Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svea 3 Camp, erfaringer?


friluft_h

Anbefalte innlegg

Noen som har rukket å gjøre seg noen erfaringer med Sveateltene enda?

Mener det tok over for Spitsbergen i år.

Trepersonsvarianten virker bortimot ideelt i mine øyne da det er noe mer strømlinjeformet enn Hilleberg Keron 3 GT og noe kortere og bredere.

Noen som vet om konkrete forandringer fra Spitsbergen annet enn det åpenbare?

Har vært noe snakk om noe skjøre stenger og annet småtteri tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

Selv om det er en litt gammel tråd, men har du ikke fått svar, så jeg får vel svare da =)

Ser på meg selv som en utrolig heldig eier av Svea 3 camp og er fornøyd på alle områder....nesten :)

Det eneste lille minuset jeg kan komme med (småpirk) er at første natten KAN det bli litt vått, men det står det i brosjyren som følger med og. Det er fordi sømmene skal få "svelle" opp og tette helt... Etter en gangs bruk er teltet potte tett :D

På pluss-siden er det mer:

Det er et diiiigert yttertelt til fyring av primus, hvor bikja kan ligge osv og et litt mindre yttertelt til bagasje og lignende. Begge fungerer som innganger utenifra og helt inn til innerteltet. Luftingen fungerer kjempegodt... Kan regulere luftingen med enkel lukke/åpne-snor.

Teltet har overlevd -30 og med storm utenfor dørene uten at stenger har knekt :)

Veldig god takhøyde inne i innerteltet (110cm). Jeg som er 188cm drar god nytte av dette =) Det forrige teltet jeg hadde var 90cm på det høyeste :/ Er kjempegod plass til 2 personer og 3 personer hvis du liker å være litt småintim :)

Det veier jo litt, men det er ingenting ift. størrelsen du får på teltet :P

så løøøøp og kjøøøøøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluft_h: hva skal du bruke teltet til?

det her er jo veldig stort og fint telt,men det veier jo en del da.....en kg her og en kg der blir kg av slikt :)

før jeg fikk meg telt selv så lånte jeg telt av svigerforeldrene mine det var et Spitsbergen (4 camp tror jeg) telt utrolig stort og fint telt men til sommer tid og 2 vokse og 1 barn ble det litt vel stort :D

Jeg ville tenkt meg veldig nøye om hva du skal bruke teltet til,slik at du ikke drar med deg unødvendig mye,til vinterovernating 2 stk er det jo sikkert veldig fint (men da er det jo mange andre fine 2 mans telt) til solo tur på sommer tid er det jo lit dumt .....ja ja du skjønner nok hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterstid med masse oppakning, 2 personer, kanskje en malamute, primus innendørs, tykke liggeunderlag, tjukke soveposer, en jervenduk eller to osv. Da trenger man litt plass om seg :) men hvis man skal på solotur og driver med litt lett hiking, så er ikke dette teltet for noen :-)

Derfor har jeg et Helsport Svea 3 camp til meg og fruen (4.5-5.0kg) og et Coleman Novae X2 (1,9kg) til mine solo fisketurer hvor jeg kun vil ha en plass å sove :-)

alt til hvert sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tilbakemelding. Har enda ikke handla.

Dette med stengene til Helsport i kulde har vært der jeg har vært mest i tvil.

Virker her som hvertfall enkelte telt holder mål.

Angående vekt og plass kan jeg nok ikke ha noe mindre enn Svea 3.

To voksne og minst et barn pluss minst ei bikkje krever litt plass. Spørsmålet er vel mer om Svea 3 er stort nok.

Kommer nok også til å bli noe brukt som rent tomannstelt, men kan dette kan ikke gå på bekostning av primærbruken plassmessig.

Selv med et eventuelt "Helsport vekttillegg", virker ikke dette teltet å være særlig tyngre enn tilsvarende fra for eksempel Hilleberg.

Innerteltet plasserer seg mellom Keron 3 og 4 i størrelse. Det samme gjør vel vekta. Kanskje litt tyngre med stormmattene.

Jeg har ikke kommet over andre alternativer som totalt sett framstår bedre til mitt bruk. Mulig Hilleberg Kaitum er et alternativ, men dette koster fort nesten det dobbelte.

Tar gjerne i mot tips om reelle alternativer. Skal brukes året rundt og bør være så slitesterkt som mulig i alle ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to kamerater brukte dette på Hardangervidda i jula som var(19.12-30.12-2011). Vi hadde ikke pulk, og hadde derfor store sekker som vi plasserte i ytterteltet(kuldegreop). Ble overraskende god plass i innerteltet(lå trangt altså, men virket mye bedre enn forventet) og høyden kom godt med. Det at det er to inganger er nærmest et must når du er på lengre tur, vertfall når en er tre personer. Ellers ville rutinene på morgen/kveld tatt fryktelig lang tid.

Dog skal det sies at glidlåsen til yttterteltet røk, hvordan dette skjedde eller hvorfor er jeg ikke sikker, men det var noe jeg ikke hadde forventet av et slikt telt. Men fikset det midlertidig med noe tau, men var ingen hyggelig opplevelse midt på vidda i sterk kuling/storm. Du kan si kuldegropa fylte seg raskt opp med fokk snø.

Det hører med til historien at jeg sendte teltet inn til helsport etter turen, og de fikset det kjapt og greit. Måtte ikke betale for annet enn frakten inn. Hyggelig sånn sett, men overrasket over at det i det hele tatt kunne skje på en slik modell.

Ser en bort fra det jeg håper og tror kun var en produksjonsfeil og et engangstilfelle vil jeg ikke nøle med då anbefale teltet til folk som er ute etter et stort og rommelig 3 manns telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Noen som har grunnlag for å sammenligne Svea 3 camp mot Svalbard 3 High? + og -?

har nettopp vært på en liten overnattingstur med en kompis som har svalbard 3 high (jeg har selv svea 3 camp). Største forskjellene er at Svea er litt større og den har 2 innganger og da to fortelt (Ene stort og det andre en del mindre). Svalbard derimot er kuppel og tunneltelt og er da mer solid i sterk vind. Vi sammenlignet teltene og den endelige konklusjonen vi kom frem til:

Svea 3 camp:

+ Mer lagringsplass (2 yttertelt)

+ Større innertelt

+ Gikk fortere å slå opp en Svalbard 3 high

- Er ikke like vindstabilt som Svalbard

- Er rett og slett ikke foretrukket fremfor Svalbard av folk som virkelig er villmarkinger og som utsetter teltet for værmessig juling

Her har du et bilde av begge og kan kanskje se en liten størrelsesforskjell, for det er vel egentlig det som fikk meg til å velge Svea fremfor Svalbard.

483460_136348783159620_100003534967294_143271_82668812_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angående stabilitet på tunneltelt vs kuppeltelt føler jeg har fått noe overdrevent mye fokus. Ser at et kuppeltelt vil kunne tåle mer snø liggende oppå teltet og det som regel krever mindre areal for å slå det opp, men det at et kuppeltelt er å foretrekke om en skal bruke teltet under "røffe" vind/vær utsatte forhold føler jeg er noe vell hauset opp. Ser mange arktiske og antarktiske ekspedisjoner hvor tunneltelt blir benyttet. Er ikke det et greit svar på at Tunneltelt duger under ekstreme forhold, og dermed vil valget om tunnel vs kuppeltelt ikke stå på om det er et telt som skal stå i mot vær og vind, men heller andre faktorer som spiller inn?

Selv er jeg en stolt eier av et Svea 3 camp, vurderte Svalbard 3 high versjonen, men fant det for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.