) fra tiden før shakerjet. (skal vist være lettere å justere varmen på da) og medfølgende Sigg flaske med MSR etikett. (Fra før MSR begynte med egne flasker)

Alternativt kan jeg jo bruke den på gass som en MSR rapidfire. Da er den lett å justere, og kan bruke boksen opp ned såfort den er varm.

Men da spørs det om jeg er velkommen til "Lofoten, Ofoten og dalstrøka innafor" til sommeren. :D

dsk

Nå har jeg gjort en del undersøklelser, Doc Mark (Crestline, CA) som er den største MSR eksperten jeg kjenner har friskmeldt den grå/svarte pumpa. Bruk den forsiktig, for låsinga i bajonettfestet på pumpetoppen kan ryke.

Så har jeg gjort det som "ikke er mulig" tatt av slangen i brenner-enden, inspisert gummien og friskmeldt den. Monterte hele greie igjen, og regner med å ha en trygg primus enda noen år.

(Dessuten er Coleman 550B og Apex ii, Optimus 123, og Nova mye høyere på lista over greie primusser å bruke. )

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pumpa streiker så kan man helle bensinen over i en kjele. Putte i ei veike laget av ett eller annet og vips har man ovn :? Juster styrke med ett kjelelokk. Kanskje ikke den tryggeste løsningen men i en gitt situasjon kan man overleve med det. Man trenger da en kjele til for å smelte snø og lage seg mat. Kjele kan være hva som helst som tåler varmen og hodler på flytende stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pumpa streiker så kan man helle bensinen over i en kjele. Putte i ei veike laget av ett eller annet og vips har man ovn :? Juster styrke med ett kjelelokk. Kanskje ikke den tryggeste løsningen men i en gitt situasjon kan man overleve med det. Man trenger da en kjele til for å smelte snø og lage seg mat. Kjele kan være hva som helst som tåler varmen og hodler på flytende stoff.

Likte denne. Skal ha med en tykk veke fra nå av. kanskje om man har en alutank med et hull i. Åssen fungerer det om man f.eks legger veken på et kjelelokk og tenner på? det vil jo brenne en stund om veken er passe tykk? Jeg tror trikset hvis man ikke bare skal ha veke er å ikke få bensinen i reservoaret/tanken til å antenne.

Edit- har jo sett Mollotows som brenner ganske bra med bensin, et stykke tøy og en glassflaske.

For all del gå for MSR selv om alle pumper går fyken, og merket er i mine øyne helt uaktuellt. MSR er sikkert bra nok bare man ikke skal på sydpolen eller nordpolen.

Edit- Tror det er kulden som dreper pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyeste pumpene til MSR skal være bra. Jeg har en MSR Dragonfly som jeg har brukt hele året i 4 år og det har ikke vært noe problem med pumpa så langt. Jeg har ingen baktanker med å anbefale MSR!

Den nye pumpa er mye bedre, har ikke hørt om uhell med denne.

(Dragonfly er jo en mye mer brukervennlig brenner, selv om den støyer.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert man behøver veike, man behøver ikke det med rødsprit. Mulig det blir annerledes når det er skikkelig kaldt. Ser ikke noe problem med at det brenner nede i reservoaret så lenge man kan justere med lokk. Men som sagt så er dette bare en mulig redning ved nødstilfeller og ikke noe man bør tulle med om man egentlig ikke behøver. Man har en veldig reell veltefare og sikkert fare for høye flammer osv. Med rødsprit virket det veldig fint men ble høye flammer uten lokk ettersom det hele ble varmere. Hadde en kjele fra ett lite stormkjøkken og brukte panna til å justere med. Da gikk det fint og flammene holdt seg stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye pumpa er mye bedre, har ikke hørt om uhell med denne.

(Dragonfly er jo en mye mer brukervennlig brenner, selv om den støyer.)

dsk

Helt enig. Den støyer litt i det meste laget... Men det er jo derfor jeg har kjøpt en 111T :?:

For all del gå for MSR selv om alle pumper går fyken, og merket er i mine øyne helt uaktuellt. MSR er sikkert bra nok bare man ikke skal på sydpolen eller nordpolen.

Edit- Tror det er kulden som dreper pumpen.

Sterk påstand som det lukter fordommer av. Det er nok ikke uten grunn at bla Børge Ousland og Rune Gjeldnes har brukt MSR på sine nordpol- og sørpolekspedisjoner? MSR XGK er jo verdens mest brukte ekspedisjonsprimus vistnok, men det kan like gjerne være et markedsføringstriks.

Slik jeg ser det er ikke MSR noe mer utrygt enn andre slangeprimuser.

Har hørt like mye rykter om lekasjer i pumpe på Omnifuel, samt lekasjer i hurtigkoblingen mellom slange og pumpe på Nova og Nova+ som pumpene til MSR.

Som sagt, jeg har brukt min MSR hele året og ikke sett noe tegn til svakheter i pumpa enda, så da føler jeg at jeg erfaring nok til å uttale meg. Hadde jeg ikke hatt erfaring med primusmerket, hadde jeg klokelig holdt kjeft... :)

Det viktigste er å bruke sunn fornuft og respekt for risikoene ved å bruke primus i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og les her som jeg tidligere postet http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/24860/pid/220962/tp/1/#220962 Dette er nokk ikke noe han finner på.

