Gå til innhold
  • Bli medlem

Redning fra Skagastølsryggen


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Se her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7775955

Godt å høre at ting fungerer om uhellet er ute. Rutinerte folk har med seg utstyr for en ufrivillig overnatting. Men overnatting 1. september på Skagastølsryggen høres kaldt ut, i hvert fall sånn været har vært i det siste.

Det går foreløpig ikke fram hvor eksakt de ble hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint å se at redningsapparatet fungerer når det trengs, men det skremmer meg og skulle tilkalle det selv noen gang.

Man vil helst ikke være til bry. Det oppstår fort kritikk. Skader man seg i lavlandet eller langs det etablerte stinett er det ok,

men i alpint terreng har man seg selv å takke å må klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg undrene til at folk er kritiske og surmaga når noen trenger hjelp ned fra fjellet. For meg er det viktig å berge livet, at noen surmaga bedrevitere kritiserer at man trenger hjelp får være demmers problem.. :) Lurer på om noen av bedreviterne og kritikerene vil være martyrer den dagen dem sliter i fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Stiller meg undrene til at folk er kritiske og surmaga når noen trenger hjelp ned fra fjellet. For meg er det viktig å berge livet, at noen surmaga bedrevitere kritiserer at man trenger hjelp får være demmers problem.. :) Lurer på om noen av bedreviterne og kritikerene vil være martyrer den dagen dem sliter i fjellet....

Har jeg gått glipp av noe viktig? Hvor er de kritiske og surmaga bedreviterne i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke så mange innleggene i denne tråden. Tidligere på ff har folk blitt kritisert i hue og ræva for å ha tilkalt redningstjenesten, noe som er en ukultur. Kan hende du er uenig med dette.. Sherpa sier at folk får klare seg selv i alpint terreng om man skader seg. Kan hende det er en form for ironi jeg ikke skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke så mange innleggene i denne tråden. Tidligere på ff har folk blitt kritisert i hue og ræva for å ha tilkalt redningstjenesten, noe som er en ukultur. Kan hende du er uenig med dette.. Sherpa sier at folk får klare seg selv i alpint terreng om man skader seg. Kan hende det er en form for ironi jeg ikke skjønner..

Det er vel mer faktorer som fører til at en redningsaksjon blir nødvendig som skaper kritikk, ikke at selve redningsaksjonen må iverksettes. Legger man ut på fjelltur i ekstremt dårlig vær, ikke har det riktige utstyret - eller mangler kunnskap om hvordan det brukes - og slurver med mat og drikke, oppstår det gjerne berettiget kritikk hvis personen blir utsatt for en hendelse som gjør at vedkommende må reddes ut. Jeg har selv vært i et følge hvor en av deltakerne satte både egen og andres sikkerhet i fare fordi han oppførte seg idiotisk og ikke ville høre på mer erfarne folk. En relativt omfattende redningsaksjon måtte til, både til fots og til "lufts", og da tenker jeg at det er helt på sin plass med kritikk som retter seg mot idiotiet som gjorde en redningsaksjon nødvendig.

Om man sklir utfor og brekker et bein e.l. så er det noe som kan hende hvem som helst, og naturligvis må personen ha assistanse for å komme seg til nærmeste behandlingssted. Verken ulykkesfuglen eller andre er å klandre for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Er vell ikke så mange innleggene i denne tråden. Tidligere på ff har folk blitt kritisert i hue og ræva for å ha tilkalt redningstjenesten, noe som er en ukultur. Kan hende du er uenig med dette.. Sherpa sier at folk får klare seg selv i alpint terreng om man skader seg. Kan hende det er en form for ironi jeg ikke skjønner..

Hvis ikke jeg leser Sherpas innlegg helt feil, så tror jeg det er en stor sannsynlighet for at dere er ganske enige.... derfor skal jeg foreslå noe som er nesten uhørt i diskusjonsforum; hvis noe er uklart - SÅ SPØR.... prøv å unngå antagelser og videre konklusjoner på andres vegne.

Mila treffer hodet på spikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg leser Sherpas innlegg helt feil, så tror jeg det er en stor sannsynlighet for at dere er ganske enige.... derfor skal jeg foreslå noe som er nesten uhørt i diskusjonsforum; hvis noe er uklart - SÅ SPØR.... prøv å unngå antagelser og videre konklusjoner på andres vegne.

Mila treffer hodet på spikeren.

Det var da voldsomt til en belærende tone... Hva er forresten din holdning til redningsaksjoner Papercut, siden du viser stor interesse i å rette på form, uten å komme med noe innhold...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det var da voldsomt til en belærende tone... Hva er forresten din holdning til redningsaksjoner Papercut, siden du viser stor interesse i å rette på form, uten å komme med noe innhold...?

