Gå til innhold
  • Bli medlem

DesignProsjekt Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr


XelaDesign

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter brukere til mitt studentprosjekt som omhandler Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr.

Som student ved Ariktektur og Designhøyskolen i Oslo, i det 5. semesteret, skal vi utarbeide produkter av ulike slag dette halvåret.

Vår målgruppe av brukere skal være mellom 47 og 60 år, der vi skal bygge opp en merkevare spesialtipasset disse brukerne.

Videre står vi fritt til å velge retning av produktkategori, og som en ung man, begeistret for natur og friluftsliv, ser jeg på Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr som et spennede felt å begi seg ut på, med masse av potensiale!

I hovedsak går oppgaven ut på å kartlegge feil, mangler, behov og krav innenfor dette området, med brukere i denne aldersgruppen som hovedfokus.

Videre skal research og kartlegging resultere i en ferdig innovativ løsning, i form av et produkt med merkevareoppbyggingen rundt.

Jeg ser på Fjellforum som en ypperlig plattform for å få kontakt med brukere innenfor målgruppen, og andre som ser på dette som en spennede mulighet til å få en finger med i spillet for produktutvikling av denne type utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å la prosjektet omhandle nikkersen. Den er det mye å skrive om. Nikkersen produseres nesten ikke nå til dags, til tross for at den er et mye bedre plagg enn turbuksa. Kan for eksempel starte oppgaven med å lage en historisk oversikt over nikkersen som turplagg. Når begynte folk å bruke nikkers, hvem brukte nikkers, var bruken knyttet til sosial status jfr nikkersadelen. Hvorfor sluttet folk plutselig å bruke nikkers? Når gikk den av moten (må være på 1990-tallet tror jeg). Ganske merkelig at folk plutselig slutter å bruke et plagg som har vært så populært i så mange år. Har ennå liggende en gammel cordfløyels-nikkers fra 1970-tallet. Kjempebehagelig å gå med. Er det kjølig i lufta kan jeg gå med knestrømper, er det varmt bruker jeg raggsokker (eller bretter ned strømpene). Hvordan er til sammenligning varmereguleringsmulighetene for ei bukse? Svært dårlig vil jeg påstå. Gå med åpen smekk kanskje.

Hvorfor heter det nikkers forresten, merkelig navn. ...og smekk ... enda verre

Så kan du dele ut gratis nikkerser til et utvalg aktive turgjengere i Fjellforum for praktisk uttesting. Skrive rapport fra uttestingen. Foreslå eventuelle forbedringer. Hvilke stoff er best egnet osv.

Til slutt kan du lage en plan for hvordan nikkersen kan komme tilbake på markedet. Er ganske sikker på at den gjenoppstår før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekorte bukser er vel så gamle at det er umulig å tidsbestemme opprinnelsen. Vi snakker antagelig om mange tusen år. Ordet nikkers tror jeg er av engelsk opprinnelse. "knee" "kneeckers" et eller annet. Nikkersen finnes i enkelte former i dag også, men i langt mindre grad enn tidligere. Enig i at den er et genialt plagg til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for entusiasmen mila :roll: og verdifulle og grundige refleksjoner Kattugla :?

Nå som oppgaven rafineres på sin vei ser det tilsynelatende ut til at det kommer til å dreie seg om harde og faste materielle produkter.

Ikke tekstiler som klesplagg, men heller utstyr som er nyttig i naturen, ved tur/klaring/ekspedisjoner, for å muliggjøre, forenkle og effektivisere ulike oppgaver.

Merkevareoppbygningen skal ha som mål å appelerer til målgruppen 47-60 år. Hvilke verdier er viktig for dere i denne settingen?

Jeg er takknemlig for alle svar og refleksjoner, løst og fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :roll: Ja, jeg skal være litt klarere i min formulering.

