Gå til innhold
  • Bli medlem

beste dunparka til friluftsliv


rakafisk

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer å dele? Ettersom jeg er en frossenpin må varmeegenskaper vektlegges høyt, men i tillegg ønsker jeg meg en som tåler litt juling og bålgnist, ala canada goose. Canada goosen synes jeg blir noe for dyr, så jeg søker etter en bra erstatning? 8)

Forslag folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakker med membran er en løsning. De tåler mye mer enn vanlige dunjakker. To modeller jeg kjenner:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=670&cid=214

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1461&cid=214

Crux er meget lett. God jakke, men litt trang i halsen og kort. Mer enn varm nok ned til -20 grader etter min smak, selv når jeg ikke er i bevegelse. Arcteryx Fission er en kraftigere, tyngre jakke med primaloft. Jeg bruker min på høstturer og vinteerturer med bål. Ingen gnist har ødelagt jakka enda. Fordel med primaloft hvis en gnist lager hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Mcmurdo selv, men har en kompis som har den, han er fornøyd men trodde den ville være varmere. Har brukt Kodiak fra Fjellrâven selv og den er skikklig god og varm, men skulle jeg kjøpt den type parkas i dag hadde jeg gått for Fjellräven Eskimo, den er enda varmere og har en bra slitesterkt stoff. Men ingen parkaer er 100% bålsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sistnevnte Arcteryx i halsen? Kan man bruke strammingen til hetta, for å gjøre halsen trangere og mer "luft-tett"?

Hei.

Jeg har modellen du spør om; Arc'teryx Fission SV. Har hatt den i snart 5 år og er godt førnøyd.

Bakgrunnen min for å teste denne jakken i sin tid var at jeg ønsket en jakke som var varm, men ikke med dun, samt at den skulle kunne brukes under det meste av vær i løpet av den kalde tiden. (Brukte den da jeg trente hunder, høstkurs med +2, regn og litt vind på en slette kan bli forholdsvis surt og kaldt, under slike forhold duger ikke dunjakker).

Jeg ønsket også en jakke som var turvennlig, dvs. at den skulle være forholdsvis pakkvennlig, både vekt og volummessig.

Jakken har vært i så og si daglig bruk i den kalde årstiden den tid jeg har hatt den og det er først nå jeg har begynt å merke at den slipper igjennom vann, det er med andre ord på tide med en reimpregnering. Min utgave er med GoreTex XCR (forgjengeren til Proshell)

Halsåpningen er det grei nok åpning på, men har ikke innstrammingsmuligheter i halsen.

Jeg har ikke savnet det da jeg som oftest bruker enten ullbalaklava som buff eller syntet-Buff.

Hetta har nok av justeringsmuligheter og følger hodets bevegelser godt, og kan brukes til å stramme inn halsåpning dersom man ikke bruker hetta.

God plass til lue under ved hettebruk, sjelden at jeg bruker det.

På de kaldeste dagene har jeg brukt en mellomtykk fleecejakke under (samt nettingtrøye) og det har fungert helt fint ned mot - 25.

Har altså brukt jakken i forbindelse med hundetrening og den har fått sin skjerv av hundeklør, dette har den tålt helt fint. Eneste slitasjepunktene er nederst på ermer, i folden som oppstår når man bruker mansjettstrammerne.

Jeg har ikke tenkt forsiktig bruk når jeg bruker jakken, det er et veldig godt plagg ved variert vær som sure, våte høstdager og dager med våte snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Fjellreven´s Polar Parka. Virker veldig solit og god, men har naturligvis ikke fått testet den i vinterkulda (ettersom den kom på markedet for to uker siden). Er utviklet av hundekjøre, og dermed gode forsterkninger på front, bak og rundt hendene. Jeg skal bruke den i hundekjøring, og leirlivet.

http://www.fjallraven.se/produkter/jackor/polar-parka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann, driver å leter litt etter en ny parkas selv. Kom over denne: http://www.xxl.no/klaer-herre/friluft-fritidsklaer-herre/jakker-herre/frost-parka-1062577

Didriksons Frost Parka

Link til produsentens hjemmeside: http://www.didriksons.no/article.asp?c=3&articleId=2376&typeId=5&usageId=0&systemId=0&sizeId=0&search=&imageId=0&retailerCity=&cmd=&aTabIndex=0

Sånn jeg har forstått det er den fylt med dun, ytterstoffet er vanntett og kraftig. Har tenkt til å bruke den på kalde vinter turer med høy aktivitet, er dun da en ulempe?

Prisen ligger på 2000,- noe jeg syns virker som en grei pris.

Har også sett litt på Swedemount sin parkas til 1500,-, brodern har denne og den virker varm og solid. Men er ikke fylt med dun.

