Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm vinterpose til barn?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Har en på snart 5 og en på snart 2, har sommerposer til begge men skal investere i noe varmt til vinteren. Hvilken sovepose er den varmeste? Syntes det er så vanskelig å finne ut av det uten å se posene selv, og jeg tenkte bestille på nett.

Ble anbefalt Helsport Alta Jr, men leser den står som 3-sesongers?? Og leste et annet sted her inne at Ajungilac sier sin Tundra-pose er en sommerpose.

Hva med http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-starlight-ll-junior-sovepose-barn-21290.aspx ?

Eller AjungilaK Little Mammut, den som kan forlenges. Er den varmere enn Tundra?

Ikke lett å bli klok på dette når det ikke er oppgitt noen temp-grenser i det hele tatt. :/ Takknemlig for svar og hjelp! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet her skal ha vinterpose til en på 4,5 år, men finner ikke noe barne/ jr pose, men lurer litt på en ajungilak Tyin 5 sesong også bare strupe den inn med et belte.

Men hvis noen har noen bedre forslag, så tar jeg imot med åpne armer.

Skal innom Oslo sportslager i morgen og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet her skal ha vinterpose til en på 4,5 år, men finner ikke noe barne/ jr pose, men lurer litt på en ajungilak Tyin 5 sesong også bare strupe den inn med et belte.

Men hvis noen har noen bedre forslag, så tar jeg imot med åpne armer.

Skal innom Oslo sportslager i morgen og høre hva de sier.

Håper du legger inn en liten rapport fra besøket derfra. De har visst tilbud på ME-posen nå, men om det finnes noe varmere (og rimeligere) så går jeg heller for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Oslo sportslager i dag og det er ikke lett å finne vinter poser til barn, det finnes nesten ikke.

Som flere på Oslo sportslager sa så er nok beste løsningen og kjøpe en voksenpose for så og strupe den inn.

Så litt på en Nanok pose i dun til kr. 2300 da denne hadde et akseptabelt pakkvolum.

Hvis det er noen som har flere gode råd, så mottas de med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan ligger Isbjørn an prismessig på spesialbestilling til barn, noen som vet?

Rosenvinge; var ME-posen i det hele tatt et alternativ vinterstid til barn, eller er den for tynn?

Jeg så ikke på ME posen, men den blir nok noe tynn. Konstanterte at Tyin posen har et alt for stort pakk volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet innom siden hans, vet du noe om hvor de ligger prismessig?

Nei! Slik jeg skjønner det er Roberts en kvalitetsprodusent, men med lavere priser enn de mest kjente leverandørene. På www.utsidan.se, "søstersiden" til Fjellforum diskuteres disse posene mye, men det virker ikke som nordmenn hadler så mye derfra. Jeg vet heller ikke om de har noen "barnefasonger". Send en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest om en kar som hadde brukt sovepose for voksne til barn (om vinteren). Det han gjorde var å sette en stropp under beina på barna som klemte soveposen sammen. Slik kunne barna bruke den samme soveposen flere år - på tross av at de vokste.

Så dersom vekt ikke er viktig kunne jo dette også være en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en voksensize kvalitets dunpose! Denne varer i mange mange år - og barnet kan vokse med den - veier typisk ikke særlig mer enn det som fins av barneposer på markedet likevel.

ved å brette fotenden over en ekstra gang får du dessuten nyttegjort litt av den ekstra lengden til varme.

(min sønn bruker iallefall en av mine poser på denne måten på tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok av (gamle) tunge monsterposer til vinterbruk å låne bort til unga, men det blir mange ekstra kilo...Hadde håpet å finne en grei, lettere, barnepose som ikke koster voksenpris. Dun er jo suverent, ja. Men prisen... :)

(Isteden for å strupe inn, hva med å klippe av og sy igjen en gammel vinterpose type Tyin/Tyin Elite? Hm...sparer vekt og kroner, og posen er jo vintertestet av meg. Bare en tanke. Blir ikke brukt til annet enn bålpose alikevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode erfaringer med å bruke vi voksnes sommerposer som en stor fellepose til barna. Inne i disse ligger barna i hver sin 3-sesongspose. Det gir fleksibilitet samtidig som det er en rimelig løsning.

Ellers har jeg selv investert i en varmeforsterker med Polarguard fiber:

http://www.cocoon.at/eng/show.php?doc=cocoon_ckat2&kat=8∏=38&fab=0

Jeg satser på å bruke den både som ultralett sommerpose, når jeg vil skåne dunposen, og som varmeforsterker til dunpose om vinteren. Fordelen er at eventuell fukt utefra vil stoppes av overbag'en før det når dunposen. Samtidig vil fukt innefra forhåpentlig kondensere i overbag'en og ikke i dunposen.

Hvis dette fungerer bra, er det mulig vi går for dette til alle fire i familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode erfaringer med å bruke vi voksnes sommerposer som en stor fellepose til barna. Inne i disse ligger barna i hver sin 3-sesongspose. Det gir fleksibilitet samtidig som det er en rimelig løsning.

Sommerposer ja, lurt. Men, fellespose skriver du - koblet sammen mener du? Eller en pose med en unge hodet øverst og en unge med hodet ut ved fotenden? Eller hver sin?

Skal kikke på den linken du la ved. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo lurt; men da må vi uansett kjøpe ny/nye sommerposer til å koble sammen. :-) ( Og "marken" på snart to bør bli litt roligere? ) :)

Eller kanskje det går, skal sjekke soveposebeholdningen og se om noen passer sammen. Og prøve til helgen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å angi nøyaktig temp grense på poser for unger. Husker ikke nøyaktig pris, men det har ikke vært ille sammenlignet med vanlige barneposer. Har en ny minipose på vei nå, kan legge ut prisen på denne når jeg har fått regninga.

Jeg har sagt hvordan jeg vil ha posene, og de har sydd dem slik jeg ville ha. Den første var beregnet til bruk i barnevogna og noen korte turer. 120cm lengde og glidelås på begge sider. Pose nr 2 er 150cm lang med glidelås på en side. Begge med tykkelse som Bjørnøyaposen, dvs vanlig vinterpose for voksne.

003.JPG

Vanlig voksenpose til venstre, pose på 150cm i midten og miniposen til høyre. Jentungen er ca 125 lang og passer fint i posen på 150. Kan vokse litt til før den blir trang, tipper til ca 135.

(minipopsen ser litt flat ut og det stemmer. Grunnen er langvarig hard bruk ettersom guttungen (ikke på bildet) foretrakk å sove i den i stedet for med dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.