Jeg tar et eksempel:

Ida er en voksen dame på 55 år, som har en aktiv livsstil og liker å utfordre segselv i naturen på fritiden, ved isbrevandring og lignende. Samtidig ønsker hun å føle seg trygg og sikker på at utstyret hennes holder. Hun ser på disse turene som et avbrekk fra den hektiske hverdagen i storbyen. Derfor ønsker hun å gå mest mulig i ett med naturen, der nødvendig utstyr bærer preg av naturlige elementer, og ellers gjør så lite ut av seg som mulig.

I dette eksempelt tar vi for oss Ida`s isøks, som pr. dags dato er en elitemodell hun fikk av sin sønn til jul. Den er produsert i titan, med gjennomtrengende hull i skaftet, og en liten grepsflate i gummi i bånn, for å redusere vekten til det ytterste. Samtidig har den et sporty og aggressivt utrykk i sin utforming.

Hun liker ikke denne isøksen noe særlig, den oppfyller ikke verdiene som er viktig for henne; Trygghet og sikkerhet, samtidig som nøytral og naturlig.

Min oppgave som designer blir da å visualisere disse verdiene og kriteriene, og bringe de inn i selve produktutviklingen.

Isøksen som ville tilfredstilt Ida`s behov kunne foreksempel hatt en skaft av et flott trestykke, som muliggjør gode grep på hele skaftet, fra toppen til bunnen, noe som er viktig for henne ettersom hun liker å skifte grep ved isbrevandringen fra tid til annen. Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne, som gjør bruk uten hansker komfortabelt. Bladet kunne hatt en mørk farge i børstet alu, for et rolig og nøytralt uttrykk. Videre kunne isøksen hatt en krafig yusterbar reim, som sikrer øksen på brukeren til enhver tid.

Isøksen ville i dette tilfelle fokusert på naturlige og nøytrale elementer i sin fremtoning, en viss nyskapning er representert ved variable grepsflater på skaftet, samtidig som sikkerhet og funksjon blir ivaretatt.

Det er altså målgruppen og brukerens kriterier som er hovedfokus hele veien gjennom designprosessen(det er dette jeg er på jakt etter), det skaper grunnlaget for designet av produktet.

Håper dette ga mer klarhet i hva jeg er ute etter :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piratbukser er chill å gå i, man slipper at bunnen på buksa blir våt. Hvorfor skal ei 57 år gammel dame gidde å drasse på en spesialpinne langt til fjells bare pga mote? Sjekk ut fjällräven, de har verdier likt som du prater om, men jeg tror det er et ganske begrenset marked. Høy pris og etter min mening svak funksjon.

Hvis du vil ha noen nye ideer å drodle på..

- regnklær med spiler/lameller for avrenning av kondens

- dunklær/soveposer med oppblåsbare celler

- sko med luftpumpe i sålen for bedre sirkulasjon

- telt med goretexmembran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooooki, men hvor begynne? Jaktbekleding; der bør det være fargealternativer. Nevner Skogshorn som er en type jaktdress med en jakke som har utrolig gode og fornuftige løsninger, men den leveres bare i tofarget grønn.

Fjell/alpine fjellsko; der er jo goretex en bestandel som avgjør om det blir sko av det eller ikke( ironisk ment). Dette er bare tull(jeg har en teori om hvorfor det er goretex i 99% av alle fjellsko) jeg vil gjerne ha et alternativ, uten goretex, på den aktuelle skoen jeg til enhver tid kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig holdt i en isøks, og jeg tar det som en selvfølge at du, Adler, forstår at eksemplet er ren og sjær oppdikting for å få litt mer kjøtt på beinet iforhold til hvordan oppgaven skal angripes, og hvilke synspunkter som er relevant for meg fra dere :)

Takk for innspill HVA og -RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen i denne oppgaven ?

I dag er det ingen generasjonsforskjeller i bruk av utstyr og bekledning.

Vi som er i denne målgruppen, 47 - 60, år kjøper og bruker det samme utstyr og klær som dagens 20-30-åringer.

