Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk bruker dere når dere skal ut og telte ei (lang)helg?


mila

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg må investere i en større sekk enn den Arcteryx Briza sekken på ca. 58 liter jeg har brukt til hytte-til-hytte turer. Går greit hvis vi er to, men drar jeg ut alene tror jeg det blir problemer med å få alt med; telt, underlag, sovepose, kokekar, mat, brenner, gassboks, hodelykt, klesskift osv. Ev. også fiskestang etterhvert.

Hvor pakker dere hva i/utapå sekken? tenker særlig på telt, sovepose og kokekar. (Kokekar = kaffekjele og steikepanne)

Og hvis jeg må ha ny og størres sekk, er det noe dere anbefaler? Kravene mine er først og fremst at den er lett og har dameversjon. Ønsker meg også sidelommer og elsker Ospreys små lommer i hoftebeltet! Jeg er bare 160 cm høy, veier ikke så mye over 50 kg, så jeg tenker at 75 liter er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 liter er jo ikke veldig stort, og jeg kjenner ikke denne sekken, men jeg ville vurdert å beholde sekken (om den er god) og heller investere i lettere utstyr av mindre størrelse. Telt, underlag og ikke minst hvor godt kokeløsningen kan pakkes sammen, er avgjørende. Kan du droppe noen kokekar/bentte enklere mat? Ekstra skift er vel heller ikke nødvendig...? Inntil dette er i boks han du ha feks teltet utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer som det er sagt an på hva slags utstyr du har. Har du mye lettvektsutstyr så kan det holde. Har en 58l sekk selv, og det går greit når det mest nødvendige er med. Men man kan ikke ha med for mye luksus akkurat. Blir litt snaut med plass i den. Har en bora 80l som jeg bruker på helgeturer, og det er akkurat passe for meg. Men jeg liker å ha med meg endel ekstra da. Gjerne 2 brennere, masse god mat, ett par øl til bålkosen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briza'n er jeg kjempefornøyd med, den føles lett og komfortabel og jeg merker egentlig ikke særlig forskjell om jeg går med dagstursekk på 24 l eller den fullpakka Briza'n.

Utstyret er ikke superlett, teltet veier totalt rundt 3 kg, sovepose (høst/vår) låner jeg på femte året av ei som aldri bruker den, veier ca. 2 kg. Har en bitteliten brenner, og steikepanna og kaffekjele er heller ikke kjempetungt. Hører til et Trangia stiormkjøkkensett kjøpt i starten av 90-tallet. Ekstra skift er mer til bruk i soveposen enn under vandring, har leddgikt så jeg prøver å unngå å fryse for mye, blir så stiv da. Mat og digg - bortsett fra nøtteblandinga - er det første jeg kutter ned på reint vektmessig hvis jeg må velge bort noe, så her er det ikke noe problem å pakke lett. Kan forsåvidt la steikepanna bli hjemme også hvis jeg bare tar med Real. Men jeg er ikke så monsensk at jeg vil koke fisk i kaffekjelen, et sted går grensa! Alkohol har jeg aldri med hvis jeg ikke skal på topptur, da feires gjerne toppen med en klunk Balder.

Planlegger teltur i Suldalsfjella om tre uker, kan jo teste ut hvor mye jeg klarer å presse ned i sekken da. Vi skal gå to stykker, men jeg kan pakke og bære som om jeg skulle på tur alene uten å dele på utsyret.

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 65 liter Bergans sekk på telttur. Prøver å få alt nedi sekken så nær som liggeunderlag og det går. Dog hadde nok slitt på turer utover 2-3 dager. Er ikke mye plass til mat når alt nødvendig utstyr er pakket ned. På den annen side.... noen større sekk tror jeg ikke er noe poeng for meg. Må tross alt bære alt utstyret selv, så da får jeg innse egne begrensninger og legge opp turene etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk på 70 liter som jeg synes er en grei størrelse til sommerbruk. Sekken veier to kilo og det synes jeg er akseptabelt. Mest mulig bør være inne i sekken etter mitt syn. Dette for å unngå å miste det, det er bedre beskyttet og regntrekket sitter bedre. Jeg har kun liggeunderlaget utenpå sekken. Det bruker jeg å ha utenpå sekken fordi jeg alltid bruker det når jeg tar pause. I tillegg har jeg en lang fiskestang som jeg er nødt til å ha utenpå sekken (ønsker meg en med flere ledd som jeg kan ha inni sekken). Skal sies at jeg har hund som tar fem liter i kløven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på briza så finner jeg ikke noen 58, men en 62. Vet ikke om det er det samme?

Briza 62 har en vekt på 2.8 kg i medium størrelse, med vekt på 3 kilo for telt og 2 kilo for sovepose er du oppe i nesten 8 kilo. Regner med at du bruker et liggeunderlag og? Det er vel kanskje også 1 kilo eller mer? For en helgetur er høres dette rimelig tungt ut for meg.

Kanskje du finner denne artikkelen interessant? http://www.fjaderlatt.se/p/343-method.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt en Helsport 90+30 sekk.

Fyller den ikke helt men den har vært praktik med 2 sett sidelommer og god plass.

