Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietelt til 5/Lavvo


ost

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har etter ikke så alt for lang tid skaffet meg både en og to og tre barn, og innser plutselig at de tidligere planlagte turene med madammen og meg nå må endres til familieturer av langt mindre lengde og enda færre skiftinger av teltplass. I den sammenheng har jeg begynt å se meg om etter et større telt som kan fungere over tid for to vokse og tre barn (minst) for både tur, men også som overnattingsmulighet på kjøreturer fra den ene kanten av landet til den neste.

Jeg ser for meg tre løsninger:

1. Innkjøp av et stort 3-mannstelt med god plass i forteltet til matlaging. Jeg har et 20 år gammelt Helsport Børgefjell T3 (ikke camputgave) fra før, og tar jeg med et stort remannstelt i tillegg bør jeg ha plass til hele familien.

2. Jeg skaffer et campingtelt. Disse ser unektelig ut som om de har god plass, men til gjengjeld veier de også tilsvarende. Da oppfylles behovet for bilturtelt, men jeg ser det som lite aktuellt å bære et slikt telt inn i marka, i tillegg til alt annet som skal med (som pappa selvfølgelig må bære).

3. Lavvo. Jeg ser at markedet for lavvoer er på vei oppover, og at man ikke nødvendigvis må ut med et lassevis av kroner for å få en god løsning. Frisport og Bygdin Lavvo har jo i tillegg (etter nettopplysninger) lav vekt kombinert med lav pris. Her kan man tydeligvis få telt til hele familien, som også kan bæres noe.

Er det noen med erfaring fra familiecamping som kan hjelpe meg med dette?

Er det noen som kan si noe om kvaliteten på lavvoene fra Frisport om mot Venor eller Tentipi eller Helsport?

Finnes det andre gode løsninger?

Kan føye til at eldstemann foreløpig ikke er mer enn 4 1/2 år, så dette skal vare i mange år og være kimen til barnas turglede (så langt man kan få til slikt :) )

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen mulig løsning kan være dette: http://komplettfritid.no/product/bergans-wiglo-lt4-pers-tent-green

Eller aller helst dette: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3887&cid=179

(Koster under halvparten her): http://www.springfield-camping.co.uk/Tents/Backpacking+Tents/Terra+Nova/Laser+Space+5/1399/pc

Helsport Gimle 4+, Valhall eller Femund Family samt Bergans Fjellcamp Dome blir fort 8-9 kg, men det blir vel lavu med bunn og innertelt også.

Husk at lavu ikke er like vindstabilt og plassen er vanskelig å utnytte rundt sidene.

To telt er etter min erfaring ikke noe tema når de er små, da de helst vil ligge sammens med foreldre/voksne.

Til tenåringer er derimot 2 telt nesten eneste løsning.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg bær vel kanskje legge til en viktig faktor her:

Jeg ser for meg at et telt av denne størrelsen, også bør kunne benyttes av barna til lek. Har man et telt må det jo brukes, og da mer enn bare de turene der hele familien er samlet, vilket ikke er så ofte som man gjerne vil innbille seg at det er...

Wigloteltet har jeg sett litt på, men jeg er usikker på om innerteltet er stort nok til at man trygt kan fyre primus og ha 5 pers inne samtidig. Små barn er jo gjerne litt viltre av seg, og forteltet så lite ut, synes nå jeg,

Jeg er også klar over at en lavvo ikke er det mest vindstabile teltet, og også at det krever sitt av underlaget det står på, men samtidig har du fordeler som ståhøyde og mer utnyttbart gulvareal enn hva du får i en tunnelkonstruksjon med skrånende vegger. Nå vil jo også alle andre telt over en viss størrelse kreve areal for å stå skikkelig, og bardunering er vel viktig nesten uansett telttype.

Jeg må også ta pris inn i sammenligningen her. Terra Novaen så jommen meg fin ut, men den var dyr da. Dessuten så er jeg litt skeptisk til hvordan et telt som ser så lett ut på papiret, kan ha en ytterduk som ikke bare holder regnet ute, men som også gir isolasjon mot vind på kalde høstkvelder.

