Gå til innhold
  • Bli medlem

hagle - Helt blank


oggoborr

Anbefalte innlegg

Hei. Etter at mange av mine bekjente driver midt i rypejakta nå, ble jeg også veldig fristet. Jeg kan så og si ingenting om hverken våpen eller jakt, men driver mye i friluft og regner med at dette kan bli et fint tidsfordriv. Jeg tenker i første omgang å kjøpe meg en hagle, men hva burde jeg se etter? Hørte av en venn at kal 16 var perfekt for nybegynner, men jeg vet jo ikke engang hva dette er. Kan noen ta det helt komplementære og grunnleggende for meg? Jeg tenker at å kjøpe brukt kan være en god idé, men hvor mye kan man få for en brukt nybegynner ( det må være litt kvalitet i bunnen)-hagle for rypejakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 dager rypejakt avsluttet for min del. Mange ryper og en orrhane ble det :-)

Jeg har eid 2 hagler og støtter det du sier om å ha litt kvalitet. Jeg ville valgt kal 12, enkel o/u. Ikke noe pumpe/halvautomat-greier. Jeg har nå en halvautomat Beretta, og vil gå tilbake til o/u neste gang.

Ting jeg ville tenkt på:

- Kal 12

- o/u

- choker

- vekt! (under 3 kg)

- ejektor

- våpenkoffert for reise

Eksempel på fin hagle til grei pris er denne (om du er villig til å strekke deg mot 10k):

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/silma-finnskogen-light-12-76-1042277

Kjøp gjerne kvalitet. Skal du jakte hvert år, er nok ikke våpenet i seg selv der du bruker mest penger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du lykkes :-) Takk for svært nyttig informasjon. Men jeg må spørre deg etter hva "choker" er? og dessuten, hva mener du med at det ikke er våpenet som blir kostende mest hvis jeg skal jakte hvert år? Vekt ser jeg absolutt på som en stor fordel, ja!! Jeg tror nesten helt sikkert jeg kommer til å kjøpe brukt, og absolutt maks-pris er 5-6000. Bare kom med innspill folkens, jeg tar gladelig imot all info! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du lykkes :-) Takk for svært nyttig informasjon. Men jeg må spørre deg etter hva "choker" er? og dessuten, hva mener du med at det ikke er våpenet som blir kostende mest hvis jeg skal jakte hvert år? Vekt ser jeg absolutt på som en stor fordel, ja!! Jeg tror nesten helt sikkert jeg kommer til å kjøpe brukt, og absolutt maks-pris er 5-6000. Bare kom med innspill folkens, jeg tar gladelig imot all info! ;-)

Å bytte choker kan være nyttig. Det er noe en skrur inn i enden av løpet for å avgjøre skuddbildet. Tidlig i rypejakta, når fuglen kanskje letter på kort hold og har sommerdrakta på, er det vanlig med stor haglsverm, mens en senere kanskje går over til trangere boring, som er bedre på lengre hold og når rypa har fått vinterdrakt. En har gjerne en trangere boring på løpet en bruker som skudd nr 2. Å ha mulighet for å bytte choker og at det medfølger et sett med choker, gir større valgfrihet etter årstid, hold og hvilket vilt en jakter på.

Jakt kan være dyrt... 10.000.- for en grei hagle er nærmest en engangsinvestering, om en tar vare på våpenet.

Med jakt følger det mange utgifter. Reiseutgifter, ammunisjon, boutgifter, klær, sko, jegeravgift, jaktkort, god mat og drikke og diverse annet utstyr. Det er vel forskjellig hvilke utgifter en har, men engangsinvesteringen på min hagle kommer vel kun opp i det jeg bruker på de nevnte utgiftene i året.

Det kan gjøres adskillig billigere, i hvert fall om en ikke er så aktivt og ikke reiser så langt. men for meg hadde det blitt rart om jeg skal være gnien på et våpen jeg skal bære rundt på, et par mil om dagen, mange dager i året, i krevende terreng, når det utgjør en liten prosentandel av totalutgiftene over et tiårsperspektiv.

Sånn ser jeg på det. Folk i en annen situasjon ser kanskje ikke likt som meg på det.

Det skal sies at jeg startet for 12-15 år siden med ei billighagle til 3-4000. Det var fordi jeg ikke visste hvor mye jeg kom til å jakte i fremtiden. Når det viste seg at det ble mer og mer jakt, var det bortkastede penger. Den "first-price" hagla holdt ikke mål, hvilket prisen indikerte.

Skal du bruke kun 5-6000.- for ei hagle, er vel brukt å anbefale. Du kan sikkert få en pent brukt hagle til en nypris opp mot 10.000 for den prisen. Men du bør kanskje ha med deg en med litt erfaring når du skal gjennomføre kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte choker kan være nyttig. Det er noe en skrur inn i enden av løpet for å avgjøre skuddbildet. Tidlig i rypejakta, når fuglen kanskje letter på kort hold og har sommerdrakta på, er det vanlig med stor haglsverm, mens en senere kanskje går over til trangere boring, som er bedre på lengre hold og når rypa har fått vinterdrakt. En har gjerne en trangere boring på løpet en bruker som skudd nr 2. Å ha mulighet for å bytte choker og at det medfølger et sett med choker, gir større valgfrihet etter årstid, hold og hvilket vilt en jakter på.