Blir fort at en tar med litt mer enn man trenger. Har og likt at jeg har alt inne i sekken, ikke halve pakningen utenpå.

Skaffet meg dog en Osprey Exos 58(61L i large) her på salg som jeg tenkte bruke på sommerturer med lett pakning og korte turer vår og høst.

Senhøst og vinter blir den nok for liten.

Jeg har ikke testet den enda men ser vel for meg at ting pakkes inni unntatt jysk superlett underlag pluss underlaget til bikkja underst på sekken der det er hemper til underlag.

Kan jeg bruke sommerposen får jeg nok resten inn sekk og lommer. Må jeg over på 3 sesong så må jeg nok feste telt på tvers på toppen(lett tomanns).

KJører da en lett utgave av fiskeutstyr. Så ligger enten kompaktkamera i en av lommene i hoftebeltet eller speilrefleks i egen mappe spet fast i front.

Så får vi se hvordan det blir med plass til mat og slikt når alt annet er oppi. Da ser jeg hvor mange dager med mat jeg har plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk på 70 liter som jeg bruker på helgeturer, den er sjelden pakket helt full. Jeg har også en på 50 liter som jeg også bruker, men jeg synes den blir fort litt for full hvis jeg vil ha med meg enn det aller mest nødvendige. Jeg har stort sett bare liggeunderlaget og fiskestanga festet utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk på 70 liter som jeg synes er en grei størrelse til sommerbruk. Sekken veier to kilo og det synes jeg er akseptabelt. Mest mulig bør være inne i sekken etter mitt syn. Dette for å unngå å miste det, det er bedre beskyttet og regntrekket sitter bedre. Jeg har kun liggeunderlaget utenpå sekken. Det bruker jeg å ha utenpå sekken fordi jeg alltid bruker det når jeg tar pause. I tillegg har jeg en lang fiskestang som jeg er nødt til å ha utenpå sekken (ønsker meg en med flere ledd som jeg kan ha inni sekken). Skal sies at jeg har hund som tar fem liter i kløven.

70 høres ut som en grei størrelse. Kom på at jeg sikkert kan få låne en Bergans Trollheimen 75 l (damemodell) for å teste ut større sekk. Har sporadisk tilgang på hunder også, (se profilbilde) men tror ikke jeg kan basere meg på den løsninga som noe fast, he he.

Amelie: Beregner også å feste liggeunderlaget utapå sekken, det er lett, men svært og uformelig. Mulig jeg skifter det ut på sikt, men så lenge jeg sover bra på hvilket som helst billig underlag blir det ikke prioritert.

logrus: Briza er på 62 liter i utgangspunktet, men jeg har str. small eller x-small så jeg regulerte volumet noe ned da jeg skrev. Mener det sto noe om det da jeg kjøpte den i sin tid, men det er mulig jeg blander sammen en Osprey-sekk og Briza'n her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker normalt 120l Norrøna ParaRanger til alt .. Ihvertfall så lenge det er snakk om overnattinger.

Glad i litt luksus på tur og bærer gjerne 1-4kg ekstra for kosen sin del.

Sekken blir ikke full før jeg evt skal på 1 ukes tur eller lengre, men sekken er "superfit" til kroppen min og har en bærekomfort jeg aldri har vært i nærheten av .. Så det så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt Arc`Teryx Bora 80 på helgeturer. Tilogmed Bora 95 stappfull... Det er jammen en sannhet i ordtaket "Dess større sekk til mer dilldall blir stappet oppi og ender opp med å ødelegge vandrekosen med sin høye egenvekt."

Derfor har jeg bestemt meg for å bruke Helium 55, og pakke med små spinkle telt, tynn dunpose, liten brenner etc. etc.

Mindre luksus, men desto mer turglede. Så kan da luksusen heller bli med når oppdagelsesferd ikke står i fokus slik at gåavstandene er mindre. Typisk turer hvor man bare vil ha ro og fred :D

Forøvrig er det vel ganske vanlig å ha flere sekker. Jeg har f.eks. 35, 55, 80, 95 og 130, så du kan nok trygt gå til innkjøp av enda en sekk selv om du har en 58 liter. Hvis du liker Osprey som du sier (og den sitter godt på ryggen) så er dette ett ganske trygt merke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konlusjonen er vel at rundt 60 l er et minimum hvis sekken skal romme utstyr for telting ei langhelg. Mulig dette også krever lettere utstyr enn det jeg har, og som Aspiranten påpeker så kan det være greit med flere sekker i ulik størrelse. Jeg har to Opsrey på 11 og 24 l pluss Arcteryxen på 58-60 l, så det er definitivt et hull som trenger å tettes. Spørsmålet er hvor en ny sekk skal befinne seg på prioriteringslista. Liker veldig Osprey på ryggen, men det konkave luftrommet mellom rygg og sekk som gjør Ospreysekken på 24 l så deilig å gå med, gjør også at den ikke står støtt på bakken og den er også noe vanskeliogere å pakke enn en sekk uten luftrom.

Jeg skal følge litt med på finn.no framover, og så har jeg som sagt anledning til å låne og teste ut Bergans Trollhetta. Er jeg fornøyd med den så er det flott, den er jo grei reint prismeesig og ofte på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.