For 30-40 år siden kunne en se tydlig forskjell på generasjonene.

I dag kjøper vi besteforeldre det siste i hitech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt si at jeg skjønner det heller. Mine foreldre som nærmer seg 70 kjøper samme greiene som jeg kjøper og liker det. Jeg sitter her og prøver å tenke på noe som er forskjellig i hva de vil ha, men jeg tror ikke jeg kommer på noe. De er akkurat like opptatt av at ting skal være lett, funksjonelt, se spennende ut og ha god kvalitet som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piratbukser er chill å gå i, man slipper at bunnen på buksa blir våt. Hvorfor skal ei 57 år gammel dame gidde å drasse på en spesialpinne langt til fjells bare pga mote? Sjekk ut fjällräven, de har verdier likt som du prater om, men jeg tror det er et ganske begrenset marked. Høy pris og etter min mening svak funksjon.

Jeg tror kanskje du forveksler stil med alder. Det er både unge og eldre som bruker fjellreven. Akkurat som det er både unge og eldre som klatrer i fjellet. Man bruker det som fungere best til formålet innenfor det man driver med.

- regnklær med spiler/lameller for avrenning av kondens
Øker vekt samt at membran plagg gjør samme nytten.

- dunklær/soveposer med oppblåsbare celler
Gir ikke nok varme. Tenk på hvorfor Exped har dun i kammerene på downmat. Øker også vekt. Det man snakker om nå er 2 lags soveposer for vinter. Innerst har man dun for varme og ytterst har man syntetisk fiber som tåler kondens bedre.

- sko med luftpumpe i sålen for bedre sirkulasjon
Høres ut som en sikker måte å få kalde føtter på. Funker kanskje på veldig varme dager. Øker vekt. Problem med slitasje.

- telt med goretexmembran
Øker vekt og gir lite tilbake. Membraner krever varme for å drive ut kondens. For å øke varme må du lukke ventilering hvilket betyr at du får økt kondens. Mer og smartere ventilering er nok bedre.

Håper du tar det som konstruktiv kritikk, ikke mening å slå bein under ideene dine altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar det som konstruktiv kritikk, ikke mening å slå bein under ideene dine altså.

Jeg tar det ikke ille opp nei, men i motsetning til deg så tror jeg ikke turutstyr er fullkomment enda. Det er bra du ikke er investor for da hadde du blitt sittende med mye penger i banken :D Lykke til på turen med ditt ikke-oppblåsbare exped liggeunderlag... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante synspunkter og teorier om at eldre mennesker i dagens samfunn følger de nye "unge" trendene innenfor utstyr osv.

Et spørsmål man kan stille seg er om ikke behovene og ønskene forandrer seg etterhvert som man blir eldre?

Som ung kan man se for seg telttur i skog og mark i flere dager i strekk, mens mange godt voksne kanskje heller foretrekker hytte til hytte, med en seng og sove i og servert middag ved ankomst.

De ønsker kanskje de samme opplevelsene som for 30 år siden, men ser på det som en fordel, og kanskje en selvfølge å bringe en form for "luksus" med ut i naturen.

For å gjøre den overkommelig, behagelig og en nytelse, som i bunn og grunn kankskje er de viktigste verdiene, fremfor et blodslit.

Tanken er at dette kan gjøres ved design av produkter som er spesialtilpasset denne brukergruppen.

Dette er selvfølgelig formulert litt på spissen for å prøve å gi en best mulig forståelse 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante synspunkter og teorier om at eldre mennesker i dagens samfunn følger de nye "unge" trendene innenfor utstyr osv.

Et spørsmål man kan stille seg er om ikke behovene og ønskene forandrer seg etterhvert som man blir eldre?

Som ung kan man se for seg telttur i skog og mark i flere dager i strekk, mens mange godt voksne kanskje heller foretrekker hytte til hytte, med en seng og sove i og servert middag ved ankomst.