Jakt kan være dyrt... 10.000.- for en grei hagle er nærmest en engangsinvestering, om en tar vare på våpenet.

Med jakt følger det mange utgifter. Reiseutgifter, ammunisjon, boutgifter, klær, sko, jegeravgift, jaktkort, god mat og drikke og diverse annet utstyr. Det er vel forskjellig hvilke utgifter en har, men engangsinvesteringen på min hagle kommer vel kun opp i det jeg bruker på de nevnte utgiftene i året.

Det kan gjøres adskillig billigere, i hvert fall om en ikke er så aktivt og ikke reiser så langt. men for meg hadde det blitt rart om jeg skal være gnien på et våpen jeg skal bære rundt på, et par mil om dagen, mange dager i året, i krevende terreng, når det utgjør en liten prosentandel av totalutgiftene over et tiårsperspektiv.

Sånn ser jeg på det. Folk i en annen situasjon ser kanskje ikke likt som meg på det.

Det skal sies at jeg startet for 12-15 år siden med ei billighagle til 3-4000. Det var fordi jeg ikke visste hvor mye jeg kom til å jakte i fremtiden. Når det viste seg at det ble mer og mer jakt, var det bortkastede penger. Den "first-price" hagla holdt ikke mål, hvilket prisen indikerte.

Skal du bruke kun 5-6000.- for ei hagle, er vel brukt å anbefale. Du kan sikkert få en pent brukt hagle til en nypris opp mot 10.000 for den prisen. Men du bør kanskje ha med deg en med litt erfaring når du skal gjennomføre kjøpet?

Jeg bor cirka 30 min fra utmerkede jaktområder (Lom), klær og turutstyr har jeg uansett. Men at jakt er dyrt har jeg begynt å innsett. Og en hagle kan vel holde i veldig mange år om man behandler det riktig. Men allikevel er jeg skeptisk til å kjøpe ny hagle da den synker så fort i verdi dersom jeg bestemmer meg for at jakt ikke er tingen min. Jeg har handlet mange forskjellige ting brukt(ikke akkurat våpen, men mye annet), og er veldig tilfreds med de kjøpene jeg har gjort til nå. Jeg tar gjerne imot tips når det kommer til hva jeg burde se etter(spesielt) når det gjelder brukte våpen som kjøpes på finn.no etc. Er det egentlig mulig å bedømme en børse utifra å se den bare på bilder?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktmarkedet for hagler har jeg lite rede på, men jeg tipper du kan få brukbare våpen fra noen hundrelapper og oppover til det uendelige. Selv har jeg en gammel Star o/u kal.16. Et enkelt, rimelig og usedvanlig slitesterkt og solid våpen. Kal. 16 er på tur ut og finnes knapt å få kjøpt nytt lenger. Lette og fine våpen, men som sagt så er det et utdøende kaliber og tilgangen og utvalget i ammunisjon er begrenset. Kal. 12 er absolutt mest vanlig i dag. Er vekt et veldig viktig kriterium kan det være verdt å kikke på kal. 20. Gjerne magnum. Da får du et lettere våpen og bortimot samme effekt som kal. 12. Bakdelen er noe kraftigere rekyl. Chok er trangboringen ytterst på løpet. Det påvirker skuddbildet og spredningen av haglene. Mange våpen har utskiftbare choker der du med et spesialverktøy kan bytte de ut alt etter behov og type vilt man jakter på. Noen hagler har faste choker, men ulike boringer for hvert løp. Skyter man med f.eks. slug, (kompakte, riflede blykuler for hagle.) så må trangboringen være sylindrisk. dvs. ingen innsnevring. Men slug er ikke noe aktuelt alternativ på jakt. Automathagler og pumpehagler kan også være en løsning men ikke dominerende blant jegere.

Det er viktig at haglen passer deg. Lengde, vekt, utforming av skjefte etc. er viktige faktorer. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en seriøs forhandler eller noen som har god greie på hvordan ei hagle skal passe til den enkelte, for hjelp og veiledning. Mange forhandlere har også brukte hagler til salgs. Jeg mener også at det kan være dumt å legge altfor mye penger i sin første hagle. Erfaring og rutine teller temmelig mye når man skal finne et våpen som passer.

Her er en link til en artikkel som omhandler noen av dine spørsmål:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290178.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktmarkedet for hagler har jeg lite rede på, men jeg tipper du kan få brukbare våpen fra noen hundrelapper og oppover til det uendelige.

Et kjappt søk på finn.no ga 173 treff ved søk på hagle. Billigste pris var kr. 490,- og dyrest var kr. 76 000,-

Det er fullt mulig å gjøre gode bruktkjøp, men pass bare på at våpenet tåler trykket fra nye patroner. En del gamle våpen er bygget for blyamunisjon og da kan du i verste fall risikere skader på våpenet når du bruker dagens amunisjon.

