Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til vinterbruk på Svalbard


Fjellgeitå

Anbefalte innlegg

Skal bo et år nå på Svalbard og trenger en ny sovepose til vinterbruk her oppe. Den må være såpass lett at den er grei å ta med på skitur, samtidig som den bør være varm nok til å takle forholdene her oppe. Har mulighet til å bruke rundt 3-5000kr.

Har sett litt på denne fra helsport, uten å finne så mye brukererfaringer fra den

http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/X-TREM/Kvitbreen

Har hørt mye skryt om Jan Mayen fra Isbjørn, men er redd den er litt kald for worst case scenario her oppe?

http://www.isbjorn.no/janmayen.html

Setter veldig pris på erfaringer fra folk som har vært her oppe tidligere (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport har en T-Comf: på -13°C . Isbjørn oppgir comfort temp på Jan Mayen til -22 Dette er målt hos sintef ( Jan Mayen er testet hos SINTEF med forsøkspersoner. Bekledning under utførelse av test var kun kort truse) Hvordan man kommer fram til T-comf får noen andre utbrodere men den standarden er nok mere fleksibel i hvor mye man kan ha på seg inne i posen. Jeg syns vi trygt kan si at Isbjørnen er minst like varm som helsporten. "Helsport comfort" er jo en utopi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen brukte Isbjørn Jan Mayen på deler Canada på tvers ekspedisjonen. Hvis den holdt han varm der borte må den holde mål, det var i alle fall min konklusjon da jeg kjøpte en. Jeg ville ikke hatt noe betenkeligheter med å bruke den på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv kjøpe ny vinterpose snart, for en lengre (2årig) ekspedisjon i Canada. Jeg kommer trolig til å gå for en Marmot pose, comfort -40. http://marmot.com/products/cwm_membrain?p=117,173,184&ft=173-184

Var denne jeg endte opp med nå etter å forhørt meg litt rundt. Bestilte fra https://www.campsaver.com og fikk 10% avslag (Registrer deg for nyhetsbrev) + gratis frakt opp hit til Svalbard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser

Testmetodane til Helsport og Isbjørn er ikkje like. Isbjørn har oppgitt -22 for Jan Mayen som komforttemp.Om dette er for menn eller kvinner veit eg ikkje,men skal eg tippe vil eg tru menn. Da blir det i såfall meir naturleg å samanlikne LIM temperaturen(som er komfortempen for menn ifølge EN standarden) for Helsportposen og den er på -21. T komf på -13 oppgitt for Kvitbreen er for kvinner.

Sidan dei har brukt ulike testmetodar så veit eg ikkje om ei slik samanlikning blir korrekt. Kanskje nokon som har erfaring med ein eller begge soveposane kan hjelpe trådstartar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser

Testmetodane til Helsport og Isbjørn er ikkje like. Isbjørn har oppgitt -22 for Jan Mayen som komforttemp.Om dette er for menn eller kvinner veit eg ikkje,men skal eg tippe vil eg tru menn. Da blir det i såfall meir naturleg å samanlikne LIM temperaturen(som er komfortempen for menn ifølge EN standarden) for Helsportposen og den er på -21. T komf på -13 oppgitt for Kvitbreen er for kvinner.

Sidan dei har brukt ulike testmetodar så veit eg ikkje om ei slik samanlikning blir korrekt. Kanskje nokon som har erfaring med ein eller begge soveposane kan hjelpe trådstartar?

Du har rett i at testmetodene ikke er like, Isbjørn har som sagt brukt kuldekammer, mens "de andre" bruker en beholder med vann som er påkoplet temp.målere. Har vært innom Isbjørn flere ganger, og såvidt jeg husker var det 16 personer med på testen og grensene er satt som et gjennomsnitt av disse. (Både menn og kvinner.) Jeg har brukt min Bjørnøya i -30 iført ullundertøy og fleecejakke, riktignok da den var ny. Gikk helt greit. Jan Mayen er ufattelig mye varmere, har jeg hørt...

Hvorfor mange bruker 4-5000 tusen kroner på en dunpose når du får to Jan Mayen for samme pris, skjønner ikke jeg. Klatrere unntatt, da.

