Gå til innhold
  • Bli medlem

Da er det på tide å prøve seg på ferskvannsfiske - ønsker råd om utstyr


mila

Anbefalte innlegg

Har vært inne på sidene til skittfiske.no og xxl.no, men innrømmer at jeg ikke en gang kjenner alle begrepene som benyttes, og kan ikke bedømme hva som er hensiktsmessig utstyr ift mitt bruk, og hva som ikke er det. Skal prøve å spesifisere så godt jeg kan hva jeg er ute etter:

Hvor Tenker hovedsakelig høyder fra 0-1000 moh, Haugesundsområdet, Etnefjella, Suldalsfjella, Hardangervidda.

Fisk Her tar vi det enkelt; er ute etter den fisken som det er mest av og/eller er lettest å få på kroken.

Vekt Betyr en del, vil gjerne ha så lett utstyr som mulig uten at dette går ut over bruken.

Erfaring Bare fra sjøfiske hvor jeg foretrekker stangfiske fra båt/land. En stund siden siste fisketur, da.

Brukevennlighet Viktig at stang og snelle er lette å håndtere da jeg har veldig liten kraft i henda og ofte er stiv/hoven.

Pris Denne er vanskelig fordi jeg er utålmodig. Og har egentlig ikke budsjett til noe som helst for tida. Kom gjerne med et billig alternativ og et dyrere, så får jeg ta stilling til det etterhvert.

Slukvalg og tips til fisketeknikk sier jeg heller ikke neitakk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berkley Lightningrod er billige stenger, som virkelig er verdt hver eneste krone!!!

I de dyrere klassene er det masse å velge mellom. Men hadde styrt unna de dyreste pga karbontype som tåler mindre slag. Ett par stenger som tåler litt på tur, men som alikevel gir mye fiskeglede er Shimano Beastmaster og Speedmaster stengene. Disse fåes også som mangedelte stenger. Leit litt rundt er ofte tilbud en eller annen plass på fiskestenger :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det dette settet på meg:

http://www.xxl.no/fiske/marka-og-fjellfiske/fiskesett/napp-nytt-jublieum-7-oerretcombo-fiskesett-1048620

Fikk det også til 700 kr i stedet for 900 kr, så jeg er godt fornøyd. Investerte også i tre sluker, spinnerne som følger med har jeg ingen erfaring med, men får prøve dem ut ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det dette settet på meg:

http://www.xxl.no/fiske/marka-og-fjellfiske/fiskesett/napp-nytt-jublieum-7-oerretcombo-fiskesett-1048620

Fikk det også til 700 kr i stedet for 900 kr, så jeg er godt fornøyd. Investerte også i tre sluker, spinnerne som følger med har jeg ingen erfaring med, men får prøve dem ut ved anledning.

Dette ser ut som et bra sett hvis du skal fiske med små sluker og spinnere.

Kjenner ikke stanga, men oppgit slukvert og lengde bør passe bra. Dette er nok en stang som ville kostet i overkant av tusenlappen i vanlig utsalg.

Snella, en Mitchell Avocet Gold 1000 FD er en fin snelle til denne bruken. Det står ikke om det er Gold II eller Gold III serien, men disse snellene er lette og fine sneller med god ballanse. (Jeg tror Gold II serien er utgått?) Jeg har en M. Avocet selv og er veldig godt fornøyd med den. Vil anta at denne snella solgt løs ville ligget et sted mellom 500 og 800 kroner.

Det eneste er at denne stanga kanskje blir litt myk hvis du vil fiske med dupp og flue, eller dupp og mark, men til denne typen fiske kan du bruke en lett sjøfiskestang eller en allround stang.

Jeg vil også lett kunne anbefale dette settet til ditt bruk.

Hvis jeg skulle hente ut et tilsvarende sett fra min samling av fiskestenger og sneller, så ville nok den prisen jeg har betalt ligge en del over det dobbelte av hva dette settet koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som et bra sett hvis du skal fiske med små sluker og spinnere.

Kjenner ikke stanga, men oppgit slukvert og lengde bør passe bra. Dette er nok en stang som ville kostet i overkant av tusenlappen i vanlig utsalg.

Snella, en Mitchell Avocet Gold 1000 FD er en fin snelle til denne bruken. Det står ikke om det er Gold II eller Gold III serien, men disse snellene er lette og fine sneller med god ballanse. (Jeg tror Gold II serien er utgått?) Jeg har en M. Avocet selv og er veldig godt fornøyd med den. Vil anta at denne snella solgt løs ville ligget et sted mellom 500 og 800 kroner.

Det eneste er at denne stanga kanskje blir litt myk hvis du vil fiske med dupp og flue, eller dupp og mark, men til denne typen fiske kan du bruke en lett sjøfiskestang eller en allround stang.

Jeg vil også lett kunne anbefale dette settet til ditt bruk.

Hvis jeg skulle hente ut et tilsvarende sett fra min samling av fiskestenger og sneller, så ville nok den prisen jeg har betalt ligge en del over det dobbelte av hva dette settet koster.

Og jeg er virkelig kjempefornøyd! Dro ut i formiddag uten forventinger om å få noe som helst, og halte i land to flotte aurer på snaut 400 gram hver. Dvs. jeg veide den ene på kjøkkenvekta hjemme, den veide 390 g. Den andre hadde jeg ..eh..mishandlet litt på fangststedet så det ble ikke veid. Er bare så strålende fornøyd! :shock:

Her kan du lese mer: http://stedetmitt.blogspot.com/

07Enda%252520en%252520fisk.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det står ikke om det er Gold II eller Gold III serien, men disse snellene er lette og fine sneller med god ballanse. (Jeg tror Gold II serien er utgått?) Jeg har en M. Avocet selv og er veldig godt fornøyd med den. Vil anta at denne snella solgt løs ville ligget et sted mellom 500 og 800 kroner.

Det eneste er at denne stanga kanskje blir litt myk hvis du vil fiske med dupp og flue, eller dupp og mark, men til denne typen fiske kan du bruke en lett sjøfiskestang eller en allround stang.

...

Sorry, glemte rent å si noe om dette. Snella er en Gold III. Har ingenting å utsette på den etter første gangs utprøving, alt glir som det skal. Har ingen planer per i dag å fiske med noe annet enn sluk, men skulle jeg finne på å prøve ut dette har jeg en vanlig sjøfiskstang på hytta. Eller det fulgte med noen spinnere i pakka, hvordan bruker man egentlig dem? På samme måte som sluk eller skal de holde seg mer i overflata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og tittet på sida di, og har bare en kommentar.

Jeg tror du har bomma litt med tanke på dyr i fjellet. Det er SAU som går i fjellet. De spiser gress og står ofte bare og stirrer på deg eller løper vekk når du kommer forbi.

http://www.bondelaget.no/forsiden/jordbruksavtalen-vil-ha-bjeller-paa-50-000-sau-article47187-6.html

De dyrene du har tatt med deg ligner til forveksling, men er en type dyr som i noen tilfeller spiser sau, de logrer med halen og kommer løpende mot deg når du møter dem. De er ofte veldig tofaste og følger deg over alt hvis de får anledning til det.

De egner seg langt bedre som familiemedlem og turkammerat enn til mat.

Og bare sånn i tilfelle du skulle tenke på å bytte dem ut så er det tia nå. De fleste har nok hentet sauene sine hjem fra fjellet nå, og muligheten for å gjøre en god handel er nok til stede. :D

P.S.

Fine hunder. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.