Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart underlag og hund


stsolem

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har alltid hatt underlag av type "Bamse", men har til min forskrekkelse oppdaget at oppblåsbare underlag blir så utrolig mye mindre når de pakkes ned, med det resultat at jeg føler et akkutt kjøpebehov...

Spørsmålet er da som følger; Tåler disse underlaga (ThermaRest & Exped f.eks.) å dele telt med en litt stor hund, eller går det hull på dem ved den minste berøring av dårlig klippte hundeklør?

Har alltid med et eget underlag til kjøteren, så jeg kommer til å ha noe å sitte på ved bålet, og hunden kommer til å ligge på det inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Husky. Ikke punktert hverken Exped Downmat 9 eller Synmat UL 7.

Men jeg prøver passe på at hun ikke tråkker for mye på de, sånn for sikkerhets skyld, med det blir jo en del tråkk på hver tur.

Det som nok er verst er nyklippede klør, de får litt skarpe kanter. KLipp de hvertfall et par dager i forveien.

Ville egentlig vært mer forsiktig med å slenge med ned på underlag med beltespenne, ting med "skarpe" kanter i lommer og slikt.

Og spesielt ta de med rundt bål hvor det kan komme glør flyvende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem i teltet mitt, med en 40kg Rhodesian Ridgeback og Thermarest underlaget med sånn 'nylonstoff' . Men han hadde ikke fått lov til å være nær NeoAir underlaget mitt. Det tror jeg ikke tåler noe annet enn å ligge på i sovepose!

Tror ikke det er så mye størrelsen på hunden det kommer ann på. Pote-cm2 og vekt henger vel sånn nogenlunde sammen? Det er nok mere hvordan hunden bruker potene/klør. Min er fæl til å kante klørne nedover når han strekker seg, det kan det nok bli hull i teltduken av, så der er jeg forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker OpenAir liggeunderlag og eget monoplast og sovepose til hunden. Den er av den selskapelige typen (boxer), og litt ubestemt ift om den vil være inne/ute, så vi var etthvert sikker på punktering, men dengang ei. Tror de tåler mye mer enn vi innbiller oss. Underlagene er 3 år gamle og har overrasket på alle måter. Om det skjærer seg har jeg uansett med lappesaker. Det følger vel ethvert liggeunderlag av oppblåsbar type, skulle jeg tro.

Bruker forresten å runde av klørne med en fil etter klipp, det er mye mer enn liggeunderlag som ikke er begeistret for kvasse kanter.

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

melder meg vel på lovlig sent her, men har egentlig bra erfaring med den kombinasjonen, dvs hund/oppblåsbart.

Har en ca 40kg schæfer som ikke er alt for opptatt av hvor man setter labbene sine hen, og mitt Thermarest Neoair all-season har klart seg veldig greit uten trøbbel.

Enkelte ab disse underlagene virker jo neste ufattelig skjøre, men det viser seg at de tåler ganske mye juling.

(vel, strengt tatt ikke like godt som Bamse foran bålet osv, men inne i selve teltet syns jeg de er utrolig sterke)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.