Gå til innhold
  • Bli medlem

Fallkniven


rosenvinge

Anbefalte innlegg

Har i en liten stund sett at min nå 25 år gamle kniv fra Hr. Isak Strømeng har gjort jobben sin.

Jeg har sett litt rundt på kniver og kom over knivene fra Fallkniven. Har sett litt på de noe store modellene Odin og Thor.

De virker meget solide med sitt VG 10 stål, da også tunge og med en ganske heftig prislapp.

Har noen her erfaring med disse?

[http]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en periode en S1, det var en veldig god kniv som jeg varmt kan anbefale, de større knivene er nok ikke noe dårligere. Men jeg ville aldri hatt en stor brukskniv laget i Vg10 stål, det er for hardt og sprøtt til at det vil tåle hard bruk som en samekniv. Skaff deg heller noe i karbonstål, de tåler mye mye mer. Et godt stål i forhold til holdbarhet og pris er 1095.

Ta en titt på ESEE 6 og ESEE Junglas, beste knivene jeg har hatt, og også den beste garantien du kan få. No questions asked, du får altså ny kniv uansett hvordan du har ødelagt din egen og selvom ikke skaden er voldsomt omfattende.

Jeg har selv en Izula, 4 og 6.

http://eseeknives.com/index2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har F1. Den er genial, men krever litt bevisst sliping pga konkav (eller er det konveks?) egg. Rudolfstroppen er en slager i den henseende.

Ang brekking av blad i kaldt vær: Bladet på min kniv er tjukkere enn alt annet jeg har vært borte i. At bla (merk: uten feilproduksjon) skal knekke under normalt, krevende bruk i kald vær, strider imot min oppfatning av kniven.

Nok om det.

Aberet ved kniven er slira som følger med. Kydeksslira er robust og fin, men krever ett tohåndsgrep for å få ut kniven. jeg bruker lærslira Fällkniven selger som ekstrautstyr til kniven. Kniven kan da løsnes mens en holder t.d. fisk i andre hånda.

Det går også ann å få tak i uoriginale slirer:

http://www.knivesshipfree.com/index.php?cPath=466_499_689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESEE 6 er en særdeles alsidig kniv, med mindre du hugger store trær har du ikke mye bruk for en Junglas. Esee 6 hugger omtrent som en samekniv, Junglas tar lett furu med diameter på 20cm.

Chestnut rigde er hyggelige folk å handle med, kan også anbefale www.knivesshipfree.com, et hyggelig familiedrevet firma med godt utvalg, god service og billig frakt ;)

ps. om du først kjøper et par kniver, sleng med en Izula, den er helt fantastisk til småting rundt camp og har en helt ufattelig effektiv slip. En av mine favoritter

Samme fyren har mye fine videoer som er verdt å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Ontario Marine Raider,har brukt en slik et par år nå og brukt den

hardt til alt mulig.Skaft med godt grep,6mm tykt tungt blad,slire med pendeloppheng.

Det er et formidabelt redskap til sitt bruk,koster ca50usd på Knifecenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Ontario Marine Raider,har brukt en slik et par år nå og brukt den

hardt til alt mulig.Skaft med godt grep,6mm tykt tungt blad,slire med pendeloppheng.

Det er et formidabelt redskap til sitt bruk,koster ca50usd på Knifecenter.

Den har jeg også, helt rå til tungt arbeid! Fikk min som factory second for bare 30 dollar, og slipte opp eggen på nytt, veldig fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.