Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartdalspiggene


elipeli

Anbefalte innlegg

Jeg skal etter planen på fjelltur til Svartdalspiggene, men blir litt usikker på om det er rette fjell for oss etter å ha lest om den tragiske ulykkenhvor en kvinne omkom i går.

Er det noen som har vært der som kan fortelle litt om traversen? Er det en grei travers, eller er det noe luftig og / eller utsatt klyving? Jeg skal dit med tre andre, hvorav ei ikke er spesielt fjellvant, så dette er viktig info.

Er det merket hele veien eller kun opp til Store? Er det mest naturlig å gå Nørdre - Store - Søre (dersom man skal unngå breen)? Hvor lang tid bør vi regne med å bruke på traversen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Gikk hele traversen 1.august. Noe merking, men greit vardet opp til Nordre Svartdalspiggen. Noe klyving ned i skaret mot Store, og greit bort til denne - noe luftig mot slutten. Videre 25 m rappell, men de fleste går 100 m tilbake mot Nordre igjen, og svinger ned i flanken, og omgår rappellen ned fra Store på denne måten. Ganske bratt og noe løs ur her. Vanskelighetene videre kan omgås ved å holde nede i flanken noen steder. Fra Søre kan man ta ned i Langedalen, men noe løst her.

Med en fersking på laget ville jeg i det minste hatt tørt vær på denne turen, eller bare nøyd meg med Nordre (evt Store, og så returnere).

Tid: 6-7-8 timer fra Gjendebu, over Nordre, Store, Midtre og fram til Søre. Deretter noen timer tilbake igjen, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen datt ut i ura nord for den lille toppen merket "1.625" på ut.no (nord for Nordre Svartdalspiggen) omtrent midt mellom Nordre S.p. og Gjendebu. Ifølge noen andre som gikk der oppe i går var det svært mye løsgrus på kanten ut mot ura og lett å trå feil - eventuelt fare for at grunnen ga etter, så hold i tilfelle godt innenfor kanten. Alternativ rute er opp på østsiden av Langedalen og skrått opp mot Nordre S.p. derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.