Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme vintersko


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg den tiden av året igjen, med isfiske og kalde føtter. I år har jeg bestemt meg for å endre på det og få meg noen varme og gode vintersko. Har kikket litt rundt i skojungelen og ser at mye av anbefalingene er rettet mot barnesko. Det kan helt sikkert dras paralleller mellom små og store størrelser, men ofte finnes ikke barnestr i voksensko. Jeg skjønner at Sorel og Kamik skal være fine saker, men hva er din favoritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på bruk.

En del slike vinterstøvler er best egnet å sitte rolig med. De blir for klumpete og slengete å gå mye med.

F.eks de som ser ut ala disse http://www.xxl.no/sko/herresko/vintersko/ridgetop-vintersko-1055339

Jeg får de hvertfall ikke til å sitte godt til å gå langt, har hatt to forskjellig slik. Men de er fine til å sitte stille. så går du et sted på ski og skal være i camp er de bra.

Liekr bedre noe som er omtrent som en godt foret jaktstøvel. Dette ligner http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=273&prodid=6150

Dog er de SVÆRE. Var og så på de men fikk nesten ide om å gå i snowboardstøvler istedet.

Sett på disse men trenger ikke nye til denne sesongen http://www.oslosportslager.no/produkt/kamik-blacktail-vinterstovel-herre-22406.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært kald i mine Sorel Caribou hvis det hjelper? Har til og med gått litt distanse med dem, men de er litt store og tunge til å langt i. Interessant nok er de rimelig identisk i utseende med LaCrosse Ridgetop. Lurer på hva som er originalen og hvilke som er best.

Hadde vært kult så sett en sammenligning av vekt på diverse Sorel Caribou og LaCrosse Ridgetop. De ser begge ut til å komme i forskjellige utgaver med forskjellig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å bruke "varmeskoene" i leir og blir et supplement til skisko. Derfor er det ikke så vesentlig at de har god gå-komfor. Fotposer er et godt tips som jeg skal vurdere. Kikket på linken i innlegget til 'borgern' med LaCrosse Ridgetop og som 'logrus' påpeker, de ser veldig like ut til Sorel sin Caribou. Ser de selger LaCrosse til 1399,- i skrivende stund på http://www.brandos.no/lacrosse/ridgetop-tan-298270/a1718 så prisen på XXL må være veldig god ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange som lager slike "Canadaboots". Lacrosse, Sorell, Conway, Kamik, Seelang og sikkert flere. Ser ganske like ut alle sammen.

Har selv forsvarets fotposer. KJøpte en 1mm sitteplate med lukkede celler på Biltema og klippet til de som ekstra såler.

Fine til å ha utenpå skistøvler.

Ellers har Magasinet to versjoner, samt såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kamik Blacktail: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2976&cid=592. Den er noe bedre å gå med en en del andre modeller, som ikke kan snøres skikkelig.

Støvlene er utrolig varme. Faktisk litt for varme for min smak. Jeg har gått en del turer i mellom -10-20 grader. Synes støvlene da blir for varme. Utrolig deilig å komme i leir. De uttakbare Zylec sålene er holdbare og lette å tørke ved bålet. Støvlene passer fint med truger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på det varmeste (ha!) anbefale alfa overtrekkstøvel

Mine går såvidt utenpå skiskoene (BC) men jeg bruker dem stort sett i leir, og da gjerne med crocs eller noe annet inni.

Er helforet, men har ikke mye isolerende såle så å klippe til litt liggeunderlag kan være lurt hvis man vil bruke dem med bare kartanker eller "soveposesokker" inni.

Da får du en svært komfortabel og litt mindre tung leirsko enn "canadaboots"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har alfa bever pro grip + og lurte på om jeg kan bruke de som vintersko 8)

Det er vel foret som i hovedsak skiller den fra en "ekte" vinterstøvel. Jeg har brukt Crispi Besseggen selv om vinteren, som heller ikke er noen vinterstøvel, og det fungerer helt greit så lenge det ikke er altfor kaldt og man er i bevegelse. Til isfiske på en kald vinterdag derimot, kommer de til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til isfiske på kalde vinterdager i et baseområde, bruker jeg tjukke ulvangsokker, og tjukke hjemmestrikkede ragglester (lugger) som jeg har direkte inni fotposen fra Forsvaret. Funker som f...! Støvlene har jeg i telt. Brukes kun når jeg evt skal ut å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.