Det som forundrer meg når jeg søker etter telt/lavvo på nett er at jeg for (nesten) alle treff på Helsport og Bergans, sitter med en følelse av at det koster mer enn det smaker. Samtidig får jeg treff på f.eks. Frisport, her ved Frisport basic 5: http://www.frisport.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=7&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=3

som gir en pris under 2000,- på andre butikker. Er kvaliteten på dukene brukt i Frisport sine telt dårligere enn andre?

Og hva med dette: http://www.mc2k.no/LavvuBygdinExtreme/index.html?

Hvem er det som lager dette, og er dette langt dårligere enn alt annet da det koster tilsvarende mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiglavvoene fungerer sikkert helt fint i lavlandet/skogen en fin vår/sommer/høst kveld men vil på det sterkeste fraråde å holde dem unna snø og sterk vind. Midtstanga er av lettbøyelig kvalitet og tviler på att duken tåler de store belastningene. Men til kose turer i skogen så har du sikkert en slik lavvo i mange år om man er litt forsiktig med den. (det bør man jo være med alle telt) For 5 så blir nok den frisport lavvoen til 5 for liten. i allefall om man skal fyre. Skal du fyre med bål så må du ha vesentlig større plass i den grad det er lurt å fyre bål i disse billiglavvoene, jeg veit ikke hvor mye gnister de tåler. Holemeslett har jo noen fantastiske telt men de koster litt og veier litt mer enn de letteste, til gjengjeld så har jeg tilgode å høre noe negativt om de. Om lettvekt er veldig viktig og det ikke er så viktig med bunn i teltet kan du kikke på Hilleberg altai. I UL utgave så veier det 2,2kg uten stenger og plugger, man kan bruke gåstaver eller hugge ned en passe raie til stenger. Om du vil ha det med komplett så veier det 4,1kg I XP utgave som er noe billigere så veier det 3,1/5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Har: 3 barn; 3,8 og 12 år.

Har: bilturtelt og fjelltelt (separate)

Har: ikke så mye erfaring med familiecamping enda, men litt.

Har prøvd: lavvo - helsport varanger camp (den med inngangspartiet ja.. nice sak)

Fritidsforeningen på jobb har lavvo, som jeg testet med ungene. Fin plass, men på en mørk regnværsdag - så blir det skikkelig mørkt i lavvo. I tillegg er det noe sinnsvakt med duk som skal tørkes etter en våt natt.... 12kg... ikke det jeg drar lengst vekk fra bilen, men så kunne jeg kanskje klart meg med en litt mindre lavvo da :wink:.

Bilturteltet Outwell Winfield 5, veier 16kg, men har massiv plass, mange vinduer og meget bra ventilasjonsmulighter. Kan gå to turer til en camp et lite stykke unna bilen, men det er også det hele. Perfekt telt som ikke gjør noe av dårlige dager. Prislappen er grei brukt, rundt et par tusenlapper.

Det jeg merket med den lånte lavvoen, var at jeg var en smule bekymret for at ungene skulle ødelegge noe. Ikke at det hadde vært krise, men barn er barn og det er kjedelig å komme tilbake med skadet lavvo. Jeg ville vært meget skeptisk til et telt til 10.000+ av lettvektskvalitet, men jeg har ingen tvil om at det er vindtett! Varmeisolasjon er det vel lite av i telt med mindre man har bomullsduk?

Hvis du skal på fjelltur og gå en stund, så tror jeg det er vanskelig å finne et rimelig telt som både er lett nok og har tumleplass til ungene om været skulle være dårlig.

Gimle Family 4+2 kan jo være noe, men 7-8kg...

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Trek/Gimle_Family_4

Eller Helsport Family 4?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29533101

Outwell teltet, samt et gammelt McKinley 4-manns tunneltelt med greit fortelt fungerer foreløpig greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolasjon i teltduk, hvor?? Nei den isolasjonsverdien er nok så marginal at du ikke merker noe til den. Men at en type kan oppleves som varmere enn en annen er jeg enig i. Det har nok mere med å få god lufting uten å få trekk å gjøre. En bommulsduk puster jo mye bedre i seg selv og er ikke så avhengig av ventilasjon som de tette lette dukene. Med for dårlig lufting så stiger luftfuktigheten og det oppleves kaldere. Med god nok lufting så blir det ofte litt trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på "kompromisstur" med familien i fjor sommer. Bil til forskjellige steder i Norge pluss overnatting i hytte, hotell eller telt. Siste natta sov vi i telt, en 8-manns lavvo med enkel duk. Så begynte det å regne. Det regnet noe helt forferdelig. Inne i lavvoen var det etter hvert nesten like vått som utenfor. Det regnet inn gjennom lufteluka i toppen og det ble en enorm mengde kondens på innsiden av teltduken. Denne kondensen kom ned som små lokale regnbyger hver gang noen kom borti teltet eller skulle gå ut eller inn.

