Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan best utnytte sovepose, underlag og fjellduk


advance

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt tips om hvordan jeg best utnytter det utstyret jeg har.

Helsport Alta pose, comfort -10 xtreme -18

Agjungilak bamse xtreme underlag

Helsport xtreme fjellduk

Jeg har blitt godt kjent med utstyret hver for seg. Men det virker ikke helt som jeg vil når jeg kombinerer det :arrow:. I vinter hadde jeg flere overnattinger hvor jeg la posen i fjellduken og liggeunderlaget underst i mellom -10 og -20. Enten i gapahuk eller lavo uten varme. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg våknet flere ganger av at jeg trudde jeg skulle "fryse i hjel", selv med 2lag superundertøy (tykkt og tynnt). -10 comfort virker helt feil, og jeg fryser heller ikke lett.

I helgen var jeg på fisketur i marka og la meg i telt rett på liggeunderlaget å brukte soveposen som dyne. Dette var overaskende varmt! Ut over natten ville jeg ha litt ekstra varme, selv om det ikke var nødvendig. Jeg dro igjenn posen, og jeg kjente at den ikke reflekterte varme i nærheten av liggeunderlaget. Det ble rett og slett kaldere!

Så i vinter vurderer jeg å putte liggeunderlaget inne i posen og fjellduken rundt der igjenn, eller evt liggeunderlaget i fjellduken og posen oppå inni duken. Jeg mener at duken burde øke xtreme tempraturen nok til at jeg kan ha det konfirtabelt i minst -15.

Så jeg lurer på om det er noe jeg gjør grunnleggende feil og evt om mine tanker er helt på jordet? Har tøy på / av i posen noe å si. Og ikke minst hvor stor påvirkning har alkohol. Det hender jo at en knert eller 10 blir konsumert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altaposen er det svake ledd her når temp synker til -10 og nedover.

Produsentens egen anbefaling lyder slik:

Solid, behagelig og allsidig pose med lite pakkvolum som passer godt for norske forhold på våren, i sommerfjellet og tidlig om høsten.

Altså ingen vinterpose akkurat.

http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/PRO/Alta

En knert eller 10 påvirker også, men posen er syndebukk nr.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T comfort er vel anbefalt komfort grense for damer.

T limit er vel for menn. Den er vel -5

Extreme er vel mer det minimum du kan overleve i posen.

Så det er vel en 3 sesongs pose som tåler et par minus men ikke noe vinterpose.

En del opplever og en del kondens med bruk av fjellduk, dog skal det ikke være så ille på xtrem versjon som er foret. Blir det fuktig blir det kaldt. Jeg har og brukt pose som dyne en gang, en slik mobpose fra forsvaret. Fungerte fint i noen minus det. Da hadde jeg et lite pledd(slike man har på fly) oppå liggeunderlaget.

Er og det og ikke ha på for mye klær i posen. Det kan bli trangt så det blir lite varm luft i sirkulasjon.

En ting jeg har merket er at med undertøy har det vært varmt og godt å legge seg men har våknet av å fryse. Mye fordi jeg har svettet litt og fukt blir da kaldt. Jeg legger meg med minst mulig. Som regel en ullbokser og så en headover på hode og hals. Hvis jeg da våkner og synes det er litt kaldt så tar jeg på en tynn trøye.

Så er dt så klart og ikke ligge og måtte pisse. Få det ut med en gang. En solid kabel i "ryggen" suger og en del varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var jeg deg, ville jeg ha droppet superundertøyet. Slike plagg har etter min mening ingenting å gjøre på en vintertur med overnatting ute. Ull er tingen! Forøvrig er jeg en av dem som ikke helt forstår greia med Fjellduken brukt som sovepose. Har en Kingsize Termo selv som jeg en sjelden gang bruker utenpå soveposen hvis jeg ligger under en duk i dårlig vær. Det er uten unntak klissvått inni om morgenen. Var engang på tur sammen med en kar med sin nyinnkjøpte Jerven Ekstrem, etter 3 døgn i telt, var duken flere kilo tyngre...

Kjøp heller en Isbjørn-pose, billig og bra. Jan Mayen holdt Lars Monsen i live i Canada, så den bør klare seg i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var jeg deg, ville jeg ha droppet superundertøyet. Slike plagg har etter min mening ingenting å gjøre på en vintertur med overnatting ute. Ull er tingen!
Helt enig – ull er gull.

Kjøpte en varmeforsterker (overbag) for nylig:

http://www.cocoon.at/eng/show.php?doc=cocoon_ckat2&kat=8∏=38&fab=0.

Den ser ut til å fungere fint til sommerbruk. Jeg skal teste den ut til høstbruk (med ull fra topp til tå!) snarest og utenpå 3-sesongs dunpose nå til vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utdype, begge lagene er ull undertøy, et tynnt og et fra marinen.

Nå er det vel slik at det er kroppsvarmen som "varmer opp" soveposen. Har god erfaring med å legge seg mens man er varm, maks ett tynt ullag på kroppen og evt med sokker og lue. I tillegg er god isolasjon mot bakken maks viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Først og fremst vil jeg anbefale å kjøpe en varmere sovepose.

Om du på død og liv skal fortsette med dette konseptet bør du i første omgang se på underlaget. Bamse extreme er ikke nok på vinteren. Må ha noe mer. Selv har jeg best erfaring med termarest oppå bamse. Faktisk bedre enn exped 9 dun.

Oppesiden er at du kan øke med 5 ekstra knerter før du legger deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg en av dem som ikke helt forstår greia med Fjellduken brukt som sovepose. Har en Kingsize Termo selv som jeg en sjelden gang bruker utenpå soveposen hvis jeg ligger under en duk i dårlig vær. Det er uten unntak klissvått inni om morgenen. Var engang på tur sammen med en kar med sin nyinnkjøpte Jerven Ekstrem, etter 3 døgn i telt, var duken flere kilo tyngre...

Jeg har også gjort liknende erfaringer, men ikke helt like...

Jeg har samme helsport fjellduken extreme som trådstarter og har ved flere annledninger brukt denne utenpå soveposen, mest som beskyttelse av posen ved fare for dårlig vær når en ligger under åpen himmel eller under en duk. Ved flere av disse turene har det vært andre deltakere med som har hatt jerven duk av forskjellige modeller.

Det er ganske vanlig at de med jerven våkner opp på morgenen med klissvåt sovepose pga kondens, men jeg har fortsatt ikke opplevd dette med Helsport fjellduken. Vet ikke om der er noen konstruksjons foskjeller som skulle tilsi denne forskjellen, men har nok nå en 10-12 døgn med fjellduken utenpå soveposen og har ikke opplevd kondens som har gjort soveposen min våt, har heller ikke lagt merke til kondens ellers inni fjellduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.