Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny brenner!


Mathern

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av en ny brenner, og vil bare ha deres synspunkter på dette

Er Primus Omnifuel way to go? eller er det noe annet jeg burde se på?

Vil ha en brenner som fungerer med alt mulig, fungerer i kulde og er relativt kompakt.

Lurer dessuten på hvaslags bensin jeg burde bruke i Omnifuel, vanlig bensinstasjonsbensin, eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle være ett trygt valg. Minuset er at den bråker en del. Noe jeg selv opplever som "minus" er at det er en slangebrenner, selv syns jeg det er mye bedre med en med fast tank. Mindre leamikk som kan gå i stykker og mindre som skal på plass før man kan fyre opp. Lokk opp lokket og fyr på er mye greiere. For denne luksusen så m¨man tåle litt mere vekt eller eventuelt lavere effekt og ikke multifuel. Svea123r er jo en primus som du ikke får hjort mye galt med, men brenner bare bensin og har lav effekt og liten tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok et trygt valg som Phaser sier. Jeg har fyrt en del med Omnifuel, men da jeg kjøpte meg multifuel falt valget på MSR Dragonfly som har bedre varmejustering, men som ikke kan fyres på gass som Omnifuel. Det er bunner nok ut i smak og behag :)

Kjøp renset bensin på primusen fremfor bensin fra pumpe, jeg bruker helst 4 takts miljøbensin på min.

Hva en skal fyre med inne i telt av fritidsparafin og renset bensin er en lang diskusjon med mange meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Mathern og Phaser sine innlegg. Personlig bruker jeg statoil eller Jula sin firetakt-alkylatbensin, "er mye billigere på Jula" Se etter noen grønne eller blå plastdunker.

Som Phaser indikerer så er det mindre knot og sjangs for knussel med ikkeslange-primuser, mine absolutte favoritter så langt er Optimus 111, 8R og 123R.

Har aldrig brukt slangeprimuser siden jeg ikke liker plastikk og gummi i kulden, så kan vel ikke si annet enn at de hardeste gutta lager en kryssfinerplate som de festere tank og brenner på.

Er vel en del tråder allerede ute når det gjelder valg av slangeprimuser, mange om Nova og Omnifuel samt flere. Eneste du burde lete etter utenom trådene er hvor ny modellen er og prisen, den kan variere kraftig.

Uansett lykke til med letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikkje har det veldig travelt så kan kanskje denne vere verdt å vente på http://media.cascadedesigns.com/pdf/MSR%202012%20Stoves%20Release%20NA.pdf

redesigna MSR Whisperlite International som og går på gass og har nye kjelestøtter. For min eigen del har eg nettopp kjøpt gameltypen,men eg har gassbrennar får før av og ser egentlig ikkje behov for enda ein til som brukar gass. Denne er for turar der eg vil ha lett oppakning.

Ellers har eg ein tidleg Optimus Nova nr 80 som eg kjøpte i 2000 eller kanskje litt før, hugsar ikkje heilt årstalet. Modellen er så gammal at rensesytemet virkar ved at ein ristar på det slik at eit nål bevegar seg. Omtrent som på MSR.Den har eg innebygd i eit Trangia sett. Om Nova fortsatt er like bra i dag veit eg ikkje. Eg er i alle fall fornøgd. Saknar ikkje gassmuligheiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.