Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbenner og/eller multifuel til stormkjøkken


hallvardb

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å oppgradere mitt Trangia stormkjøkken med en ny brenner. Alternativene er:

- Trangia GB74 gassbrenner til 319,- på xxl.no

- Trangia Multifuel X2 til 1099,- på xxl.no

Spørsmålet er om det er noen grunn til å ha begge, slik at jeg først kan kjøpe gassbrenneren og så Multifuelen til vinteren? Eller kan jeg like godt kjøpe Multifuelen med en gang, siden den fullstendig erstatter gassbrenneren.?

Jeg ser for meg at gassbrenneren muligens kan ha følgende fordeler, som medfører at jeg bør ha begge:

- Vekt. På trangia.se er vekten på gassbrenneren oppgitt til 180 gram, mens Multifuel X2 er oppgitt til 525 gram. Men vekten på X2 inkluderer kanskje flasken, slik at vekten ved bruk av gass er likere?

- Enkelhet. Multifuelen har flere deler og koblinger, såvidt jeg kan se. Vil gassbrenneren være enklere i bruk og lettere å vedlikeholde, slik at jeg vil ønske å bruke den på sommeren, og så Multifuelen kun når det er kaldt?

- Lyd. Den ene kan være stillere enn den andre ved bruk på gass. Er det noen forskjell her?

Hvis forskjellene her er små, så lar jeg gassbrenneren være og går rett på Multifuel X2.

Et annet spørsmål, litt på siden: Går det an å få kjøpt løse ben til Multifuel X2, slik at den kan brukes for seg selv uten stormkjøkkenet hvis jeg i fremtiden skulle ønske det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gassbrenneren.

Det er en utrolig enkel konstruksjon med kun en ventil, trenger omtrent ikke vedlikehold i det hele tatt (kanskje pakningen der man skrur på gassboksen må skiftes etter noen år).

I motsetning til multifuelen er den stillebrennende. Gassbrenneren har også forvarmingsbøyle slik at du kan snu gassboksen opp-ned når temperaturen synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gassbrenneren.

Det er en utrolig enkel konstruksjon med kun en ventil, trenger omtrent ikke vedlikehold i det hele tatt (kanskje pakningen der man skrur på gassboksen må skiftes etter noen år).

I motsetning til multifuelen er den stillebrennende. Gassbrenneren har også forvarmingsbøyle slik at du kan snu gassboksen opp-ned når temperaturen synker.

Betyr dette at Multifuel X2 ikke har denne forvarmingsbøylen, og vil fungere dårligere når det er kaldt?

At den er stillebrennende i forhold til X2 er positivt, for Multifuel bråker sannelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at Multifuel X2 ikke har denne forvarmingsbøylen

Jeg vil bli VELDIG overrasket om en multifuel brenner ikke kan brenne flytende gass (så sant dyser etc. er tilpasset gass). Får du flytende parafin til å brenne pent så takler du flytende gass. Forvarmingsbøyle er en metode for å få flytende drivstoff til å fordampe, men slettes ikke det eneste designet som gir fordamping. Jeg kunne ikke se noen forvarmingsbøyle på de bildene jeg har sett av X2, men det trenger altså ikke bety all verden.

Fordamping krever varme. Trickset med å snu gassboksen oppned i kaldt vær er nettopp for å føre flytende gass helt frem til brenneren. Da skjer fordampingen i brennerhodet, der det er godt og varmt, i stedet for i gassboksen, som er kald. Dette er en av grunnene til at boksen-på-hodet trickset er såpass effektivt i kaldt vær.

OBS: Gassboks-på-hodet kan gi en skikkelig flammekaster-effekt: Hvis du får flytende propan i dråpeform ut av brennerhodet så får et sted mellom 10 og 20 ganger mer propan ut enn det du regner med. Et skikkelig HV bål, med andre ord. Men det samme gjelder for bensin og parafin. Brennerhodet må være varmt før du begynner å føre flytende drivstoff gjennom det.

EDIT: Ble nysgjerrig på X2. Leste bruksanvisningen - denne brenner helt klart gass. Det står ingenting om gassboks-på-hodet trickset, men jeg vil som sagt bli veldig overrasket om det ikke går. Men vær obs på faremomentene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvordan Traniga fremstiller det på siden så er vekt 525 gr inkl. flaske.

Hva man skal bruke kome rmest an på bruksområde. Skal du ut bare en tur i løpet av vinteren hadde jeg nok valgt gassversjon.

Er du mye ute både sommer og vinter hadde jeg kjøpt multifuelen.

Beste er jo så klart å kjøpe begge men alt koster.

Bruker ikke stormkjøkken selv men har en liten lett gassbrenner til sommern og en Omnifuel til kjøligere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at man ikke er ferdig med å kjøpe stormkjøkken før man har kjøpt inn gass- eller multifuelbrenner i tillegg...

Ny Multifuel til Trangia er en tilpasset Primus Omnifuel. Denne kan brukes til gassboks (LPG), Bensin (alkylat, altså renset miljøbensin) og parafin (D60 og/eller tennvæske) Den tidligere modellen var en Optimus Nova som ikke fungerte med gassboks.

Multifuel X2 er dyr og bråkete. Har typiske svakheter kjent fra alle slangeprimuser, men kan brukes til alle drivstoff etter dyseskift (og litt øvelse) Største fordel er at du kan bruke "billige" drivstoff og fungerer i alle temperaturer.

Brenneren for ren gass er svært stillegående og har forvarmerbøyle for bruk ned til 5 varmegrader. Du kan snu gassboksen for bruk til minus 15 og er derfor en av få gassbrennere som fungerer i vinterkulde. (Pass på ildstøt når boksen snus på hodet).

Problemet er at du aldri klarer å utnytte all gassen i boksen helt. Drivstoffet blir dyrt selv om du kan bruke billige bokser fra Biltema. Halvfulle bokser du ikke lenger kan bruke må du slepe med deg hjem også...

I sommerhalvåret er gassbrenner i kombinasjon med Trangia-kjøkken en svært god og effektiv løsning. Enkel i bruk.

Gassbrenner er godt nok for 3 av 4 fjellfolk. Det er bare "villmenn" med interesse for harde vinteropphold over en hel helg som MÅ ha noe som fyrer på flytende drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er gassbrenner bestilt, så får vi se om det blir bruk for en multifuel også etterhvert.

Mange takk for gode innspill!

Tror det er en god ide.

Etter en del år så har jeg samlety opp litt for mange varianter, men trangia med gassbrenner er en sikker vinner i en litt utvidet sommersesong.

Multifuel og trangia er en annen historie, ja det funker bra, men ombyggin, fleksibilitet ... blir begrenset. Da har jeg endt opp med å bruke optimus nova med hjemmelaget vindskjerm, og trangiakjelene som en lettvint løsning.

En del er skeptiske til slangeprimusser, men slange er det jo på gassbrenneren også.

Får du tak i en gammel coleman apex ii så får du nok den beste slangeprimusen for bensin som er oppdrive. (Ny slange kan du montere med slangeklemmer og stålomspunnen bensinslange fra biltema)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrenner er anskaffet, og testet i helgen. Den fungerte utmerket, og støynivået oppfattet jeg som merkbart lavere i forhold til Multifuel. Det blir nok uansett innkjøp av en slik også til vinteren, hvis turlysten fremdeles er til stede.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.