Gå til innhold
  • Bli medlem

Turisthytte i Naustådalen


Gjeldnes

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er jo vanskelig å mene noe så lenge det ikke gis noen informasjon om hvorvidt det gjelder et lite diskret 4-sengs selvbetjeningskvarter til erstatning for dagens nødbu eller en turistmaskin på størrelse med Spiterstulen. Jeg ville sagt ja til det første og et rungende nei til det siste, og er det noe i mellom vil jeg vite hva det gjelder før jeg gjør meg opp en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen til TT vedr. nybygging.

Sakset fra TTs nettsider:

"Trondhjems Turistforening (TT) vil bygge ei ny turisthytte i Naustådalen mellom Kårvatn og Trollheimshytta. Den er planlagt med en kapasitet på 20 senger, samt en god del ekstra kapasitet. Den vil også ha egne overnattingsrom for folk med hund. TT har søkt om dispensasjon fra verneforskriftene i Trollheimen for å kunne sette opp hytta.

Av sikkerhetshensyn ved eventuell brann, er det også ønskelig med to bygninger, går det ram av søknaden. Naustådalen ligger i Trollheimen landskapsvernområde og Trondhjems Turistforening må derfor ha dispensasjon fra verneforskiftene i Trollheimen for å kunne sette opp hytta.

I søknaden begrunner de behovet for ei ny hytte plassert i Naustådalen med at trafikken mellom Trollheimshytta og Kårvatn har gått ned de siste årene. I dag ligger det ei nødbu i Naustådalen, og det er her TT nå ønsker å bygge den nye hytta."

http://www.trollheimsporten.no/tt-vil-bygge-ny-hytte-i-naustaadalen.4941425-137312.html

Det er jo helt klart noe annet en ny nødbu, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at verneforskriftene for landskapsvernområde er til for alle andre enn DNT?

Dispensasjon fra forskrifter og bestemmelser gis jo helst ved et påviselig behov, og ikke ut fra en forventning eller forhåpning om et mulig fremtidig behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at verneforskriftene for landskapsvernområde er til for alle andre enn DNT?

Dispensasjon fra forskrifter og bestemmelser gis jo helst ved et påviselig behov, og ikke ut fra en forventning eller forhåpning om et mulig fremtidig behov.

Det betyr vel bare at hvem som helst (inklusive TT (Ikke DNT i dette tilfellet)) kan søke om dispensasjon. Det er vel behandlende instans som skal påse at det er et påviselig behov....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel bare at hvem som helst (inklusive TT (Ikke DNT i dette tilfellet)) kan søke om dispensasjon. Det er vel behandlende instans som skal påse at det er et påviselig behov....

Til oppklaring: Så vidt meg bekjent er TT en del av DNT-paraplyen. Tilsvarende for Snøheim på Dovrefjell, der er søker og utbygger Oslo og Omegn, selv om "alle" referer til DNT som utbygger.

Poenget mitt er at TT bør kjenne til hva som ligger i dispensasjon. Normalt sett er en dispensasjon noe som gis ved særskilte tilfeller, der forhold tilsier at nettopp dette må tillates mot hva som normalt aksepteres. TT sier ved sin søknad at "her har vi et fjell, da må vi ha en stor turisthytte her" selv om verneforskriftene allerede er etablert og tilsier at man skal unngå utbygging. Hvis TT får innvilget sin søknad, gir jo dette at alle som ønsker å ha hytte her bør få det, for å få en økt bruk av området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.