Tror ikke jeg får kona med på tur med lavvo en gang til etter dette. Neste gang blir det innertelt.

Bergans Wiglo ser ut som et fornuftig familietelt og skal du sette det opp i hagen for at barna skal leke i det så kan du bare sette opp ytterteltet og så har du et greit telt for denne aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på "kompromisstur" med familien i fjor sommer. Bil til forskjellige steder i Norge pluss overnatting i hytte, hotell eller telt. Siste natta sov vi i telt, en 8-manns lavvo med enkel duk. Så begynte det å regne. Det regnet noe helt forferdelig. Inne i lavvoen var det etter hvert nesten like vått som utenfor. Det regnet inn gjennom lufteluka i toppen og det ble en enorm mengde kondens på innsiden av teltduken. Denne kondensen kom ned som små lokale regnbyger hver gang noen kom borti teltet eller skulle gå ut eller inn.

Tror ikke jeg får kona med på tur med lavvo en gang til etter dette. Neste gang blir det innertelt.

Bergans Wiglo ser ut som et fornuftig familietelt og skal du sette det opp i hagen for at barna skal leke i det så kan du bare sette opp ytterteltet og så har du et greit telt for denne aktiviteten.

En slik kompromisstur er vel en del av grunnlaget mitt for at jeg ser på dette. Veldig god erfaring du kommer med her, skal ta den med meg. Hva slags Lavvo var det dere brukte?

Et moment for min del har vært tanken om å kunne stå oppreist i teltet. Når man er på biltur med hele familien og ikke på fjelltur (jeg ønsker å kunne dekke begge behovene med ett telt) er kravene til renslighet og komfort litt forskjellige. Det er her også et spørsmål om dette å kunne "herje" i teltet uten at man er redd for at regn på ytterduken trenger igjennom. Små barn husker som kjent ikke så veldig lenge, og en advarsel om å ikke ta på duken glemmes fort hvis leken er god.

Isolasjon i teltduk, hvor?? Nei den isolasjonsverdien er nok så marginal at du ikke merker noe til den

Isolasjon var kanskje et litt dumt begrep å bruke. Vindbeskyttelse er kanskje bedre?

Bilturteltet Outwell Winfield 5, veier 16kg, men har massiv plass, mange vinduer og meget bra ventilasjonsmulighter. Kan gå to turer til en camp et lite stykke unna bilen, men det er også det hele. Perfekt telt som ikke gjør noe av dårlige dager. Prislappen er grei brukt, rundt et par tusenlapper.

Hvordan er dette teltet i storm og ruskevær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hvordan er dette teltet i storm og ruskevær?

Jeg har nok ikke hatt det i storm og ruskevær enda, men det har sett både vindvær og regn. Så langt har det holdt god stand mot elementene. Det blåste ganske bra i Billund i sommer og teltet lot seg ikke merke med det.

Har ikke hatt kondensering av større art på innsiden, men veggene er jo ganske vertikale så ungene oppholder seg ikke ute ved duken. Fordelen på sommertid er at det er mange lufteventiler.

Jeg har en teori om at et telt med "hele" stenger tåler noe mer vindvær enn de større teltene som har vinklede skjøter i taket - hvis du skjønner hva jeg mener. Du ser dem lett på avstand, for de har en 60 graders knekk der "taket" starter. Om teorien min stemmer... det vet jeg ikke. Ellers har teltet et hav av barduner, og bør kunne tåle en del vind.

Det store innerteltet har grei plass til meg og ungene, så det lille innerteltet for to i den andre enden bruker jeg ikke. Når det gjelder plass så er "massiv plass" selvfølgelig relatert til sammenligningen med McKinley fjellteltet :). Jeg kunne godt tenke meg enda litt større plass enn i Winfield, men det kan til tider by på utfordringer å finne egnede teltplasser om du ikke er på en campingplass.

