Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommeren? 2011


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Sommeren 2011 er nå definitivt over. og takk for det.

For oss turfolk i syd har det vært en evig googling etter passende værvindu.

Noen muligheter har det vært, men ikke særlig lange. Fra 18 til 36 timer muligens.

Eller mindre for oss som går i høyden. Skodde og regn har vært normalen.

Overfylte magasiner og lave strømpriser skulle underbygge påstanden om at sommeren har vært elendig her syd.

(Men siste nettleie var nesten det dobbelte av stømprisen... ;-) )

Eneste sted med skogbrannfare i sommer har vel vært øst for Lyngen.

Får håpe på en fin høst og en knall vinter, før sommeren 2012 tørker opp alt.

Dårlig i sør og bra i nord, eller omvendt. Det stemmer som regel.

http://www.banett.no/article485289.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavere strømpriser er en mager trøst. Føler fremdeles at endel av turene i sommer ble noe amputert pga. kjølig/fuktig vær. Både turen i Femundsmarka og turen på Hardangervidda i sommer var fuktigere enn hva jeg hadde sett for meg på forhånd. Femundsmarka står trolig på tapetet neste sommer også og da går jeg for litt varmere/finere vær der. Om det igjen blir Hardangervidda eller langtur nordover i 2012 får jeg se på når det nærmer seg.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine turplaner i sommer har også regnet bort... Det ble hverken tur til Femundsmarka, Dovrefjell eller så mange her i hjemlige fjellområder som jeg hadde planlagt. Det har blitt mye dagsturer i forhold til vanlig, da værvinduene har vært på kanskje en maks en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre uker til rådighet, pakket bilen og suste sørover. Var meningen jeg skulle gå et par uker i Rondane, men det ble småturer i Østerdalen istedet, mens jeg ventet på at fossregnet i Rondane skulle gi seg.

Etter èn uke kom flomvarselet, og advarsel om at elver kunne flerdoble seg i størrelse på kort tid, så da dro jeg hjem. Vel hjemme var det knallvær, så etter en kjapp ompakking var jeg klar igjen.

Men.... Så ble selvfølgelig bikkja syk. Våt-eksem etter en uke i regn, å dyrelegens ordre var to uker med avslapping inne :)

Så det var mine 3 uker denne sesongen... Neste år drar jeg til Finnmark! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt vått ja.

Rakk alikevel en tur i Femundsmarka. Regnet litt hver dag men det var ikke noe voldsomt regn annet enn en ettermiddag.

MEn det ble mer tid på hytte enn vanlig. Der er det ikke så ille om det regner siden det er lett å tørke ting igjen.

Hadde vel håpet på en del finvær i høst men så langt er det ikke stas. Kan vel snart fiske i gata utenfor huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på fjellet en eneste gang i sommer, jeg. Det er stusselig. Sinsykt stusselig. Var på hytta i mai, men ikke vært der siden. Dog har jeg vært i Spania og på sørvest-landet;)

Får ta det igjen til vinteren og til neste sommer!

post-1603-133474767473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til den kjølige årstida, rett og slett fordi jeg trur på mer godvær da. Mye jævelskap er det året rundt, men sørpå har sommeren utvikla seg til å bli regntida. Får håpe på enkelte krampetrekningssomre som den i 2006. I 2008 var ikke ting helsvart heller. Og i nord har de alltid fint vær når det gjelder, jeg tenker alltid "jøss, regn nordpå!!!!" når jeg ser regnværssymboler over der på værmeldinga.

Min filosofi har blitt at jeg samler topper og skal ta klatrekurs, men kan jeg ikke få alle i knallvær så får det bare være om jeg ikke får med meg alle 2k-toppene for eksempel. Hver tur skal være en estetisk juvel! :-)

Når man er på hytta i marka med alle tiders turmuligheter og familien koser seg der, og kompisene likeså, ja da er dørstokkmila lang når man vet at man må bryte opp fra idyllen, komme seg ned fra skauen, ta tog i retning Oslo, og så lide seg oppover i tog eller buss, og så er værmeldinga for aktuelle områder i beste fall usikker. Nei da er det mye bedre å ha hatt mitt livs badeferie i marka med innlagte joggeturer og andre turer til kjente og kjære åser. Angrer ikke et sekund på valget mitt om å bli på skauen i ferien!

Storturene kommer nok til å bli foretatt hovedsaklig om høsten, vinteren og våren, for dette er årstider som forstår at skyfri himmel døgnet rundt til tider faktisk kan ha noe for seg.

Og sist helg ble det endelig Sølentraversen i ganske bra vær. Takk og pris for det, har venta lenge på den herlige toppen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbond og jeg gikk i Femundsmarka 2-8 september og vi var overraskende heldige med været. Visst var det bløtt, og det ble en del vassing over myrer og elver. Regnet gjorde det, men stort sett om natta. To sene ettermiddager og kvelder regnet det, men da var vi fremme ved buene før regnet begynte.

De siste dagene var det en hel del sol, og vi fikk en flott avslutning på turen.

I fjor på omtrent samme tid hadde vi sol og varme 5 dager og 1 dag overskyet, ikke en dråpe regn i det hele tatt. Da var det tørt og fint å gå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint her no ja...

