Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for helårsbruk


mr blue

Anbefalte innlegg

Er student og tenker i de baner med disse høye leieprisene på hybler om hvor realistisk det er med å kjøpe et telt/lavo for helårs bruk. mer eller mindre kun for krypinn. noe fortelt/plass til klær og sånt hadde vært fint.

Har erfaring fra forsvaret og røde kors hjelpekorps fra før så kan vel si jeg har vært ute en vinterdag før,og er ikke snakk om oppi fjellet, i trønderlags området(rundt trondheim).

så vekt er lite til ingen problem. tips til telt/lavo? lavo frister rent bortsett fra at størrelsen gjør at jeg må fyre en del mer antar jeg? Er ikke så gira på ligge engsterlig for kullosforgiftning/lempe 10kg ved hver uke.(satt på spissen)

skjønner at jeg må leggi i en del i sovepose også, har en "høst sovepose" som tåler en del minus, men tenker å kjøpe en annen for de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke helt 100% sikker på nøyaktig hva slags type telt du er ute etter, men kan jo anbefale Exped Venus II Extreme. Dette er et telt jeg har brukt i ca 3 år, til både vinter og sommer, ned til rundt 40 minus og i sterk vind med mye sne.

Pga vekten så bruker jeg nå teltet kun til vinterstid. Sittehøyden og tørkeloftet gjør dette til et godt egnet telt for vinterbruk.

Eneste problemet kan kanskje være at vestibylene ikke er særlig store, klarer likevell å grave kuldegrop og oppbevare pulk i hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg laget en bolig slik så hadde jeg nok gått for noe med litt plass. Kan fort bli litt trangt i et telt.

Jeg tenker vel her først på en type lavvo eller større telt md fyringsmulighet.

En lavvo med ovn og pipe. Da trenger du så klart noe ved men det blir ikke noe røyk inne. Siden vekt ikke er noe problem er det greit å ta med ovn. Rigge til inne med feltseng og slikt. Blir det en villmarkshybel.

I et telt vil evt fyring foregå med primus. Det er jo alltid en viss risiko og du må supplere med bensin hele tiden. Familietelt kan du jo få tak i billig mange steder men de er jo ikke noe vintertelt. Et stort telt som er bra om vinteren fra en god produsent koster mye.

Selv om du ikke forventer storm og slike omgivelser har det noe med lufting å gjøre samt hva det tåler av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bygge en gapahuk/gamme. Noen preseninger, tau, noen store spiker og en øks er det du trenger. Et semipermanent sted vil lett kunne få besøk av andre. En fordel å ikke ha for store verdier, som et telt, liggende.

Av telt for permanent opphold ville jeg gått for noe større i bommul/polyester, som:

http://www.mamut.net/venor/subdet73.htm.

Bålfyring blir essensielt for å få det hyggelig. Duken på telt bør tåle glør (da er bommul best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en bomullslavvo eller militærtelt med ståhøyde og vedovn. Da kan du få en komfortabel helårsbolig. Lag et gulv, og legg på ryer, og sett inn feltseng og møblement.

En hyttekjele med kran på ovnen sørger for varmtvann og en portapotti i hjørnet sørger for forretningene. Prøver å legge ved et bilde av et supert telt som er til salgs billig på finn nå.

Hør med en bonde utenfor byen om teltplass, og du slipper å tenke så mye på om det får stå i fred. Hadde vært tøft om du fikk det til!

post-3576-133474766372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven gir vel telting inntil 2 døgn på samme sted. Utover det må man ha gruinneiers tillatelse. Så er det noen unntak hvis det er høyt til fjelles eller langt utenfor allfarvei.

Så er det restriksjoner i tillegg i forhold til hvor nære bebyggelse man kan være og at man ikke skal campe i ungskog bl.a

Her er utdrag av tekst

"Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fyre så du har noen varmegrader hele vinteren så holder det ikke med 10kg ved i uka 8) Men forsvarets 14m2 telt med 4 vinduer på hver side er knall. Eventuelt kan du få litt mere plass med en 22m2 av dette slaget http://utstyr.autodb.no/autodb/search.wa2?_cmd=results;AdItemId=1319915;Customer=103748 De jeg har vært borti har en mere gummi lignende duk så tror det blir mere kondensproblemer enn 14m2 og selvsagt større oppvarmingsbehov.

En annen løsning er å sette ett lite telt inne i det store som soverom. Det blir straks mye lunere, i hvertfall min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange fine tips og innspill, skal holde øynene oppe, å sjekke ut om det finnes noen greie bønder rundt omkring.

Har du gjort deg opp noen tanker om hva du evt. kan betale eller gi tilbake som gjenytelse? Jeg tror du vil møte mer velvilje hvis du i utgangspunktet er klar til å betale litt, men nå kjenner jeg ingen bønder i trøndelag :). Det beste må jo være om du kjente noen som kunne introdusere deg. Muligheten for suksess øker vel betraktelig.

Ellers tipper jeg førsteinntrykk betyr en god del.

Må si at ideen om et millitærtelt med et annet telt inni høres veldig smart ut!

Hvordan har du tenkt å løse eventuelle strømbehov? Hos riktig bonde så kan du sikkert få betale litt for en 10A kurs til litt ymse essensielle ting.

Antar at du baserer deg på gass til oppvarming og matlaging? 3-bluss Zanussi eller lignende bør fungere flott. En stekeovn på gass er vel heller ikke vanskelig å få tak på (til Grandiosaen må vite :wink:)

Hva med kjøleskap? De er litt dyrere å kjøpe til gassdrift enn strøm.

Portapottien løser forretningene, men hva med dusjing? Du er har kanskje dusjmuligheter i forbindelse med treningsstudio eller annen fritidsaktivitet.

Når det gjelder fyring og gassbruk, så bør du ha en røykvarsler, gassvakt og en alarm for karbonmonoksid. Kanskje det finnes en slik for alle tre formål, men sistnevnte koster 3-400kr og jeg hadde ikke overnattet med fyring igang uten.

Hold oss oppdatert, jeg synes dette er spennende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par studinner ved Høgskolen i Telemark, Bø, bodde i lavo et studieår da jeg studerte der rundt årtusenskiftet. Finner sikkert info. vedrørende dette på nettet. Forøvrig var det en student som bodde i en kassebil da jeg studerte på Blindern. Ingen av disse hadde umiddelbar tilgang til strøm. Mat ble preparert på en brenner eller over bål, personlig hygiene ble ivaretatt ved utdanningsinstitusjonenes fasiliteter. Så vidt jeg husker hadde ingen av disse ytterligere oppvarmingsbehov, utover det man genererte selv, godt med klær og isolasjon (jentene hadde blant annet europaller som gulv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.