Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør man pusse hagla etter jakt?


furuoglyng

Anbefalte innlegg

Hallo, idag skaut jeg min første rype med en autohagle. Det kom littegran regn innimellom, men det virket som om det tørket fort bort fra våpenet iløpet av dagen.

Er det noe vits å demontere hele greia og gni den inn med olje og pusse løpet inni helt reint, når jeg skal på jakt igjen om noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det politisk korrekte er sikkert å svare "ja". Men...

Jeg har hatt en beretta automathagle i 5-6 år nå og jeg pusser den etter hver jaktperiode. Jakter jeg i 3-4 dager i strekk, pusses den etter siste dag, selv med mange skudd og rufsete vær. Men, selv med min vedlikeholdsplan, ser hagla ut til å trives og tar seg riktig så fin ut :)

Det er viktig å være mer nøye med pussen av en automathagle, enn en vanlig hagle. Det er mye i automatikken som kan gå galt om den ikke vedlikeholdes. Så pass på å ta ut bevegelige deler, vask dem i rensemiddel og sett inn med olje. Så når jeg kommer hjem fra 4 dagers jakt, gjør jeg det nøye.

Billighaglen jeg hadde i årene før berettaen tålte adskillig mindre. Der kom det rust bare Vidar Teisen nevnte regn på værmeldinen. Men det var jo en hagle jeg kjøpte for å teste ut om dette var noe jeg skulle drive med på sikt. Nå er det kvalitet som gjelder.

Min neste hagle blir en god, lett, kvalitets- o/u hagle. Det blir når automaten blir sliten. Jeg ser ikke poenget med automathagle lenger. De skal jo ikke kunne ta mer enn to skudd og er et herk på lerduebanen. Mer vedlikehold og potensielt mer som kan gå i stykker også. Så, hva er poenget? Også på dette området er jeg meget etterpåklok 8)

Grattis med rypa forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med første "auto rypa" hehehe.

Jeg syns det er litt kos med pussen jeg:) Men det er hjemme med alt utstyret rundt meg.

Du børr ta en rask overgang av haglen etter hver gang du bruker den. Om ikke du liker/ gidder det så må du i alle fall gå over den før du setter den vekk for en lenger periode. (pusse den rein og sette den inn med olje)

Du har jo vært ute i litt lett regn også, da blir det fort rust på de plassene du ikke ser så godt.

Mvh AlexS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigst å pusse de "svarte delene" under jaktdagene. Løpene har superherdet stål inni, og trenger ikke pussing før etter jakta er ferdig. De sorte delene er mer utsatte for rust (selv om det ikke er noen fare i løpet av noen dagers jakt). En liten sprut 5-56 el. og gni løpene utvendig er bra. En sprut i låskassa kan heller ikke skade.

Jeg gnir litt linolje på treverket. Særlig etter jakt i regn. Det er viktigere enn stålet. Husk å ikke bruke våpenolje på treverket.

Edit: Syre fra fingrene kan svekker blåneringen på utsiden av løpene. Det er derfor ikke så viktig om det er regn eller sol under jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak flere talere. Har en Remington 1100 halvauto selv. Har forsvarskarriere bak meg, og dermed er våpenvedlikehold "i blodet". Demonterer hagla og tørker den etter hver jakttur slik at det ikke blir stående vann i noen mekanismer. Dersom jeg skal ut igjen neste dag orker jeg ikke ta "full overhaling" med løpspuss og innoljing. Men vet jeg at det er en stund til neste gang, kjører jeg alltid full rengjøring, puss av løp og innoljing av både mekanismer og innsetting av treverket med dertil egnet olje. Har hatt hagla mi i 10 år nå, og den er som ny. Aldri hatt antydning til rust på den noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser hagla FØR hver rypesesong, og setter den våt og skitten inn i skapet etter jakta og glemmer hele stasen i 8-10 mnd :)

Dette gjør at hagla nå er rød av rust, og at jeg kan kjøpe ny hagle med god grunn og samvittighet.

Problemet med hagler er at ved moderat bruk og godt stell aldri blir utslitt, og du må leve med den billige "konfirmasjonshagla" hele livet selv om økonomi og ønsker tillater et nykjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser hagla FØR hver rypesesong, og setter den våt og skitten inn i skapet etter jakta og glemmer hele stasen i 8-10 mnd :)

Dette gjør at hagla nå er rød av rust, og at jeg kan kjøpe ny hagle med god grunn og samvittighet.

Problemet med hagler er at ved moderat bruk og godt stell aldri blir utslitt, og du må leve med den billige "konfirmasjonshagla" hele livet selv om økonomi og ønsker tillater et nykjøp.

Hehe. Man kan jo vurdere å selge brukt før man kjøper en ny.

Lenge leve forbrukssamfnnet.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.