Link: http://swedemount.se/produkter/product/padded/glacier-parka

Vet at dette er et rimelig merke, men har brukt en skalljakke og skall bukse fra Swedemount gjennom et år på folkehøgskole men turer hver eneste uke, og plaggene har holdt mål.

Veldig fornøyd, særlig når de kostet 1000,- per plagg den gangen jeg kjøpte jakka og buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dunjakke gir mer isolasjon enn en like tung jakke fylt med kunstfiber. Du får altså en lettere jakke som vil holde deg varm kalde vinterdager med dun. Ulempen med dun er at det klumper seg sammen når vått, og tar lang tid å tørke. På kalde vinterdager vil forhåpentligvis ikke dette være et problem (satser på at isen er tykk og fin). Har ingen erfaring, og har ikke hørt noe om jakken du linker til riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvis det er Fjellräven Eskimo du tenker på så har jeg brukt den i en del år nå. Polar var vel mer "serien" tror jeg.

Desidert en av de varmere parkasene jeg har brukt, desidert en av de tyngste og minst pakkbare også. Til hundekjøring på (meget)kalde dager er den genial, samme til isfiske om man har pulk eller slede å transportere den i. Slitesterk som bare tusan, og selv etter 3 år med temmelig hardt bruk vinterstid, som vil si eksponering for hundeklør, feiende kvister osv så kan man omtrent ikke se at den er brukt. I forhold til værbeskyttelse er det som å ha en varm igolo å krype inn i, jeg har satt på borrelås på hetta(er knapper fra før) til pelskant. Så spørsmålet er, hva skal du bruke den til? Skal jeg på en tur der jeg forventer at det blir kaldt er den selvskreven, skal jeg på tur da jeg tror det kan bli kaldt går jeg heller for Bergans Expedition Down Parka, pga vekt og komprimeringsevne. Og skal sies at den omtrent er like varm, dog ikke skuddsikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se har de ikke Eskimo jakka i salg lenger..

 

Har en "vanlig" dunjakke fra før - men den er så tynn i stoffet at den tør jeg ikke bruke på sjørekjøring, aktiviteter med hund osv. Mest brukt på langturer når man har slått leir. Vi kjører ganske lange turer med hundene våre selv om vi "bare" snørekjører foreløpig. Men kulda her i Pasvik kan være nådeløs inntil videre og oppdaget vel at en tykkere parka hadde vært greit å ha på de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se har de ikke Eskimo jakka i salg lenger..

 

Har en "vanlig" dunjakke fra før - men den er så tynn i stoffet at den tør jeg ikke bruke på sjørekjøring, aktiviteter med hund osv. Mest brukt på langturer når man har slått leir. Vi kjører ganske lange turer med hundene våre selv om vi "bare" snørekjører foreløpig. Men kulda her i Pasvik kan være nådeløs inntil videre og oppdaget vel at en tykkere parka hadde vært greit å ha på de kaldeste dagene.

 

Som du sier er Eskimo ikke lenger i produksjon, nå har Kyl fra Fjällräven overtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport Finnmark eller Storebjørn? Selges ganske rimelig på outleten til Helsport. Finnmark er kanskje ikke helt så kraftig som du har i tankene, men kan allikevel være tilstrekkelig? Virker ihvertfall skikkelig gjennomført. Er nå uansett ca halv pris på begge to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Western Mountaineering Ion Parka. Varm og fin. 

Her er hva importøren skriver om jakka:

 

"Er du på utkikk etter den mest tekniske og letteste vinterparkaen på markedet så er Ion Parka det riktige valget. Dette monsteret av en parka har sykt liten egenvekt men er propp full av 850+ Gåsendun i beste kvalitet. Ettersom denne parkaen ser relativt "streit" ut kan den brukes over dress på kalde byedager.

Ion Parka er konstruert i full boxwallkonstruksjon, men ytterstoffet, Windstopper Neo, er ikke sydd fast i hver kammerbox. En trelags isolasjonsdesign gjør at man får mindre eksponerte sømmer og øker vannbestandighet betraktelig, samtidig som den reduserer vekten. Windstopper er særdeles vannavstøtende pga av Gore-tex membran og vil holde bra i regnskurer og snøstormer.

Ion Parka er en lang modell og går godt over rompa. Dette er en unisex modell som er noe oversize iforhold til andre WM produkter. 

Ion Parka har innsnæring i livet med en lomme innvendig og tom lommer utvendig. Selve hetten er stor og romslig samtidig som hette liner også er i Gore-tex windstopper for å hindre at fukt kommer inn i dunet når hetten er nede."

 

 

pvar503_15.png

 

www.xcsports.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.