Mange våpenhandlere selger også brukte våpen så det kan være lurt å sjekke litt rundt.

Jeg har en Beretta fra midt på 1970 tallet. Den har jeg pensjonert. Nå brukes den nesten ikke, og når den en skjelden gang blir brukt så er det bare med leirdueamunisjon eller gamle blypatroner som jeg fremdeles har noen igjen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei hagle kan også bli for lett, ikke å bære, men lav vekt går utover stabiliteten. Selv foretrekker jeg våpenvekt på ca. 3,2 - 3,3 kg.

Min høyde 181 cm, vekt. 79 kg.

Etter å ha jaktet i mange år og å ha hatt interesse for våpen har jeg nå ei Star hagle.

Kaliber 12 er å foretrekke da patronutvalget er stort, de fleste bruker det slik at du kan låne, bytte patroner med andre.

Star er rimelige slitesterke våpen til en for de fleste overkommelig nypris, ca 5ooo,-.

Tilpassing av kolbe, høyde og lengde, er viktig. Det vil si at det kanskje må utføres litt snekkerarbeid, høvle av eller legges på. Min erfaring er at de fleste kolber er for korte for meg. Slike tilpassninger kan du gjøre etter hvert som du får erfaring og det er greit med et ikke altfor dyrt våpen.

Husk at ikke alle som jobber i våpenforretninger er spesialister på å tilpasse våpen, og de er der først og fremst for å selge.

Har utskiftbare choker på mitt våpen, men bruker for det meste 1/4 og 3/4. En choke angir trangboringsgrad i munningen på løpet.

Anbefaler også over / under våpen med en avtrekker. Om våpenet har løpsvelger anser jeg ikke som viktig, men jeg foretrekker at det har "ejektor" dvs. at tomhylsene kastes ut når våpenet brekkes / åpnes, etter skudd. Ikke for at tomhylsene skal bli liggende i naturen, men det hender man må lade om litt fort og da er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hagler, en O/U star baikal... hatt den i 15 år... kjempehagle... billig å... 3000 kroner betalte jeg. Aldri hatt noe feil eller problemer med.

Så har jeg en en Diamond Kombihagle med kikkertsikte, dæven den kan ruste... den ruste i telte av kondensen som e i telte av pusten... over natte.

Dela dett av den, generelt dritt... ;-)

Det e ikke prisen på hagla som avgjør kor mye rype du får... det e kor bra hagla e tilpassa dæ, og kor god du e å skyt.

Baikal hagla har æ tilpassa selv med å kappe kolben til rett lengde... å det hadde stor forskjell på antall treff...

Gå for kaliber 12, de fleste har 12, å går du tom for ammo, så kan du låne fra andre med samme kaliber... 16 e ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ett stykk arvegods som er en sideligger kal 16.

Skulle jeg kjøpt en ny vill jeg valgt kal 12. Det er lite utvalg i kal 16 her til lands.

Er vel et mer brukt kaliber i Sverige bl.a.

Hagla er litt lettere enn en kal 12 så til jakt med mye gåing er det nok greit.

Jeg sitter bare stille på duepost så for meg er ikke vekt så nøye.

Se om jeg ikke skal invistere i enn ny kal 12 neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du melder deg på nærmeste jegerprøvekurs. Da får du et visst kunnskapsnivå du kan bygge videre på. (ut fra spørsmåla du stiller går jeg ut fra at du ikke har jegerprøven). Når det gjelder hagle bør du etter min mening glemme merke og lete etter ei rimelig brukthagle som passer.

Helt enig her. Finn ei rimelig hagle brukt. Hvis dette er noe du merker du kommer til å bruke mye tid på, så kan du investere større.

Hvis vekt er viktig kan du velge en eldre sideligger i stedet for over/under. Husk at eldre hagler ikke bør ha stålhagl (men hvem ønsker å jakte med stål, uansett..). Ville gått for kal 12 pga større utvalg i skudd.

Jeg har en gammel Star sideligger som jeg kjøpte brukt for 20 år siden (brukes som reserve og for jakt ved saltvann). Funker fint som bare det enda. Man er slett ikke nødt til å bruke så mange tusen for å få et våpen som er helt brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er nå at det er mer opp til mannen som bærer våpenet, enn selve våpenet i seg selv, som avgjør om man treffer eller ei. Kjenner flere som har russiske Star Baikal kaliber 12-hagler til 4-5000,- og de er såre fornøyd. Hagla til svigerbruttern ruster mye fortere enn min (Remington 1100 halvauto), men det har vel også ikke så rent lite med vedlikehold å gjøre. Du trenger ikke gjøre deg til fant for å få et våpen du kan få MANGE flotte opplevelser med i årevis.

Min far går med en Beretta enkeltløper kaliber 16 fra 1950-tallet. Fantastisk våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.