Herregud altså... dette er bortkastet tid. For det første, så quoter du ikke det du kommenterer, slik at det er umulig å skjønne om du er frustrert over tidligere tråder, eller det som har blitt skrevet i denne. Sherpa var litt uklar på en ting, for det kommer ikke tydelig frem om dette er hans mening eller hans tolkning av hva mange andre mener om redning i alpine områder.

DU tolker det tydeligvis dithen at det er hans mening, og kategoriserer Sherpa som bedreviter og surmaga kritiker - på det tynneste grunnlaget jeg har sett på et forum på lenge. Eller er det Kaare_70 du kritiserer???

Hvis det skulle være noen tvil, så betyr "Mila treffer hodet på spikeren" det samme som at jeg er helt enig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser ikke akkurat ut som du mener det er bortkasta tid siden du hisser deg opp. Du har også et virkelig behov for å virklelig legge trykk på at det er tynne påstander ol.. Trenger du virklig hjelp til å finne innleggene på fjellforum hvor redning med helikopter ol har blitt kritisert?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18072&start=0

Hovedpoenget mitt, som jeg ikke tror du forstod siden du har et behov for å "oppklare" ting, er at jeg mener det er en stor ukultur når man begynner å kritisere folk for avgjørelsene dem tar når redningstjenesten blir tilkalt, du kjenner da ikke folks forutsetninger og situasjonsforståelse når dem faktisk bestemmer seg for å ringe hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hehe, ser ikke akkurat ut som du mener det er bortkasta tid siden du hisser deg opp. Du har også et virkelig behov for å virklelig legge trykk på at det er tynne påstander ol.. Trenger du virklig hjelp til å finne innleggene på fjellforum hvor redning med helikopter ol har blitt kritisert?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18072&start=0

Hovedpoenget mitt, som jeg ikke tror du forstod siden du har et behov for å "oppklare" ting, er at jeg mener det er en stor ukultur når man begynner å kritisere folk for avgjørelsene dem tar når redningstjenesten blir tilkalt, du kjenner da ikke folks forutsetninger og situasjonsforståelse når dem faktisk bestemmer seg for å ringe hjelp..

Jeg er ikke uenig med deg i sak, men presentasjon. Grunnen til at jeg foreslår at det går an å spør hvis man er usikker, er fordi jeg synes du (og folk generelt på forum) trekker forhastede konklusjoner på tynt gunnlag. Men vi får se - hvis Sherpa gidder forklare hva han mente. Ellers trenger jeg ikke hjelp til å finne innlegg her på FF. Ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes jeg trekker forhastede konklusjoner når jeg sier man ikke skal dømme folk når dem ringer redningstjenesten, og at surmaga oppstøt kan skape en ukultur slik at folk vegrer seg for å ringe?

Grunnen til jeg sier at man ikke skal dømme folk fordi dem har ringt redningstjenesten er at du kjenner veldig lite av beslutningsgrunnlaget og faktorene som førte til at personen ringte. Jaja, er det det du kaller forhastede konklusjoner, så har jeg vell tatt en forhasted konklusjon på tynt grunnlag siden jeg har tatt siden til den som har ringt inn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å se at redningsapparatet fungerer når det trengs, men det skremmer meg og skulle tilkalle det selv noen gang.

Man vil helst ikke være til bry. Det oppstår fort kritikk. Skader man seg i lavlandet eller langs det etablerte stinett er det ok,

men i alpint terreng har man seg selv å takke å må klare seg selv.

Beklager hvis mitt innlegg kan feiltolkes. Jeg mener ikke å være surmaget og kritisk, tvert i mot. Jeg mener ikke at folk skal måtte klare seg selv om uhellet er ut, har ikke tidligere sett negative innlegg om slike redningsaksjoner her på FF. Mener bare å si at vi som beveger oss utenfor det etablerte løypenett, padler i strie elver, klatrer eller gjør annet litt risikable ting fort får høre at vi har oss selv å takke.

Det er dessverre lett å bli missforstått når vi kommuniserer her på FF, skal prøve å skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Så du synes jeg trekker forhastede konklusjoner når jeg sier man ikke skal dømme folk når dem ringer redningstjenesten, og at surmaga oppstøt kan skape en ukultur slik at folk vegrer seg for å ringe?

Grunnen til jeg sier at man ikke skal dømme folk fordi dem har ringt redningstjenesten er at du kjenner veldig lite av beslutningsgrunnlaget og faktorene som førte til at personen ringte. Jaja, er det det du kaller forhastede konklusjoner, så har jeg vell tatt en forhasted konklusjon på tynt grunnlag siden jeg har tatt siden til den som har ringt inn.. :-)

Nei, selvfølgelig er det ikke det jeg kaller forhastede konklusjoner. Det er din forhastede konklusjon over Sherpa's første innlegg jeg prater om. Som du ser nå, så er både du, Sherpa og jeg ganske enige :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Beklager hvis mitt innlegg kan feiltolkes. Jeg mener ikke å være surmaget og kritisk, tvert i mot. Jeg mener ikke at folk skal måtte klare seg selv om uhellet er ut, har ikke tidligere sett negative innlegg om slike redningsaksjoner her på FF. Mener bare å si at vi som beveger oss utenfor det etablerte løypenett, padler i strie elver, klatrer eller gjør annet litt risikable ting fort får høre at vi har oss selv å takke.

