Jump to content

Hilleberg Allak liggelengde

Aspiranten

Recommended Posts

Prøvelå Allak her om dagen, og mine knappe 183 cm traff innerduk både i topp og i bunn. Teltet var strammet godt opp og jeg klarte ikke å se noen muligheter for å stramme innerteltet ytterligere inne på butikk. Har dere som bruker teltet med sovepose opplevd å ha god plass innvendig?

Det virket som om det er for lite for meg, noe som er synd da jeg liker fasongen og designet.

Annonse
Prøvelå Allak her om dagen, og mine knappe 183 cm traff innerduk både i topp og i bunn. Teltet var strammet godt opp og jeg klarte ikke å se noen muligheter for å stramme innerteltet ytterligere inne på butikk. Har dere som bruker teltet med sovepose opplevd å ha god plass innvendig?

Det virket som om det er for lite for meg, noe som er synd da jeg liker fasongen og designet.

De nederste stroppene som fester innerteltet er noe lange. Jeg har dradd de litt lengre gjennom øyet og kortet de inn med en ekstra knute, og da ble innerteltet stramt og fint.

Jeg er 192cm og har heller ingen problemer med mitt Staika som har samme lengde som Allak. Staika er riktignok 5cm høyere slik at veggene i hode- og fotendene er litt brattere men tror ikke det utgjør så mye.

Allak er jo oppgitt til en liggelengde på 230cm, så enten er dine 183cm målt av helsport eller så var ikke teltet satt opp skikkelig. Har teltet selv og har ingen problemer med mine 180 cm.

denne lengden er målt helt nede på bakken... duken skrår med engang, så bare omlag 20-30cm opp er det redusert til under 2meter...

Allak er jo oppgitt til en liggelengde på 230cm, så enten er dine 183cm målt av helsport eller så var ikke teltet satt opp skikkelig. Har teltet selv og har ingen problemer med mine 180 cm.

Det er innerduken som faller ned på kroppen min, og hvis kondens blir min dunpose søkkvåt som følge av fuktgjennomgang pga. kontakten.

Jeg har flere Hillebergtelt men av andre modeller, her opplever jeg ikke dette problemet, men der har jeg også minst en bratt vegg som jeg kan legge meg etter, så treffer ikke føttene skråveggen i bunn.

Har en vinter opplevd at kondens var et problem (selvforskjyldt pga at jeg ikke luftet godt nok)

Fotsiden er ikke noe problem men har oplevd litt "sagging" ved hodet og når man da omtrent puster rett i innerduken så bare må det bli kondens som igjen gir deg en våt dusj når du vokner og "snøflakene" treffer deg.

Problemet løses med å stramme bedre i alle fall om vinteren. Opplever Allak til å være ganske romslig ellers. Men forteltet er litt i minste laget om man har stor sekk som må inn.

Kjempe fornøyd med mitt med unntak av forteltet men så var det andre kvaliteter jeg prioriterte fremfor romslig "entre".