Det ligger et Outwell Hartford XL på finn nå til 1500kr... digg størrelse til en flott lav pris, men over 30kg og så er det å finne plass. Jeg var fristet, men prøver meg litt til med mitt Winfield. Med dette kan jeg klare meg med to turer mellom camp og bilen. Med Hartford XL må det trolig til tre turer - og alene med barna - så er det litt upraktisk.

Det ligger forresten også et Winfield på finn til 2000kr. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30014071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg var i samme situasjon i fjor; lavvo eller telt. Jeg valgte telt http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=131. Det er stort nok for oss, selvom jeg egentlig hadde lyst på dette: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2469

Resonnementet var bla:

- Mye større plass i telt! I en lavvo er vegger så skrå at den reelle inneplassen er forholdsvis liten kontra teltets rette vegger.

- Ved lengre tid på en plass er det enklere å holde orden i ett telt. Sonene (kjøkken, sove, opphold) er mer definerte i ett telt.

Nå skal det sies at jeg har en Venor ovnslavvu i tillegg. Men den bruker jeg bare vinterstid, da er den konge. Den er vindstabil så det holder, noe jeg ikke er sikker på at en enstangslavvo er. Enda en +1 til teltet.

Vekt? Joda, det veier en del, men til mitt bruk (teltplass nær bil eller kano) spiller vekt ingen rolle.

-Og så er jeg lei lavvohypen.

-Og utrolig glad for bunnduk!

I sommer har vi hatt 21 dager/netter i teltet. (2 barn, hund og en voksen). Funker som bare det! Jeg har sett en god del andre teltløsninger der ute, bla oppholdsrom i midten. Det vil jeg ikke ha.

De gangene det har vært skikkelig drittvær har jeg satt opp tarpen mellom bil og telt, og fått en stor , beskyttet uteplass.

Jeg er hvertfall veldig glad for jeg valgte telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

J

- Mye større plass i telt! I en lavvo er vegger så skrå at den reelle inneplassen er forholdsvis liten kontra teltets rette vegger.

En lavvogamme er jo også en mulighet. Da har man ståhøyde helt ute ved veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hallo!

Jeg var i samme situasjon i fjor; lavvo eller telt. Jeg valgte telt http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=131. Det er stort nok for oss, selvom jeg egentlig hadde lyst på dette: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2469

Resonnementet var bla:

- Mye større plass i telt! I en lavvo er vegger så skrå at den reelle inneplassen er forholdsvis liten kontra teltets rette vegger.

- Ved lengre tid på en plass er det enklere å holde orden i ett telt. Sonene (kjøkken, sove, opphold) er mer definerte i ett telt.

Nå skal det sies at jeg har en Venor ovnslavvu i tillegg. Men den bruker jeg bare vinterstid, da er den konge. Den er vindstabil så det holder, noe jeg ikke er sikker på at en enstangslavvo er. Enda en +1 til teltet.

Vekt? Joda, det veier en del, men til mitt bruk (teltplass nær bil eller kano) spiller vekt ingen rolle.

-Og så er jeg lei lavvohypen.

-Og utrolig glad for bunnduk!

I sommer har vi hatt 21 dager/netter i teltet. (2 barn, hund og en voksen). Funker som bare det! Jeg har sett en god del andre teltløsninger der ute, bla oppholdsrom i midten. Det vil jeg ikke ha.

De gangene det har vært skikkelig drittvær har jeg satt opp tarpen mellom bil og telt, og fått en stor , beskyttet uteplass.

Jeg er hvertfall veldig glad for jeg valgte telt!

Er enig med konklusjonene dine! Men med tre relativt aktive krabater sliter jeg litt med å holde sonene så klart definerte :).

