Gå til innhold
  • Bli medlem

Skyte fugl på egen tomt


Lassemann

Anbefalte innlegg

Litt annerledes spørsmål dette...

Har en tomt på litt over 2 mål, som grenser inn til skogen. Det er ca 50 meter til nærmeste nabo i den ene retningen. I motsatt retning er det bare skog innover.

Noen som vet om det er lov for meg å skyte f.eks. en kråke som sitter i treet her ute? Eventuelt hvor jeg kan forhøre meg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har sikker bakgrunn så skulle det i utgangspunktet være problemfritt å skyte lovlig vilt på egen eiendom.. Men så har nå engang samfunnet blitt slik at ikke alle reagerer likt på skyting, så naboene kan nok bli litt forb... om det begynner å smelle fra eiendommen din. Politiet er ikke kjent for "snill" lovforståelse i slike tilfeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I viltloven Kapittel VI, § 19. står det: "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

Tolkingen av hva som er fare for mennesker/husdyr vil naturlig nok variere og her gjelder det vel å vise mest mulig hensyn for å unngå problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har lignende forhold som strådstarter. Løste saken ved å ta en prat med naboen på forhånd. Helt ok for ham, men likte at jeg sa fra at det kunne komme til å høres skudd fra tomta mi. Nå var det stort sett salongrifle jeg brukte, og en gang i blant hagla. Det hjelper at naboen er jeger selv, selvsagt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å skyte "på, ved eller over offentlig sted, vei eller plass", og så er det ikke lov å skyte innenfor tett bebygd område, hva nå grensen for det måtte være.

Som oftest er det smellet folk reagerer på, men hvis du har et greit forhold til naboene dine så er det jo bare å ta en prat med dem først.

Jeg vokste opp i et relativt tett bebygd område, men det falt både trost, skjære og noen katter på vår eiendom uten at det ble noe bråk av den grunn. Men da en kammerat av meg jaktet stær med salongrifle uten å tenke på at det var hus noen hundre meter lengre fremme bak trærne så ble ikke gleden langvarig. En politimann stod ute og malte huset sitt, og for å gjøre en lang historie kort så endte det med at en kule traff husveggen til politimannen og rifla fikk et lengre opphold på politistasjonen. Den kom ikke ut derfra før den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimannen skjøt gjennom hus med en jaktrifle i Gjerpensdalen i Telemark.

Politimannen hadde kort tid etter skytingen en promille på 0,7.

Videre sto det at de fornærmede i denne saken lett ha blitt drept

av det løpske rifleskuddet dersom de hadde befunnet seg noen meter til siden i sitt eget hus.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3139892.ece

Vel, selv politifolk gjør grove tabber.

Fikk han beholde rifla og våpentilatelsen ?

Siden han beholdt jobben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde tidligere på byggefelt med tomtestørrelse 1 mål som grenset til ubrukelig utmark. Skjøt 14 rev på åte der nattestid,

men hadde gjort naboene vant med skudd ved bruk av startrevolver når jeg trente mine hunder. Ingen viste at jeg jaktet rev

der den gangen, men fikk aldri reaksjoner på at de hadde hørt hagleskudd kl. 2 på natta. Husker jeg en gang skjøt en rev mens svigermor sov i naborommet. På morran lurte hun på hvor reven på trappa kom fra. Hun hadde altså ikke hørt skuddet.

Dette var ikke svar på ditt spørsmål, men sørg for å ha et godt naboforhold:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde tidligere på byggefelt med tomtestørrelse 1 mål som grenset til ubrukelig utmark.

Du er heldig du. Ubrukelig utmark er ikke lett å finne.

I min hjemkommune var en gang kommunestyret på befaring i forbindelse med planleggin av ny motorvei. På møtet etterpå sa en representant at han var overrasket over hvor mye "ubrukelig utmark" som fantes der veien var planlagt.

Mannen hadde spasert med gummistøvler over litt vassjuk og myret beieland og en del innhegna kulturbeite.

Så du skjønner det er ofte forskjell på øynene som ser.

Veien ble lagt et annet sted, men ca. 40 år senere kom det en firefelts vei der like vel. :D

I ditt tilfelle så var den jo godt brukenes til revejakt, var den ikke? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som nevner noe om jegerprøve her, der lærer du dette. Det som trengs er betalt jegeravgift og grunneiers tilatelse. Det kan være restriksjoner på hvor man kan utøve jakt i tettbebygde områder, kontakt politiet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.