Gå til innhold
  • Bli medlem

klatre nåla ved skarstind


aleksanderrene

Anbefalte innlegg

Planlegger å klatre nåla på skarstind den kommende helgen (10-11 september 2011). Vi har valgt ruten som går på sør øst veggen (4+). Noen som har klatret den og kjenner til forholdene der, evt. om det er rapell ankre, eller om man trenger rappelere for å komme ned. Har føreren for jotunheimen, men det står ikke noe om det der. Andre tips er også fint.

Vennlig hilsen Aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært der selv, men vet at Nåla er lett (men antakeligvis luftig) å bestige fra skardet mot Skardstind. Og skardet fra sør er jo en av de vanligste oppgangene til Skardstind. Høydesterke folk går opp den veien uten stort av sikringsmidler. Vil du vite mer presist, så se i Morten Helgesens "bibel" eller sjekk på www.peakbook.org

Så klarer du å klatre 4+ opp på Nåla, lister du deg nok greit ned, evt. med en rappell ned det bratteste partiet fra skardet. Fra bunnen av skardet når du Illåbandet greit.

(Faste) rappellfester finnes det etter min kunnskap kun to av i Jotunheimen, nemlig fra toppen av Storen og ned svaene under samme tinden. Dette skyldes stor trafikk.

De to andre vanlige oppgangene til selve Skardstind er klatring over 4 hamre fra Dumhø i vest eller direkte opp en av mange renner i sørflanken.

God tur; håper dere får finvær på denne kremtoppen! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur rapport nå som har jeg vært der. Vi rakk ikke klatre sørøst hjørnet, men kom oss opp til innsteget via vest siden, der kan man sikkert gå en kort taulengde opp til innsteget. Vi prøvde å gå fra Geitesetre til ruten på nålen og tilbake på en dag, startet kl 0800 og var tett på innsteget rundt 1330, vi gikk med relativt tung oppakning, ca 15 kg. hver, det var tungt og det ble et stramt skjema. Vi ville ikke rukket retretten i dagslys om vi hadde startet å klatre kl. 1400. Vi gikk en annen rute og var oppe på skarstind rundt 1600, derifra er det 4 rappeller for å komme ned via skarstind eggen til dumhø platået (se "norges 2000 meters topper"). Vi var nede igjen 2000. Ca 1 time pausing totalt, og en relativt energikrevende dag for to fjellkarer.

Neste gang vil vi campe ved nordre ilå breen, og gjøre turen på to dager.

Direkte opp til nålen via vestveggen var et dårlig rutevalg siden denne siden er bratt og det er mye veldig løs ur. Jeg vil tro det lønner seg og følge nordre ilåbreen forbi nålen, gå opp til ilåbåndet og følge brekanten bort til innsteget (klatreruten er beskrevet i Jotunheim føreren). Fra nålen til Skarstind, er det ifølge "norges 2000 meterstopper" enkelt og greit evt. med en rapell, det høyst usannsynlig at det finnes boltet anker der. Nordveggen var forresten full av snø og is denne helgen 10-11 september, 2011.

Selv om klatringen må gjøres neste gang, er Skarstind et helt fantastisk turmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Vi planlegger en tur til Skardstinden. Jeg vet at ikke det er faste rapplefester, men jeg har likevel sett bilder av folk som rappellerer ned. Er det noe sted det er vesentlig å spare på rappell? Om nødvendig kan en jo henge igjen en slynge eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.