Hvordan får du tørket klær i en dunpose? Monsens Jan Mayen veide over 7 kg på det meste, men holdt ham likevel i live, ville en dunpose klart dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balle

No kan det godt hende at Jan Mayen hadde hatt ein mykje lågare komforttemp enn Kvitbreen om dei hadde blitt testa likt. Etter det eg forstår så gjeld berre EN standarden ned til -20 sjølv om mange produsentar oppgir EN tall på under dette.

Korleis ein dunpose hadde klart seg under Monsens forhold i Canada har eg ingen forutsetning for å kunne svare på,men no er det vel ikkje uvanlig at dunposar har blitt brukt og blir brukt under polarekspedisjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt en Isbjørn Jan Mayen uten glidelås i tre-fire år nå, og kommer til å kjøpe den igjen. Selv etter at posen ble delvis våt i en mildværsperiode, holdt den meg varm når temperaturen sank til minus 45 grader noen dager senere. Har våte klær til tørking i posen hver natt, og har ikke hatt nevneverdig problem med fukt. Den blir såklart litt tyngre, men utenom det har jeg ikke ingenting å utsette på posen. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du erfaring med fra tidligere? Kan du begrunne litt er du grei.

Har testet den under samme forhold mot:

- Tyin 5s

- Denali

- Tempelfjorden

Hadde på et tidspunkt 7 poser da jeg synes det var gøy å teste ting.

Sov ofte slik:

n557640242_6545962_653108.jpg

Benyttet den hovedsaklig med pulk, og selv sett bort i fra vektbesparelsen (som kan være vesentlig for mange andre) synes jeg det var den desidert beste av de. Noen lang utredning om hvorfor gidder jeg ikke å ta meg tiden til, men den var minst like varm som samtlige nevnt over, og den hadde den desidert beste komforten. At den tok over halve teltet (3-manns, oppgitt 168 i bredden) var bare en morro sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet den under samme forhold mot:

- Tyin 5s

- Denali

- Tempelfjorden

Hadde på et tidspunkt 7 poser da jeg synes det var gøy å teste ting.

Sov ofte slik:

Benyttet den hovedsaklig med pulk, og selv sett bort i fra vektbesparelsen (som kan være vesentlig for mange andre) synes jeg det var den desidert beste av de. Noen lang utredning om hvorfor gidder jeg ikke å ta meg tiden til, men den var minst like varm som samtlige nevnt over, og den hadde den desidert beste komforten. At den tok over halve teltet (3-manns, oppgitt 168 i bredden) var bare en morro sak.

Ok. Det du sier er at altitude holder høy kvalitet.

Rating er forsåvidt overflødig. Har en litt erfaring med poser gir bruksområdet seg ut i fra mengde og kvalitet på dunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er både ganske god kvalitet og høyt blandingsforhold de benytter i Altitude-serien.

Bedre spenst i den enn alle dunjakker jeg har hatt også.

Nå har jeg aldri hatt en pose til 8 eller 10 lapper (denne ble kjøpt på salg), men til rundt 4 pluss kan jeg ikke skjønne annet enn at det bør kalles mye pose for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå endte jeg opp med å kjøpe en WM Marmot sovepose, men jeg så også på Helsport sin Kongsfjorden. Grunnen til at denne ble valgt vekk var muligheten for å få en lettere sovepose. Vekt var ikke et hovedkriterium, men i og med at jeg som oftest er på tur alene så spiller vekt fortsatt en rolle.

Nå har vi hatt ganske høye temperaturer her oppe (-1 Celcius i dag), så jeg har ikke fått testet soveposen skikkelig og får vel i grunn ikke gjort det før til neste år. Har likevel fått testet den på noen kortere overnattinger og må si at jeg er veldig fornøyd så langt. Selv om den tydelig er alt for varm for de temperaturene jeg har overnattet i til nå, så oppleves den ikke som klam og veldig ubehagelig slik som erfaringen har vært med andre vintersoveposer. Den er også behagelig lett i vekt og blåser seg fort opp når jeg pakker den ut. Skal komme tilbake med en litt mer fyldig rapport så snart jeg har fått testet den skikkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.