Edit 2- Enig i at det uansett var en litt dårlig uttalelse. Man skal ikke dra alle under en kam. Men er jo ikke så rart jeg tviler når pumpen har et slikt rykte.

Edit- I hovedsak synes jeg alle slangeprimuser er tvilsomme. Hvorfor folk velger å stole på dem kan være deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D MSR XGK er antagelig den mest brukte primussen til polferder gjennom de siste 20 årene. Det er verken fordi man trenger multifuel da man ikke vet hva de infødte har å tilby, eller fordi pumpa er et svakt ledd. Det er rett og slett fordi kvaliteten og vilkårene er bra.

Hva med pumpa da :?:

Delvis er noen av disse utsatt for elde i pakninger, og spesielt de røde/grå har hatt svakheter. Min grå/svarte er kjent for å ryke ved litt hardhendt pumping.

Ville ikke hatt skrupler med å anbefale MSR. Man skal bare vite at ved å velge noe velger man bort noe annet. Velger man whisperlite får man ikke simmerlite, og omvendt.... :)

Har vel hørt om ulykker med både Primus, Optimus og tilogmed Trangia spritbrenner, men kjenner egentilg ingen personlig unntatt, nettop med MSR pumpa som var mellom min og den som er nå.

Mine to favoritter på tur (blandt slangeprimussene) er min gamle Optimus Nova, og Coleman Apex ii. Den første er skikkelig bråkete multifuel, den andre er lettvint, veldig stille, men funnker i praksis bare på bensin. Begge er rimelig enkle å simre med. :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det da konkluderes med at MSR har løst de verste problemene med de trøblete pumpene?

Jeg lurer på om at det pumpes for mye trykk på flaskene og det kan være noe av uhellene med pumpene? Tenker da uansett merke.

Ja, jeg mener at MSR tilsynelatende har løst problemene. Det henger selvsakt litt igjen litt motvilje mot plast som egnet materiale, men det er vel kanskje bare skepsis i forhold til tidligere erfaringer. MSR's første pumpe var i plast, (gjennkjennes på fargen; gul) men med pumpestang i metall, og disse skal vistnok være veldig bra.

Tror ikke høyt trykk alene er årsak, men, jeg regner med at det indirekte (mer behov for mange, og hardere pump) har en stor betydning.

Optimus 111 med metalltank og innebygget fast metallpumpe har f.eks aldri hatt slike problemer selv om brenneren er den samme på Novaen nå.

Tilbakeslagsventiler som feiler har jo alle produsenter hatt problem med, Coleman har "løst det" på mange a sine med en ekstra ventil som stenges ved å skru på pumpestanga.

Alle svakhetene har nok vært knyttet til konstruksjons/produksjons forhold også.

Det har nok blitt fryktelig vanskelig å konkurerre i et marked hvor tilsynelatennde like bra produkter kan kjøpes fra fjerne land til under halve prisen.

Samtidig har godkjenningsordninger blitt erstattet av CE-merking. For slike produkter betyr det at det er vankelig å stoppe et produkt før kontrollmyndighetene får klager fra forbrukerene.

Tilslutt sitter vi igjen med å måtte stole på slike forum som dette og tester i blader og på nettsider, samt egne erfaringer (mer eller mindre dyrkjøpte).

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe, men den er testet og beskrevet på et vis her: http://x2t.com/FMS-F2

Pa U-tube finner du bla. a. Denne snutten: http://x2t.com/124751

Produsentens hjemmeside. http://x2t.com/Fire-Maple

En annen produsent : http://x2t.com/Bulin

Det er sikkert lurt å være skeptisk, denne ser jo ut til å ha en solid pumpe, og en brenner som minner om en Nova uten reguleringsspindel og uten innebygget rensenål. Bena er jo en artig konstruksjon. Litt høy for å ikke få for mye varme rett i bakken.

Har ei flaske fra Bulin den er jo til forveksling lik. Den flaska er meget bra, etter egen vurdering bedre enn Sigg, Optimus, og Primus. Coleman, MSR og Laken har flasker jeg vurderer til å være av enda høyere kvalitet. Korken på Bulinflaska er knapt brukbar.

Vil selvsakt at du skal kjøpe den, være forsøkskanin, og skrive om hvordan den er. :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 30 år siden tok jeg med en Optimus 111 på Hardangervidda. At den bråkte visste jeg jo, men i stiilheten på fjellet var det et inferno. Prøvde å koke på bål, så sant jeg fant ved.

Nå, som før nevnt 30 år senere, og med artillerihørsel og øresus, skjønner jeg ikke lenger problemet. Omnifuelen lyder som vakker musukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser skrev:

Om pumpa streiker så kan man helle bensinen over i en kjele. Putte i ei veike laget av ett eller annet og vips har man ovn Juster styrke med ett kjelelokk. Kanskje ikke den tryggeste løsningen men i en gitt situasjon kan man overleve med det.

Jeg var på H vidda, da en pumpeventil nok hadde løsnet. Ofret smørboksen, fylte den med parafin, og knakk tre biter av en vierkvist, som jeg la oppi. De fungerte som veke, og reddet turen.

Har smørboksen og kvistene foran meg på skrivebordet, til skrekk og advarsel, fordi jeg ikke sjekket utstyret godt nok. Men den står der også som et uttrykk for "bedre hodeløs enn rådløs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.