Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano for 2 voksne og 3 barn?


Molok

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, det er klart større barn tar større plass! Vi pleier å ha de to ungene i midten med en sekk der de sitter og en sekk bakerst. Da blir det gjerne litt småskrot i baugen foran, men som regel god plass. Ungene klager ikke over plassen hvertfall, de lener seg enten til sekken eller ligger på tvers ved siden av hverandre. Vi har også vært tre voksne og to treåringer, men da var det ikke full oppakning, kun dagstur.

Unga elsker kanoen. Det er som regel litt masing etter kjeks og "hvor langt er det igjen". Noe utålmodighet blir det jo med små unger. Men etter at guttungen min fant seg en knekt padleåre i skogen tidligere i sommer har han "hjulpet" til med padlinga og det har vært storveis. Kanoen har kun vært suksess for oss, foreløpig hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@phaser: takk for innspill. Da glemmer vi den rimelige Bandak'en :roll:

@keningva: Godt å høre at 18,5 er stor nok. 16,5 blir kanskje litt liten for 2+3?

Hvordan er 18.5' ally å håndtere på vannet alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18,5-fot'ern er jo ikke akkurat noen drøm å padle alene, særlig ikke dersom det er litt vind i tillegg!

Da trengs mye ballast for å holde retningen. Men, som godt lastet familieturkano og to padlere liker jeg den veldig godt.

16,5 utgaven hadde blitt for liten for oss når alle er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Tips!

Søren også - jeg slites mellom ally og Mad River.

snakket med en kar på Aktiv fritid som også gjorde poeng ut av at allyen er "dau" i vannet sammenlignet med støpte båter. Jeg hører noen som sier at de nye Allyene er bedre enn de gamle, men dette har jeg egentlig ikke peiling på.

Allyen er jo adskillig lettere (20-23kg vs 39kg), og kan greit pakkes vekk når den ikke er i bruk. MRC'en virker greiere for både barn og voksne - og går lettere i vannet..?

Jeg vet jo ærlig talt ikke hvor mye bæring det blir, men det er gjerne litt transportetapper i Nordmarka f.eks.

Decisions decisions...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "dau i vannet": Jeg har kun prøvd Ally 16.5DR, men det overrasker meg ikke at han sier noe slikt. Allykonstruksjonen er bøyelig og tøyelig. Når du tar i alt du kan med padleåra så flekser (vrir) skroget litt. Et fullstendig stivt skrog er nok mer effektivt for å bruke maksimalt av energien i padletaket til fremdrift.

Jeg vil nok bruke andre ord enn "dau" (prøv 16.5DR i stryk og bølger, så vil du se at spensten i skroget gir noe helt fantastiske egenskaper), men hvis vi snakker om flatt vann skjønner jeg veldig godt hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flekser litt og er vel ikke dau. Mer at den ikke er så stiv. Det gjør at den har bra egenskaper i elve og over stein og slikt.

Kjørte over mange stein i Femundsmarka i sommer som subbet under, da dytter den opp kano litt der den passerer. Men det var og en del "rester" på steinene etter vanlige kanoer.

Men det er klart at en stiv kano, helst med en liten kjølstripe, er raskere og mer retningsstabil.

Sies at Ally 17 og de er bedre på dette enn DR utgavene, som f.eks 16,5 DR.

Har selv 16,5DR og har lagt merke til følgende gjennom bruk.

- Den er litt mer smooth i bølger enn fast kano siden den gir litt etter.

- Den er ikke så rask som faste kanoer. (KJøp dog gode og brede årer, det gjorde ikke jeg så det gikk enda saktere)

- Hvordan den lastes er viktig. Ikke har for mye vekt i front, f.eks ikke nosn stor sekk eller noe tungt der. Da "butter" baugen mer mot vannet.

- Er kano helt søkklastet er det mer bevegelse i den og den går saktere. (Da lastet ca 300 kilo av 380 kilo som er opgitt maks.)

- Ved padling med lite bagasje så sett setene litt mer mot midten enn med last.

- Den er lett som det skrives som gjør at det er greit å bære den.

- med rørkonstruksjon så er det enkelt å få spent fast ting skikkelig.

- Bunn er myk så kan fint padle "indianer" uten noe ekstra under knærne.

- Kano føles mer lun pga flytematta selv om vannet er kaldt, fint ved "indianer".

- Lett å stue vekk og transportere. Jeg har min i org. pakksekk unntatt duk og seter som er i egen bag. Da går alt i takboksen.

- Lett å reparere ved uhell, rifter.

jeg er hvertfall strålende fornøyd med min etter 3. sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allykanoer er som kjent konstruert rundt aluminiumsrør og en "presening".

Vil du gli lydløst nedover elven eller langs vannkanten, er Ally en vinner.

Ingen dunking eller klasking mot glassfiber/plast/aluminium.

Allyene har i sammenligning med de fleste andre kanoer STOR bæreevne.

Den er lett å håndtere, også alene. (Min er en Ally 16,5 DR).

Men en stor ulempe er at den fort blåser "bort" om den ikke har mye last.

Jeg har padlet min både på sjø og i vann, og den "myke" konstruksjonen gjør at den smyger seg over bølgene i stendefor og "toppe" for så å slå ned igjen i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.