Gå til innhold
  • Bli medlem

DesignProsjekt Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter brukere til mitt studentprosjekt som omhandler Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr.

Som student ved Ariktektur og Designhøyskolen i Oslo, i det 5. semesteret, skal vi utarbeide produkter av ulike slag dette halvåret.

Vår målgruppe av brukere skal være mellom 47 og 60 år, der vi skal bygge opp en merkevare spesialtipasset disse brukerne.

Videre står vi fritt til å velge retning av produktkategori, og som en ung man, begeistret for natur og friluftsliv, ser jeg på Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr som et spennede felt å begi seg ut på, med masse av potensiale!

I hovedsak går oppgaven ut på å kartlegge feil, mangler, behov og krav innenfor dette området, med brukere i denne aldersgruppen som hovedfokus.

Videre skal research og kartlegging resultere i en ferdig innovativ løsning, i form av et produkt med merkevareoppbyggingen rundt.

Jeg ser på Fjellforum som en ypperlig plattform for å få kontakt med brukere innenfor målgruppen, og andre som ser på dette som en spennede mulighet til å få en finger med i spillet for produktutvikling av denne type utstyr :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte du et nytt innovativt produkt eller mer et nytt merke med ulike produkter?

Når det gjelder innovative løsninger har jeg tenkt på et produkt som ihvertfall

hadde passet meg fint. Mulig det allerede finnes. Uansett, dealen er den at

man på vinterturer ofte har behov for å kunne ta av/på klær kjapt.

Når det gjelder netting underdel/ull underdel er det ofte et herk.

Så jeg har alltid etterspurt et produkt som fungerer noe ala dette:

Man har på en måte hver del av stilongsen/ull underdelen pakket inn i en spesialsokk.

Så ved behov kan man åpne en glidelås i sokken og dra opp underdelen på hver fot.

Evt. kan man koble de sammen i livet, slik at det fungerer akkurat som en ull underdel.

Det er også veldig lettvindt å ta det av seg igjen, ved at man bare drar det ned og "pakker inn" i sokken.

Ellers er det også ofte et problem på vinteren at camelbacken fryser. Jeg pleier å ha den på magen og slangen

ut gjennom armen, men det er ikke alltid like behagelig. En elegant løsning her hadde vært noe.

Vet ikke helt om du skjønte de to produktene jeg tenkte på, ei heller om det

var dette du var ute etter. Mulig det faller litt utenfor målgruppen.

-dådfen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal være innovativt i form av det skal være en ny løsning på et problem/behov, eller en videreutviklig av et allerede eksisterende produkt. Det er altså på målgruppens premisser, og for å møte deres behov.

Samtidig skal det lages en ny merkevare, der merkevareoppbygningen skal ha som mål å appelerer til målgruppen 47-60 år. Hvilke verdier er viktig for dere?

Takk for gode ideer og innspill dådfen, jeg ser de klart for meg begge to :roll:

Nå som oppgaven rafineres på sin vei ser det tilsynelatende ut til at det kommer til å dreie seg om harde og faste materielle produkter.

Ikke tekstiler som klesplagg, men heller utstyr som er nyttig i naturen, ved tur/klaring/ekspedisjoner, for å muliggjøre, forenkle og effektivisere.

Jeg er takknemlig for alle svar og refleksjoner, løst og fast :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :roll: Jeg skal være litt klarere i min formulering..

Jeg tar et eksempel:

Ida er en voksen dame på 55 år, som har en aktiv livsstil og liker å utfordre segselv i naturen på fritiden, ved isbrevandring og lignende. Samtidig ønsker hun å føle seg trygg og sikker på at utstyret hennes holder. Hun ser på disse turene som et avbrekk fra den hektiske hverdagen i storbyen. Derfor ønsker hun å gå mest mulig i ett med naturen, der nødvendig utstyr bærer preg av naturlige elementer, og ellers gjør så lite ut av seg som mulig.

I dette eksempelt tar vi for oss Ida`s isøks, som pr. dags dato er en elitemodell hun fikk av sin sønn til jul. Den er produsert i titan, med gjennomtrengende hull i skaftet, og en liten grepsflate i gummi i bånn, for å redusere vekten til det ytterste. Samtidig har den et sporty og aggressivt utrykk i sin utforming.

Hun liker ikke denne isøksen noe særlig, den oppfyller ikke verdiene som er viktig for henne; Trygghet og sikkerhet, samtidig som nøytral og naturlig.

Min oppgave som designer blir da å visualisere disse verdiene og kriteriene, og bringe de inn i selve produktutviklingen.

Isøksen som ville tilfredstilt Ida`s behov kunne foreksempel hatt en skaft av et flott trestykke, som muliggjør gode grep på hele skaftet, fra toppen til bunnen, noe som er viktig for henne ettersom hun liker å skifte grep ved isbrevandringen fra tid til annen. Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne, som gjør bruk uten hansker komfortabelt. Bladet kunne hatt en mørk farge i børstet alu, for et rolig og nøytralt uttrykk. Videre kunne isøksen hatt en krafig yusterbar reim, som sikrer øksen på brukeren til enhver tid.

Isøksen ville i dette tilfelle fokusert på naturlige og nøytrale elementer i sin fremtoning, en viss nyskapning er representert ved variable grepsflater på skaftet, samtidig som sikkerhet og funksjon blir ivaretatt.

Det er altså målgruppen og brukerens kriterier som er hovedfokus hele veien gjennom designprosessen(det er dette jeg er på jakt etter), det skaper grunnlaget for designet av produktet.

Håper dette ga mer klarhet i hva jeg er ute etter :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Videre lurer jeg på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det..

Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon?

Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også. :-)

Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.