Det er dessverre lett å bli missforstått når vi kommuniserer her på FF, skal prøve å skjerpe meg.

Jeg synes ikke det var så forferdelig vanskelig å forstå deg.

Alexander, jeg var kanskje unødig spydig - men jeg hadde lyst til å gjøre et lite poeng utav det. Jeg prøvde faktisk å finne ut hva du mente ved å følge mitt eget råd.. å spørre. Veldig tydelig var ikke svaret, men det eneste jeg kunne skjønne var at det var Sherpa's innlegg som trigget deg.

Kanskje jeg bare er kranglete, men jeg har vært involvert i diskusjoner av dette kaliberet siden slutten av BBS-æraen og starten på Internet. Snart 20 år siden. Hvis jeg skal peke på ett enkelt problem som er større enn alle andre, så er det at folk tror de vet hva "motparten" skal si i neste trekk - og dermed prøver å parere før et motparten kommer så langt. Det er noe politisk retorisk over dette som jeg ikke liker. Vi har for dårlig tid. Vi har ikke tid til å spør, hva mente du, og så fyrer vi oss opp. Jeg er ikke noe unntak, og faller i fella selv.

Nå har vi havnet langt unna topic, men jeg håper jeg blir tilgitt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte denne tråden, og skal ikke blande meg inn i diskusjonen ovenfor.

Men jeg har noen banale tanker om hvordan man kan redusere risikoen ved å bevege seg utenfor allfarveg, og spesielt på krevende tinder og rygger.

Det som synes å ha blitt redningen for de to som måtte hentes ned fra Skagastølsryggen, er mobiltelefonen (jeg understreker synes fordi jeg ikke vet). Heldigvis har de høyeste tindene og ryggtraversene i alle fall i Hurrungane bra dekning om uhellet skulle være ute.

Men hva i huleste gjør du og jeg tosomme på tur på f.eks. Skagastølsryggen dersom mobilen svikter, eller det tilfeldigvis er mobilskygge der uhellet inntreffer, og uhellet er av en slik art at turkameraten ikke kan bevege seg? Er man på et punkt der man kommer seg ned vha. rappeller, er det selvsagt mulig å klare seg alene, men det er ikke selvsagt over alt på en krevende tind eller ryggtravers.

Jeg mener at den beste forsikringen ligger i redundans, dvs. at man helst er flere enn to personer på en slik tur. Selv har jeg dessuten alltid med vindsekk og liggeunderlag på litt krevende toppturer (ikke bare klatring), slik at en skadet person vil kunne "pakkes inn" og evt. forlates i en trygg tilstand for å hente hjelp. På siste langtur over Nordre Maradalstinder og Styggedalsryggen hadde jeg endatil med en lett sommersovepose. Er man da tre personer totalt, kan én være igjen og se til den skadete dersom den tredje kan komme seg til folk alene, eller så kan de to komme seg til folk om det f.eks. kreves klatring.

Jeg mener ikke at man skal være paranoid under planleggingen av krevende turer, men det er nyttig å tenke gjennom noen aktuelle nest-worst-case scenarier. Så vil jo alltid "light-and-fast" filosofien stå mot "heavy-and-slow" når det gjelder hva som er sikrest og hva man skal ta med seg av utstyr!

Jeg understreker at jeg ikke kommenterer den aktuelle redningsaksjonen fra Skagastølsryggen med dette, men bare deler tanker om hvordan jeg selv har tenkt ifm. turer utenfor allfarveg, og spesielt på krevende tinder og rygger.

Hører gjerne hvordan andre "sikrer seg" i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Utsatte områder som Skagastølsryggen har jeg ikke erfaring med enda, men tror nok at jeg vil prøve å ta slike utsatte topper sammen med noen.

Ellers er jeg til tider i områder uten mobildekning. Jeg har SPOT og mobil med meg. Ellers har jeg planlagt å kjøpe nødbluss og så har jeg med sikringsradio. Man kommer ikke langt med slikt rent sendeteknisk, men skulle

SPOT'en feile, og noen tar ut for å lete etter meg, så kan de komme i kontakt på en viss avstand. I bilen legger jeg vanligvis en lapp med mobilnr og radiofrekvens på.

Jeg prøver også å være så presis som mulig for de hjemme, hvor jeg starter fra, og hvor jeg skal.

Jeg forsøker å ta med meg utstyr for å kunne overleve en natt eller to ute, uansett årstid. Jeg tror ikke jeg kvalifiserer inn i gruppen ultralett fjellvandrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.