Gå til innhold
  • Bli medlem

Joggetur til Vasstrandegga 20. august 2011


500fjell

Anbefalte innlegg

http://peakbook.org/tour/19038/Joggetur+til+Vasstrandegga.html

Bjørn-Even og jeg var enige om at vi skulle ha en hviledag i dag etter klatreturen i Molladalen dagen før. Vi tok en liten sightseeing i Ålesund med en bedre lunsj (kylling og pizza) og tur biltur til Aksla. Etter hvert ble jeg litt rastløs og ville ta en tur til Ålesunds kommunetopp på Vasstrandegga (Ursfjellet). Bjørn-Even valgte å være igjen på Amfi-senteret. Jeg kjørte til parkeringen ved Brusdalsvatnet, like før Vasstranda. Fant ut at jeg ville ta en hardøkt i dag og satte meg som mål at jeg skulle jogge hele veien opp til topps uten stopp. Trengte en gjennomkjøring og riste av en den rustne forkjølelsen jeg fortsatt hanglet med. Startet å jogge oppover, men etter 70 høydemeter måtte jeg ut i skogen for å gjøre et ærend. Det tok vel to minutter før jeg var klar igjen. Holdt koken bra i de bratte grusbakkene, og ved Langevatnet gikk resten av ferden på en ganske gjørmete sti. Sklei en del i de bratteste partiene, og etter hvert så flatet det en del ut og noen steder gikk det faktisk nedover. Stoppet klokka på nøyaktig 42 minutter (inkl dopause) på toppen, da hadde jeg jogget jevnt hele veien med intensitet 3 / 4. Godt å puste litt! :D

Utsikten fra toppen var overraskende fin i alle retninger. Jeg skrev meg inn i toppboka ved toppvarden før jeg lette etter Ålesund sitt høyeste punkt. Grensa mellom Ålesund og Skodje går noen meter vest for høyeste punkt. Der det står et lite grønt turskilt ved grenserøysa ligger høyeste punkt i Ålesund. På returen gikk jeg rolig ned til Langevatnet der jeg smått begynte å jogge ned til bilen igjen. Tok et forfriskende bad i Brusdalsvatnet før jeg kjørte tilbake til Spjelkavik og hentet Bjørn-Even. Han hadde nok trodd at jeg skulle bruke kortere tid, men Vasstrandegga krevde sitt svarte jeg. :smile:

1t 40min
555 høydemeter
9,5 km

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bakken opp fra Brusdalsvatnet er drepen i alle fall for mine lår. Måtte sjekke treningsdagboka, 43,5 min er min raskeste treningstur opp her til Vasstrandfjellet. Men så er ikke jeg noen milsluker heller... Start på Emblem via Østremsetra, jevnere stigning og finere som løpetur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.