Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til fluefiske på fjellet i slutten av sept....


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Hallå folkens.

Skal en tur på hallingskarvet og litt på hardangervidda i september, fortrinnsvis for gå i fjellet med også fiske litt.

Er ny i fluerfiskeverden og tregner derfor litt tips og vink til gode fluer (gjerne bilder) tider på døgnet osv osv osv.

Om noen vet om noen gode flue/fiske vann rundt Finse/ustaoset (som vil røpes;o) så taes det imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fisker med flue på høsten så er det stort sett flyvende og eggleggende innsekter som står på ørretens matliste, men også krepsdyr og vannlevende innsekter som gråsugge, buksvømmer, ryggsvømmer, marflo og noen larve og puppestadier av innsekter som bruker flere år på å bli voksne.

Etterligninger av disse burde være bra.

Her er noen eksempler som burde passe.

http://www.renolen.no/friland/fiske/fluer/fluer.html

Hvis du Googler disse fluenavnene så vil du se mange fine varianter som burde være gode.

Black Gnat, Beadhead Hare's Ear, Beadhead Pheasant Tail og noen litt tunge imitasjoner av marflo.

Ellers burde vanlige våtfluer eller streemere (fiskeimitasjoner), gjerne med fargekombinasjoner av svart, rødt og gult fungere bra.

Ta med deg et lite hvitt lokk fra et syltetøyglass eller lignende, og når du får den første fisken så åpner du magesekken, sammen med litt vann, i det hvite lokket. Da ser du hva fisken har spist og da er det gjerne imitasjoner av disse tingene det lønner seg å fiske med.

http://www.jaktogfiske.net/id/938.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte hatt hell med relativt store og veldressede fluer sent i sesongen. F.eks "Streaking Caddies". Det virker som denne o.l kan trigge fisken selv om det ikke er stort med vak ellers. Opplevde det senest igår, selv om det ikke akkurat var i høyden.

Ellers er jeg så gammeldags at jeg ofte setter på en våtflue. Senhøstes bruker jeg en selvbundet og enkel variant med strutseherl kropp, måkefjær til ving og sort eller brunt hønehacle bundet på dobbelkrok 12 eller 10. Denne fisker jeg rett og slett som streamer.

Vel så viktig som mønster og størrelser er måten du fisker fluene på, du får tørre å eksperimentere. F.eks skal "Streaking Caddies" fiskes stripende, men ikke nødvendigvis - jeg har fisket den som ordinær tørrflue med hell flere ganger (ikke de store, riktignok). Noen lar den stripe på tvers av strømmen i elv, andre striper den rykkvis osv. Og våtfluer fiskes etter gamle oppleste regler i elv ved å kaste skrått nedstrøms og la dem drive inntil bredden, men jeg fisker dem ofte aktivt (motsatt av dead drift) både i elv og vann.

Når det gjelder tider på døgnet viser vakintensiteten ofte svar, men fisken spiser jo hele døgnet og hele året, så det er ikke noen fasitsvar, selv om jeg vil mene at intensiteten blir større nærmere høylys dag senhøstes (og tidlig vår) enn midt på sommeren. Har også langt færre fluemønster nå enn før. Nansen mente jo at March Brown var mer enn nok til ikke å sulte i fjellet i sommernorge.

Heldigvis har fisket sine luner og hemmeligheter vi aldri klarer å fravriste naturen, men det er jo litt av nøkkelen til at det er så fascinerende.

God tur, forresten!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Takk for gode svar!

Siden dere da tydeligvis har sett en og annen flue oppgjennom tidene, kan dere kanskje svare meg på hva jeg har i esken min, og om de er noe gode...

Selgers beste argument for å kjøpe de fluene jeg kjøpte var: "De er jo veldig fine"

Så jeg ende med å plukke noen som jeg følte liknet mest på vanlig mygg og fluer....

post-8710-133474766296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok tørrfluer. Hvilke er ikke så godt å si ut fra bildet, men kanskje det er en "Adams", eller en eller annen March Brown variant blandt dem.

Hvis du ikke har laget dem selv, men kjøpt dem i et sett, så er dette noen tørrfluer som ofte fokekommer i slike sett.

Blue Dun. Greenwells Glory. Red Tag. Wickham`s Fancy. Black Gnat. Tup`s Indispensible. Coch-y-Bondhu. Coachman. Pheasant Tail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Takker for svar!

Er riktig at det er tørrfluer, såpass har jeg fått ed meg :)

Neste spørsmål at nå dukker opp er jo da fiskekort....

Noen som har peiling for hvilke kort som gjelder for hallingskarvet?

Har kikka på Inatur, men kun funnet et for BJF som kun gjelder i en liten del av nordenden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.