Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktlag og vald


SuperTed

Anbefalte innlegg

Bestemoren min eide en stor tomt hjemme på øya før hun gikk bort. Et jaktlag var der og samlet inn løyve til å benytte seg av tomta i valdet til jaktlaget.

Selv fikk hun en liten rådyr filet en gang i året, tomta er rimelig stor. Mulig jeg er interessert i å benytte meg av dette selv en gang i året i stedet for at jaktlaget skal stikke av med all moroen alene. Arven av tomta har nå falt til mine foreldre.

Edit: Skulle selvfølgelig mye heller ha vært med på jaktlaget, velger å tro på utgangspunktet om at de fleste som jakter er oppriktig skikkelige gode naturmennesker.

Noen måte man kan sjekke hvor stor tildelingen er per kvm? Hvordan ordnes et vald og et jaktlag vanligvis?

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du bør sjekke er om tomta er i et grunneierlag eller noe. Da forvalter de sånn sett jaktretten der. Da søker du tildeling via de koster som regel så og så mye for et dyr. I slike tilfeller har grunneierlaget mange eiendommer som man da kan være på jakt, dvs er det mer dyr et par km borti bygda så kan du og jakte der så lenge det er med i grunneierlaget.

Har hun leiet ut eiendom til jaktlag finnes det et vald som er på den eiedommen. Det kan også være et vald registert på den eiedommen og noen tilstøtende eiendommer.

Uansett, vil du heller ha det for deg selv så søker du til kommunen der eiedommen ligger. Da må du første gang søke om å opprette et vald der. Så søker du om fellingstillatelse for x antall dyr. Type dyr og antall avhenger av eiendommens størrelse og tetthet på dyr i området.

Du kan sende de søknadene felles. Frist på de er vel i mai så vidt jeg husker så du rekker ikke noe i høst uansett.

På hytta kreves det mer enn 500 mål utmark for å få et rådyr. Jeg sendte en søkndag om vald og en på rådyr. Det gikk kjapt å få svar. Eier du egen eiendom koster det ikke noe å få en tildeling. Hvertfall i min kommune kommer det automatisk ny tildeling videre år. Bare husk å rapportere hva som er skutt på valdet seneste 10 dager etter avsluttet jaktperiode, selv om du ikke har felt dyr må du sende inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør sjekke er om tomta er i et grunneierlag eller noe. Da forvalter de sånn sett jaktretten der. Da søker du tildeling via de koster som regel så og så mye for et dyr. I slike tilfeller har grunneierlaget mange eiendommer som man da kan være på jakt, dvs er det mer dyr et par km borti bygda så kan du og jakte der så lenge det er med i grunneierlaget.

Har hun leiet ut eiendom til jaktlag finnes det et vald som er på den eiedommen. Det kan også være et vald registert på den eiedommen og noen tilstøtende eiendommer.

Uansett, vil du heller ha det for deg selv så søker du til kommunen der eiedommen ligger. Da må du første gang søke om å opprette et vald der. Så søker du om fellingstillatelse for x antall dyr. Type dyr og antall avhenger av eiendommens størrelse og tetthet på dyr i området.

Du kan sende de søknadene felles. Frist på de er vel i mai så vidt jeg husker så du rekker ikke noe i høst uansett.

På hytta kreves det mer enn 500 mål utmark for å få et rådyr. Jeg sendte en søkndag om vald og en på rådyr. Det gikk kjapt å få svar. Eier du egen eiendom koster det ikke noe å få en tildeling. Hvertfall i min kommune kommer det automatisk ny tildeling videre år. Bare husk å rapportere hva som er skutt på valdet seneste 10 dager etter avsluttet jaktperiode, selv om du ikke har felt dyr må du sende inn.

Hadde jo vært mye mer moro å vå være med et jaktlag egentlig.

Hvor sjekker jeg alt dette? Størrelsen på tomta, om den er i et grunneierlag, vald, størrelse på tomta osv.?

Du virker rimelig dreven på dette! Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det gav resultater! Arealet er på 18% av valdet, valdet får i snitt fellings tillatelse på 10-13 hjort i året, 2200 dekar på tomten og litt under 13000 i valdet.

Snitt areal på fellingstilatelser per dyr i kommunen ligger på rundt 450dekar per år.

Virker som hjortefileten bestemor fikk hvert år kanskje var litt lite i forhold til antall felte dyr og prosentandelen i valdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.