Gå til innhold
  • Bli medlem

nepal trip


rasto

Anbefalte innlegg

Heia.

Har akkurat kjøpt flybillet til Kathmandu. Skal reise ditt den 18 okt. Har tenkt å fly etterpå til Dolpo område,nemlig til Jumla og så ta en 3 ukers fottur mot Beni.

Kan noen svare på de spørsmålene har :

1- Vann i fjellet kan drikkes eller må man kjøpe det hele tida ?

2 - Er det verdt å ha med kokeapparat ? Er ikke sikker om det går an å kjøpe mat som kan "hurtigkokes" på vei.

3 - Går det an a kjøpe snacks på veien (muslibar,nøtter eller lignenede) ?

4 - Er fortsatt ennå ikke bestemt om jeg skal bære telt, pga mat supplies må jeg trolig holder meg nært folk uansett. Derfor blir det trolig mya av teahouses på veiene, eller ?

Tuuuuusen hjertelig takk på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Vannet i fjellet kan ikke drikkes da du vil mest sannsynelig få diare av det som ser ut til å være det reneste vannet rett fra isbreen. Kjøp Portable Aqua tebletter i Kathmandu til småpenger, 2 tabletter renser 1 liter vann på 30min. Brukte dette på min tur over 4 uker og funket som bare det.

2. Tok med noen real-tur rasjoner da jeg gikk noen dager utenfor bebodd område så kjøpte gass i Nepal etter siste fly-tur og tok med en enkel topp og en liten kjele for å ha vann i. Smått og lett må det være.

3. Vet ikke hvordan det er i områdene du skal, men har brukt å vært haugevis med snacks (snickers, potetgull, Cola) langt oppå fjellet i og ved Everest-området. Regner med at det er i atskillig mindre mengder i Dolpo-området men det eksisterer garangtert.

4. Kan være smart å kjøpe ei bok om området du skal i. Kan anbefale Trekking in the Nepal Himalaya (Lonely Planet) der det står detaljert om tehusene og whatnot i hele Dolpo-området. Da kan du se om du trenger å ha med telt.

Lykke til! :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumla til Beni er IKKE noe teahouse trek!! Men man finner nok en eller annen form for husly og diverse mat store deler av veien, med unntak av et langt strekke (3-4 dager??) gjennom Dhorpatan Hunting Reserve hvor det hverken finnes mat eller husly. Jeg regner derfor med at svaret gir seg selv, med hensyn til å pakke med seg telt og kokeapparat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha

Er det mulig å kjøpe en slags real-mat i Katmandu?

Lyngve, har du gått denne turen ? Når ? Fikk du mye snø i høyden ? Går det greit å orientere seg med kart og kompas eller brukte du guide noen strekninger? Har du også erfaring med de nevnte tabletter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.