Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt til bruk i skogen


Lassemann

Anbefalte innlegg

Tenkte å oppgradere teltet mitt fra et 2,5kgs rondane light 3, til et mye lettere telt som bare jeg og bikkja skal bruke på tur.

Begynte å lese om telt for et par dager siden, og blir egentlig bare mer usikker - litt av et utvalg!

I trådene jeg finner her er det ofte anbefalinger på telt til personer som er 190cm+, samt skal ligge i storm på høyfjellet.

Selv er jeg 174cm, og veier ikke stort, med en liten fuglehund som og skal ha soveplass. Jeg er aldri over tregrensa, trives best i skogen.

Har dere noen anbefalinger til lette enmannstelt til dette bruket? Har og tarp, så behovet for stort fortelt er ikke all verden. Pris helst under 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg bruker Ringstind Light 2, det funker fint både på fjellet og når ungene skal sove i hagen:)

Så Ringstind Light 1 bør være et alternativ. Skal veie ca 1,5kg.

Prisen som nevnt av Phaser er billigere, jeg fant mitt på tilbud hos XXL for rett over 2000.-

Mvh AlexS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv MH skyledge 2.1 for meg og bikkja. Faller ikke inn under superlette telt (1.9 kg) men helt grei vekt syns jeg.

Har hatt en del netter i skogen med det, i våres og nå sensommers. Helt greit i forhold til kondens. God nok plass til både bikkja og meg, liker ikke at det er alt for trangt særlig hvis bikkja er våt. Grei plass i forteltet egentlig. Men som med alle disse lette teltene er sånn fly/tog maske over øynene nødvendig for meg hvertfall. Det er tynn duk.. Det er også bunnduken så for bikkja mi er potesokker obligatorisk fottøy inne. Ser for meg at han kan tråkke tvers igjennom med klørne hvis underlaget er litt mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bestilt et telt, men faktisk ikke en lettvekter som jeg først var ute etter. Nå som vi går over til høst, vinter og vår så endte jeg opp med et telt jeg kan føle litt komfort og trygghet i disse kaldeste månedene - Hilleberg Soulo.

Så skal jeg følge med på disse ultralette teltene over vinteren, for å se om det kommer noen flere tilbud og brukerrapporter. Ser for meg at disse er best til bruk i de litt varmere vår-, sommer- og høstmånedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Spitfire Solo har ikke plass til hund, hverken inni teltet eller i forteltet...

Det er et bra telt, men trangt og ikke spesiellt lett heller da det veier 200g mer enn hva Sportsnett oppgir.

Var på tur i helga, og bikkja (8mnd Alaska Husky) nekta av en eller annen grunn å sove ute. Bjeffa noe helt vanvittig, og siden det lå et jaktlag rett i nærheten som helt sikkert ikke var interessert i å miste nattesøvnen sin, så lot jeg han sove i teltet sammen med meg. Det gikk overraskende bra i Solo`en, men jeg anbefaler fortsatt ikke teltet til slikt bruk ;) Det ble minst like mye "knøing" som soving de to nettene han fikk ligge inne :?

Men allikevel, det gikk greit, så da får jeg vel moderere utsagnet mitt over litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.