De ønsker kanskje de samme opplevelsene som for 30 år siden, men ser på det som en fordel, og kanskje en selvfølge å bringe en form for "luksus" med ut i naturen.

For å gjøre den overkommelig, behagelig og en nytelse, som i bunn og grunn kankskje er de viktigste verdiene, fremfor et blodslit.

Tanken er at dette kan gjøres ved design av produkter som er spesialtilpasset denne brukergruppen.

Dette er selvfølgelig formulert litt på spissen for å prøve å gi en best mulig forståelse 8)

Øhhh! Kjenner meg ikke igjen her, men mulig jeg ikke er helt representativ for aldersgruppen. Jeg foretrekker telt framfor hytte til hytte, med mindre det er skikkelig uvær, og jeg er mer fortrolig med å spise enkel turmat enn disse gedigne trerettersene på turisthyttene. Blodslitet tiltrekker også, å gå i timevis oppover bratte fjell kan føles for jævlig, men det er alltid et element av nytelse i smerten. Og toppen gir alltid uttelling! Det er derfor jeg ikke slutter med det. :D Det som er vanskelig er å få de fleste av turvennene mine med på telting, og da de fleste er i min aldresgruppe ser jeg jo at disse som gruppe kan ha andre behov og ønsker enn meg. Nå er jeg imidlertid hoppende glad fordi en venninne har sagt ja til å telte i Suldalsfjella i slutten av måneden!

Kunne skrevet en del mer her, men skal dra bort for helga om få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar mila. Ja, det hadde vært interessant å vite hvilke meninger og verdier vnninnene dine har, og sammenlige de opp mot dine og andre sine. :)

Videre lurer jeg på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det..

Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon?

Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også :)

Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne

Nei - dårlig varmeledningsevne er det du mener.... :-)

Jeg digger "barfotsko" til springing i terreng (vibram 5-fingre eller såkalt "forfotsko" fordi sko uten demping krever at du lander på forfoten når du løper). Jeg kunne ønske meg en barfotsko/forfotsko som var tilpasset temperaturer mellom 0 og 10 grader i vårt terreng: Litt bedre isolert (men ikke mye - det trengs ikke så all verden isolasjon på føttene når du springer), og det må være en løsning som ikke gir inntrenging av vann, søle og slaps ved ankelen. Altså en høy sko eller en gummimansjett/gamasjeløsnining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar mila. Ja, det hadde vært interessant å vite hvilke meninger og verdier vnninnene dine har, og sammenlige de opp mot dine og andre sine. :)

Videre lurer jeg på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det..

Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon?

Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også :)

Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?

Jeg tror mine turvenninner mer representerer normalbefolkningen enn friluftsfolket, de er mer turgåere og det er nok hovedforskjellen på dem og meg i denne settingen. Skal prøve å sette noen ulikheter opp mot hverandre, men jeg er redd det er jeg som kommer til å framstå som den ekstreme her, ikke de. :)

Venner Vil helst gå turer under 3-4 timer

Jeg Vil gjerne gå så langt som mulig

Venner Går like gjerne tur på vei som i terreng

Jeg Går bare i terreng

Venner Vil ikke bære sekk > liten dagstursekk

Jeg Bærer gjerne større sekk

Venner Telt og sovepose er tabuord

Jeg Elsker telt og sovepose.

Venner Vil ikke overnatte i flersengsrom sammen med ukjente

Jeg Sover hvor som helst, inkludert på jordgolv

Venner Synes det er ubehagelig å svette

Jeg Liker å slite og pushe grenser

Venner Liker ikke å gå oppover

Jeg Elsker toppturer!

Venner Vil gjerne ha pauser og sitte når de spiser

Jeg Synes lange pauser er meningsløse og spiser gjerne on the go

Venner Foretrekker ferier til storby eller typiske sydenferier

Jeg Velger ofte fjellturer utenlands som ferieform

Venner Vil som regel ikke bruke "hele dagen" på tur, dette inkluderer også kjøring

Jeg Har kjørt Haugesund-Rukan t/r på dagstur for å gå opp Gaustatoppen, og kjørte nettopp Haugesund-Lom t/r på ei helg for å gå opp Galdhøpiggen. Vi snakker Atos 1.0 her.