Winfield har ikke bunnduk, og er muligens litt lettere med større areale. Dette er nok noe man bør tenke på. Ønsker meg bunnduk jeg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorme forskjeller på forskjellige lavvuer. Det viktigste synes jeg (bortsett fra om man skal ha lett nok til bæring eller ikke) er å finne ut hvor stort areal man faktisk har ståhøyde på. Det kan være alt fra ingen/kun helt inntil midtstanga til massevis av plass. I min lavvu f.eks som er 5.5m i diameter og 3.5m høy sier enkel trigonometri at jeg som 1.95m høy har 4.66 kvadratmeter ståplass og at en person på 1.70 vil ha 6.28 kvadratmeter. Legg på litt for god bardunering av duken og trekk fra litt for ovn i midten. Jeg synes det er kjempeplass, selv med feltsenger som fyller godt opp og jeg har ikke funnet telt som kan gi mer brukbar plass til samme pris og er like raskt og enkelt å sette opp.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Det er enorme forskjeller på forskjellige lavvuer. Det viktigste synes jeg (bortsett fra om man skal ha lett nok til bæring eller ikke) er å finne ut hvor stort areal man faktisk har ståhøyde på. Det kan være alt fra ingen/kun helt inntil midtstanga til massevis av plass. I min lavvu f.eks som er 5.5m i diameter og 3.5m høy sier enkel trigonometri at jeg som 1.95m høy har 4.66 kvadratmeter ståplass og at en person på 1.70 vil ha 6.28 kvadratmeter. Legg på litt for god bardunering av duken og trekk fra litt for ovn i midten. Jeg synes det er kjempeplass, selv med feltsenger som fyller godt opp og jeg har ikke funnet telt som kan gi mer brukbar plass til samme pris og er like raskt og enkelt å sette opp.

-Frikk

Mulig det er best å enes om at vi er uenige her. Ta en pinne på 25cm i hver hånd, strekk ut armene og snurr rundt.. du dekker nå 4,66m2.... ikke akkurat hva jeg kaller romslig, spesielt når midtstanga står - ja midt i..

Helsport Varanger Camp som er eneste lavvu jeg har testet i nyere tid - 8-10 pers utgaven er 4,7x3m. Det vil gi noe mindre bevegelsesområde enn i din. Denne lavvuen koster 7000kr, la oss si 5000kr på tilbud. Jeg brukte 15-20minutter på å sette den opp med en hjelpende hånd. Mer hvis jeg skal ta med tiden jeg brukte på å få alle bardunene på plass. Vekt ~12kg inkl innertelt.

Outwell Winfield 5 tunneltelt. Kun 1,95 høyde inne, men oppholdsrom i denne høyden er på over 6m2, minus litt for skrånende vegger. Soverommene består av ca 2m2 nær fullhøyde og 2x3m2 med skrånende tak. Pris nytt ca 4000kr. Vekt 16kg. Tid på oppsett, ca 20min med en hjelper.

Hvis jeg skulle ofret den fantastiske lysinngangen som mange Outwell og High Peak telt har, så ville alternativet vært Helsport Valhall. Dette koster over 9000kr, men har nesten 7.5m2 oppholdsrom i full høyde - 2,15m, og soveplass som dekker samme areal - til 6-8 pers. Vekten er også høyst akseptabel.

Så hvem scorer best på hva?

Høyde - valhall og lavvu

Areale - valhall og outwell

Vekt - valhall og lavvu

Ventilasjon - outwell

Lysinngang - outwell

Fyring - valhall og lavvu

Vindstabilitet - valhall og outwell

Oppsett - alle tre er relativt enkle og raske.

Arealforbruk - outwell og lavvu

Pris - outwell

Ikke så veldig vitenskapelig, men det holder for meg. Og bare så det er sagt, jeg prøvde lavvu med et sterkt ønske om å få det til å fungere. Jeg hadde det på en kort fjelltur og 3 uker i hagen med enkeltnetter ute. For meg blir lavvuen for mørk og ventilasjonen er ikke god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

En slik kompromisstur er vel en del av grunnlaget mitt for at jeg ser på dette. Veldig god erfaring du kommer med her, skal ta den med meg. Hva slags Lavvo var det dere brukte?

Jeg er ikke sikker på hvilket merke det var, men jeg tror det var en fra Helsport. Jeg mener at den skulle ha plass til 8 mann og var uten innertelt og bunn. Bunnen var løs og måtte legges inn etter at lavvuen var satt opp.

Lavvuen var lånt fra en liten speidergruppe hvor jeg er med som leder.

Jeg har ikke disse lavvuene hjemme hos meg, men jeg kan lett finne ut hvilken type det er hvis det er viktig for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte på hvilket telt det var, er om det kan gi indikasjoner på at visse lavvotyper er bedre enn andre.