NESTEN så det har blitt litt for mye av det gode de siste månedene (beste sommer siden 2002 ??) Kjenner jeg begynner å bli klar for litt realt høstvær, som røsker noe for j****g en viss plass :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvindbr skrev:

Min filosofi har blitt at jeg samler topper og skal ta klatrekurs, men kan jeg ikke få alle i knallvær så får det bare være om jeg ikke får med meg alle 2k-toppene for eksempel. Hver tur skal være en estetisk juvel!

Ser ut som den 2k samlinga di kan ta lang tid Øyvind, med de premissene du stiller.

Men du er enda en ung mann med mange regntider forran deg.

Ser nok ikke ut som det er over enda.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4231409.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av sesongen (som slett ikke er ferdig enda) har jeg vært på Hardangervidda (7-8 dg) Rondane (3 dg) Jotunheimen (2 ganger, til sammen ei drøy uke) og litt småturer på Dovrefjell, Reinheimen, Romsdalen og i Rendalen. Litt regn, litt sol, litt vind og en haug med gode opplevelser. Har ikke avlyst en eneste tur pga værmeldingen. Noen justeringer har blitt gjort underveis, men dårlig vær hører jo med det også!

Yrs nettjeneste er virkelig flott, men man må ikke la den bestemme om man skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av sesongen (som slett ikke er ferdig enda) har jeg vært på Hardangervidda (7-8 dg) Rondane (3 dg) Jotunheimen (2 ganger, til sammen ei drøy uke) og litt småturer på Dovrefjell, Reinheimen, Romsdalen og i Rendalen. Litt regn, litt sol, litt vind og en haug med gode opplevelser. Har ikke avlyst en eneste tur pga værmeldingen. Noen justeringer har blitt gjort underveis, men dårlig vær hører jo med det også!

Yrs nettjeneste er virkelig flott, men man må ikke la den bestemme om man skal på tur.

Dette er i likhet med hva jeg har opplevd.

Har hatt over to uker (to turer) i Rondane samt turer i Nordmarka og seilturer (her var vi heldige med været, mye sol men alt for lite vind).

Eneste avbrutte dagsturen grunnet vær var da samboer og jeg skulle oppover mot Veslesmeden, vi snudde på 1730 m. da det snødde tett og vi egentlig bare var ute på kosetur uten annet enn det vi stod og gikk i. Det å gå over eggen i tett snøvær og ikke nok utstyrt fristet ikke.

Som Lompa skriver. litt snø, regn, vind og sol på en dag er jo en opplevelse det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja 2k-samlinga mi tar nok lang tid. Men med mindre neste sommer blir knall - den får jeg jo ikke utnytta så godt her hjemme pga mulige turer til Pyreneene og Alpene - så vil neste knallsommer etter der igjen i Norge bli godt utnytta. I 1997 satt jeg forsvarsløs i militæret og så på knallsommeren som glapp mellom henda mine, og i 2006 skjedde noe lignende i "fæle" Golder Associates da jeg ble påprakka en jobb der som kun ga meg en feriedag. Står bedre rusta nå, det er jaggu bedre i staten, sitter på gjerdet og venter på en knallsommer så jeg får gjort visse innhogg i 2k-samlingas favør. Men står fortsatt fast på at mange av turene bør tas når fjellet er dekket av snø.

Ellers så har jeg jo ikke lov til å klage i år synes jeg faktisk, formen er bedre enn noen gang, Island og ikke minst Beerenberg var legendarisk, og det vesle av finvær som var i Sør-Norge var mens jeg koste meg 9 dager på skauen hjemme.

Har vel gitt opp 2k for i år, ikke minst pga andre turavtaler, men jeg samler jo ikke så systematisk, og trur ikke jeg skal lide noen turnød i høst. Men når det endelig blir duket for gjensyn med 2k-topper vil jeg bli så rørt at jeg får den berømte klumpen i halsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren 2011 er nå definitivt over. og takk for det.

For oss turfolk i syd har det vært en evig googling etter passende værvindu.

Noen muligheter har det vært, men ikke særlig lange. Fra 18 til 36 timer muligens.

Eller mindre for oss som går i høyden. Skodde og regn har vært normalen.

Overfylte magasiner og lave strømpriser skulle underbygge påstanden om at sommeren har vært elendig her syd.

(Men siste nettleie var nesten det dobbelte av stømprisen... ;) )

Eneste sted med skogbrannfare i sommer har vel vært øst for Lyngen.

Får håpe på en fin høst og en knall vinter, før sommeren 2012 tørker opp alt.

Dårlig i sør og bra i nord, eller omvendt. Det stemmer som regel.

http://www.banett.no/article485289.ece

Så det er ikke bare meg det har hatt problem med været i år?

Jeg har holdt ferie i Norges fjell sia 1966 — uten avbrekk, men i år ble det avbrekk :shock:

I år ble det for mye regn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for en dårlig sommer generelt, så fikk jeg nå 4 fine dager i Jotunheimen i midten av juli. Gikk ruta Torfinnsbu-Gjendebu-Leirvassbu-Spiterstulen, + topptur til Galdhøpiggen siste dagen. Hadde ganske fint vær alle dagene, litt skiftende på toppen av Galdhøpiggen riktignok.

Dagen jeg gikk fra Gjendebu til Leirvassbu må ha vært en av årets varmeste og fineste dager i Jotunheimen.

Hadde også en fin tredagerstur i Vest-Jotunheimen (Fondsbu-Skogadalsbøen-Turtagrø) tidlig i august, riktignok med regn siste dagen. Men alt i alt tror jeg at jeg har vært overmåte heldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.