Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpacka raft (packraft) eller Ally-kano for variert friluftsliv til vanns?


vslatten

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nokon gode argument i retning Alpacka raft eller Ally-kano for eit sambuarpar som ønsker å utvide friluftslivet med ein del padling?

Bakgrunn:

I fjor var vi med på ein kanotur frå Synnervika nord i Femunden til Røros og synest dette var veldig artig. Fin blanding av å nyte den stille naturen og litt action i elv og tømmerrenner :-) Her brukte vi stive Hasle-kanoar, noko vi ikkje har plass til i boda i kjellaren på borettslaget... Planen var derfor å kjøpe ein Ally-kano. I vår kjøpte eg meg ein Flytepacker frå Flyweightdesigns.com. Denne er topp til å ta med på fjelltur for å kunne fiske litt på vatn ein kjem fram til. Men den er ikkje noko å satse på som eit transportmiddel over lenger avstand, etter mi erfaring. Men eg merkar at eg set veldig pris på kor lett den er å hive med i sekken og at det går fort å blåse den opp (spes. med Instaflator) når ein kjem fram. Eg tenker derfor at det kan vere at ein Ally ikkje i same grad vert med på tur som ein Alpacka raft, då denne har meir til felles med Flytepacker-en mtp. vekt og "monteringstid".

Eg ser for meg at det for det meste vert helgeturar framover, sjølv om vi (i alle fall eg) drømmer om å ta vekesturar også. Pris kjem ut på ca. det same, då eg skal ein tur til USA med jobben i slutten av Oktober og kan få ta i Alpacka raft då.

Konkrete spm.:

Kva hastigheit held ein typisk med to stk. som padlar ein Ally over flatvatn? Ditto for ein stk. som padlar åleine. Eg har funne folk som skriv 3,5 km/t og 4 km/t for Alpacka, så eg lurer på kor stor skilnaden er.

Har folk erfaring med korleis det er å vere på tur som par med to stk. packraft? Ser ein stor fordel med kano i at ein padlar i lag og at eg dermed kan ta i litt ekstra når ho er sliten t.d. Men det går kanskje fint å taue ein packraft etter ein annan?

I elv ser eg for meg at ein Alpacka er suveren mtp. kor mykje vatn ein treng i elva. Vil den også vere tryggare mtp kor lett det er å velte?

Vi bur i Trondheim. Er det noko her som eig ein Ally eller Alpacka som ville vere villeg til å la meg/oss prøve dei? Lånar deg gjerne Flytepacker-en, om du vil teste den ;-)

Er det nokon som har andre argument i den eine eller andre retninga?

Edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har både packrafter og en Ally, og de er, som du skriver, gode til forskjellige ting. En umiddelbar fordel med packraftene er den lave vekten og det lille sammenpakkede volumet – to stykker veier tilsammen en fjerdedel av en typisk Ally. Dette åpner for enklere overbæringer. Samtidig blir vi våtere i packraftene enn i en kano, farten er nok et par km/t lavere og lasteevnen er mindre (men rikelig).

Siden de har hver sine styrker, må behovet nesten avgjøre:

Turer på stille vann med relativt kort bæring fram til vannet eller mellom vannene eller stor elv – Ally.

Turer på mindre, grunne elver eller avsideliggende vassdrag – Packraft.

Vi er glade i Ally'en vår, men har tapt våre hjerter til de små packraftene – dette er moro for hele familien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på en Flytepacker og en Alpacka. Hadde Flytepacker før og har Alpacka nå. Flytepacker har en genial størrelse men den er veldig tung å padle og det går sakte framover. Det er veldig lite krevende å padla Alpacka i forhold til Flytepacker. Så lenge det ikke padles mye i elv eller i mye motvind, så tror jeg det skal mye til for å bli spesielt sliten i en Alpacka. Den er noe helt annet enn Flytepackeren :-)

Brukte Alpackaen en ukes tid på Hardangervidda i sommer. Kvenna med omtur til Grøndalen. De med Ally "parkerte" oss over de store vannene. Alpacka er spesielt dårlig i motvind og blåser det litt over gjennomsnittet, så står man fort stille ute på vannet. Alpacka er derimot veldig stabil og fin nedover elvene. Vet ikke hvor mye vann den krever for å flyte, men det kan ikke være mye. Vi padlet mange plasser der Ally-folket valgte å gå.

Vi var for øvrig to stykker som padlet i hver sin alpacka. Det gikk veldig fint for oss. Tror ikke det er noe spesielt greit å taue de dog. Mener Alpacka advarer mot dette også av en eller annen grunn.

Passerinum oppsummerer det bra. Skal man padle langt over flate vann så er Ally genial. Skal man ned elver/må bære langt, så er Alpacka genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både Ally og Alpacka. Slutter meg til det Passerinum skriver. Vil imidlertid legge til at to vante padlere får en helt annen padleopplevelse i en Ally enn du får i en Alpacka. Jeg kaller Alpackaen min "Balja". Allyen kan du få utrolig flyt i. Jeg tror nok du og kjæresten vil forflytte dere raskere og lengre i en Ally enn i Alpackaer på flatt vann. Å taue en Alpacka tror jeg nok du kan glemme. Det er også mye lettere å hvile litt for den ene i Allyen. Alpackaen krever i større grad full guffe, og er noe vanskeligere å holde rettningsstabil.

Alpackaen går raskere å sette opp, tar mindre plass og passer dermed bedre til raske soloturer. Allyen passer til lengre turer, der en kanskje har med en passasjer, mye bagasje, hund eller små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle saman!

Det verkar som eg bør omformulere frå "Ally eller Alpacka?" til "Ally eller Alpacka FØRST?" ;-) I den samanheng slo det meg at eg sparar litt på å kjøpe Alpacka i USA. Er det nokon som veit om det er lett å få solgt slike på t.d. finn.no? Eg ser Ally-ar går fort unna der, men desse båtane er kanskje for lite kjent til at dei er like lettsolgte? Dersom eg kan vere rimeleg sikker på å få solgt dei, vil det jo vere rimeleg risikofritt å kjøpe to Alpacka no og så heller selge dei til sommaren igjen, dersom dei ikkje svarar til forventningane.

Takk til Skee for generøst tilbud om utlån! Ringer deg på torsdag og avtalar henting, så eg får prøvd ein i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.