Så langt har jeg fått med meg at Lavvo kan være både mørk og våt. Og når jeg leser om lavvobruk i blogger rundt forbi, så henvises det stadig til forhold om ekstra bardunering hvis det er antydning til vind. Dette taler ikke akkurat for lavvo. Alle teltløsninger er jo påvirket av lys utenfra, men det virker på en del beskrivelser som om dette slår ekstra ut for lavvo kontra f.eks tunneltelt.

Mine barn er også aktive, og drømmen om et ryddig telt med egne soner er nok fort en utopi, i hvertfall de første årene.

Outwell-teltene ser jo interessante ut, men de fordrer jo at turtelt holdes seprarat, og ikke en kombinert løsning som det jeg først var på jakt etter.

Jeg har ikke lagt fra meg tanken om lavvo riktig enda, om det finnes butikker i Oslo- området der man kan få se (og ta på) oppsatt lavvoer hadde dette vært strålende. Jeg kjøper ikke mindre telt uten så se dem fysiskt, så hvorfor ikke få til en slik løsning med lavvoer også?

Så sitter jeg og lurer på dette med bunnduk. Fra gammelt av er jeg opptatt av tanken på at dette er en god ide. Men de fleste lavvoer ser jo ut til å komme uten (ja det kan kjøpes ekstra). Hvordan fungerer dette om det har regnet hele dagen og bakken uansett hvor du ser er våt? Er ikke et telt med fast bannduk langt å foretrekke da?

Forøvrig er jeg veldig glad for at så mange har kommet med svar i denne tråden, det er hjelpsomt til tusen, alt sammen! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke teltet der det er mulig å ha bål, kjøper du en lett lavvo på salg, uten innerduk og bunn. Bålet er hele poenget med lavvoen.

Antagelig ender du opp med alle tre alternativene dine, det gjorde i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å bestemme deg så har min mor et telt av denne typen (se bilde) med tilbygg og "baldakin" som du sikkert kan få veeeldig billig.

Et av sekstitallets letteste familietelt som bare trengte tre bærere. Plass til seks personer pluss god plass for spising og koking i forteltet.

Solid bommuldsduk som bare trenger litt plast eller en presenning i regnvær.

post-4379-133474765582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er allefall bunn/innertelt svært viktig. Det holder insekter ute og liggeunderlagene tørre.

Det er heller ikke noe særlig hyggelig med en edderkopp krypende over hodet når man skal sove.

Hvorfor ikke 4-manns fjelltelt og evt. en tarp i tillegg?

G-sport kjører tilbud på Nordheim Fenris 4 (høyde innertelt 120cm, vekt 4,6 kg) til 1799kr.

Godt telt og god plass, her er ett bilde av teltet i bakgrunnen. (søker du får man oftest bilde av gammelmodellen)

Foran er ett Helsport Rondvassbu 4.

post-9524-133474765608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må du jo ikke legge ut her :) . Er jo et klenodie du heller får ta med deg på tur og sende turrapport på senere ;-)

Jeg hadde en gang en bil fra 1964 (samme som den på bildet) og hadde planlagt en ferietur med dame og passende telt. Men damer og gamle biler er ikke alltid den beste kombinasjonen så dama reiste og bilen ble solgt, men teltet finnes fremdeles. Litt tungt til å ta på ryggen kanskje.

Jeg har også et lite hvitt spisstelt fra tidlig på 1950 tallet. Min far designet det og min mor sydde det til en sykkeltur i Danmark.

Det har jeg planer om å ta en tur med en gang når været er bra.

post-4379-133474765628_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarteren har bedt meg skrive om mine erfaringer med lavvuen jeg har annonsert her;

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26603&highlight=

Har brukt lavvvuen på en ukestur i høstferien i fjor, samt hatt den oppe en gang i hagen.

Erfarer at denne 6-8 mannslavvuen er passende for en familie på 4. Da kan vi ligge i en sirkel i ytterkant og ha plassen i midten åpen. Kvaliteten på duk, sømmer, glidelås og utstyret oppleves som meget høy. Aluminiumscoatingen på innsiden (ser ikke ut som aluminium), gjør duken mere motstandsdyktig mot glør fra fyring. Enkel å sette opp og en vekt som er overkommelig. Myggnetting i dør og svært god lufting.

Vi ønsker å kunne være flere i lavvuen, og jeg skal derfor kjøpe en 8-10 manns lavvu nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.