Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard


Taiga

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra en kort tur til Svalbard noe har medført en sterk trang til å dra tilbake.

Jeg lurer på om noen av forumets lesere har vært på egne, ikke guidende, turer på Svalbard.

Spitsbergen Travel er jo store på organiserte turer, men jeg er ikke noe flokkdyr så jeg kunne primært tenkt meg en solotur.

Er det kurant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden sist, men jeg har vært på uorganiserte turer på Svalbard. Da både pr. scooter vinterstid, og med gummibåt på sommeren. Scooter fordi jeg ville se så mye som mulig på den tiden jeg hadde til rådighet, og noe av samme begrunnelsen for bruk av gummibåt.. Dersom man har felterfaring og også kan takle utfordringen med isbjørn er det sikkert triveligere med egenarrangert tur enn med guidet tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å dra på tur det :D

Regner med at du har noe erfaring med våpen, og er generelt "feltdyktig"..

Du har dog litt mer å forholde deg til enn en tilsvarendes tur på fastlandet, HER finner du litt.

Å ha med seg en hund er en stor fordel med tanke på isbjørn, men snublebluss virker også så sant du har satt det opp riktig.

Det er noen hytter/koier rundtomkring som er åpne/kan leies nøkkel til uten at eg vet mer om det.

Ellers så er vel beste tiden for vintertur i april, og fottur i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublebluss er vel og bra, men tror ikke det er mer enn ei uke eller to siden et jaktfølge ble vitne til at en isbjørn listet seg meget forsiktig over tråden uten å utløse blusset, for deretter å ramponere leiren fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er mer enn ei uke eller to siden et jaktfølge ble vitne til at en isbjørn listet seg meget forsiktig over tråden uten å utløse blusset

Dette er observert av flere ved tidligere anledninger.

Derfor er det også noen som praktiserer dobbelt sett med snublebluss, i to nivåer. Med en snubletråd er det vrient å finne en høyde som både er lav nok til at bamsen ikke kan smyge seg under og høy nok til at bamsen ikke kan smyge seg over. At terrenget aldri er 100% paddeflatt gjør ikke akkurat saken enklere.

Men snublebluss er heller ikke noe magisk universalmiddel. Du kan aldri stole 100% på at bjørnen blir skremt (de fleste blir det, i hvert fall for en stund). Du kan heller aldri stole 100% på at du merker at blusset går av mens du sover eller er uoppmerksom. Det siste er en faktor som de fleste tenker fint lite over. Jeg har sett folk være så opptatt med matlaging (inni telt) at de ikke merket at blusset gikk av 10 meter bortenfor. Riktignok med bråkebrenner inni teltet og masse styr og ståk (stor gruppe studenter) utenfor.

Stikkordet er risikoreduksjon - reduser risikoen til et akseptabelt nivå med de virkemidlene du har. Men ikke stol på at snublebluss er et magisk middel som alltid virker 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er solotur, så kommer du ikke unna det å bruke snublebluss og da er problemet at det nå er blitt vanskeligere å få tak i den militære varianten som er litt mer driftsikker. En annen utfordring er jo at tiden det tar mellom at snubleblusset utløses og du bør være klar med riflen er veldig liten.

Så langt, på de turene jeg har vært på nå, så har vi kjørt bjørnevakt.

Møtte forresten på isbjørn ved Randvikodden mot Kapp Linné GEO210_expedition%252520499.jpg

(Ovenfor er det nå forhåpentligvis et bilde)

Avstanden var ca. 3-400m og isbjørnen tuslet forbi en teltleir nede i vika. Båten vår fyrte av to varselskudd for å varsle teltleiren, med resultatet at en fyr gikk opp på høyden for å se hva båten drev med, uten å se isbjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mengde fangst/jakthytter på Svalbard - mange av svært dårlig standard, mange er vernet men sikkert også mange som kan brukes som overnatting. Poenget er at da slipper man å sove dårlig om natta i telt usikker på om snubleblusset er satt opp riktig osv.

Det jeg lurer på er om det finnes en oversikt slike fangsthytter som er åpne for overnatting på Svalbard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.