Venner Vil gjerne ha kvalitet på friluftsklær/utstyr, men setter seg ikke inn i egenskapene til de ulike merkene/modellene. Kjøper oftest bergans eller HH, de har f.eks. aldri hørt om Arcteryx.

Jeg Vil også ha kvalitet, men oppdaterer meg på tester, spør/leser her på forumet, bruker mer tid på å finne det rette.

I det hele tatt er jeg nok mye glad i friluftsliv/fjellturer enn dem, og vi er også temmelig forskjellige på mange andre områder.

Så til nyanskaffelser. Jeg har investert i et nytt telt i sommer, et Exped Auriga for to. Var på jakt etter et telt som er relativt lett fordi jeg selv er ganske liten og smal, og enda viktigere lett å sette opp fordi jeg kan være noe hemmet i hendene av leddgikt. Det hadde betydning at innertelt og yttertelt blir satt opp på likt og at teltet har to innganger slik at vi slipper å kravle over hverandre når vi skal inn. Utseende betyr ikke all verden, men jeg valgte likevel rødt framfor grønt fordi jeg liker spreke farger.

Har også kjøpt en ny liten gassbrenner. Her var det definitivt vekta som avgjorde, kjøpte den minste og letteste på bekostning av stabilitet. Vekt er den enkeltfaktoren som er viktigst for min del, ser på vekta på omtrent alt jeg kjøper av klær og utstyr, og velger så lett som jeg har råd til. Har også lært å sette pris på at småting som har lett for å stikke seg vekk i sekken eller andre steder blir produsert i sterke farger. Kompasset mitt er f.eks. neongult og det er alltid enkelt å finne det hvis jeg har slurvet med å legge det på riktig plass. Neonfarger kan vi like!

Håper dette var til hjelp, får gå inn og redigere/føye til hvis jeg kommer på flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som driver aktivt friluftsliv ikke har problemer med å informere seg og oppgradere utstyr ved behov.

Hva med å heller spørre de som har sluttet eller ønsker å starte, men ikke kommer igang (stort marked)?

For disse tror jeg "gapet" fra det de har av utstyr til å komplettere kan være krevende. Her er det mulig å tematisere "pakker" ut fra typisk bruk, for å lette kjøpsprosessen og utnytte kjøpekraften som de i alderssegmentet har, og da med produkter som dekker behovene angitt i de forskjellige pakkene.

Hvis du får definert ønsker, behov, segment, kan f.eks mulige basis pakker være:

Over-Besseggen-i-sommer-serien:

...

Hytte-til-hytte-serien (sommer):

- komplett utstyrsvalg for helg/ukestur mellom betjent/ubetjente hytter.

- komponenter angitt i listevalg for å dekke forskjellige behov.

- forskjellig kvalitetsnivå (dyrt, billig)

- forskjellige profil (high-tech, tradisjonell).

Helgetur-i-telt-serien (sommer):

osv...

...

...til

Ukestur-i-telt-serien (vinter):

Hytte-til-hytte-serien (sommer) kan f.eks markedsføres som: "Venninnetur i fjellet, glem tidligere års 12 kg sekk (vonde skuldre), og 2 kilos tunge lærstøvler (plagsomme gnagsår). Hytte-til-hytte-serien er en produktserie med fokus på lav vekt (5 kg totalt) til førsteklasses kvalitet. Enten du ønsker tradisjonell eller high-tech utforming/design er komfort og sikkerhet vektlagt.

Her kan man jo se for seg "oppgraderingspakker" også. Oppgradere fra "over-besseggen-i-sommer-serien" til "hytte-til-hytte-serien": Dette er hva du trenger..

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.