Gå til innhold
  • Bli medlem

stabbursdalen i ultimo september - medio oktober


Ulyng

Anbefalte innlegg

Jeg var afsted i stabbursdalen de to første uger af september 2010. Og det smagte af mere. Men min ferie kan i år desværre først komme til at ligge sidst i september til midt af oktober. Er der nogen der har erfaring med området/vejret i den periode. Sidst havde vi sol/REGN/slud/frost og jeg regner selvfølgelig med at der kommer mere af det "sure", men er det overhovedet til at futte rundt i området, uden at drukne i tø-sne eller brække benene? Skal jeg vente til senere, når frosten har sat rigtigt ind.

PS Jeg er generelt godt fjellvant.

Tak for alle bud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har vært i Stabbursdalen flere ganger men stort sett i August. Men gikk Skoganvarre-Alta første uka i Oktober for noen år siden.

Turen startet i flott vær og vi fikk også en del fisk. Siste delen av uka var det sprutregn non-stop.

Som alle turer i den norske fjellheimen vet du aldri hva du får men er du heldig kan det bli en super tur i friskt og klart høstvær.

Bare sørg for at du har med klær og utstyr for frost og en hel del regn.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg reist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det kommer snø i oktober. Ha også med en bra pannelampe (hodelykt på norsk), for det blir tidlig mørkt der oppe på den tiden. Husk at mørketiden kommer ca 20 november.

Det er en fin tid å tenne bål, men husk at du er i en nasjonalpark hvor kutting av tre ikke er lov.

Det blir sikkert en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup god pointe, allerede i september synes jeg dage med gråvejr var ret korte. Tager extra batterier med til min pandelampe.

Ang sne, så var jeg Femundsmarke okt '08. Fik ½m sne en aften og ½m næste dag igen, omkring Svukuriset. Det var ret kringlet at gå og at telte i. Bare der så kommer frost, så jeg ikke skal ligge i sjapsøle :roll:

Uanset hvad, så må jeg afsted.

Tak for inputtet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom retur d.12te. Havde tur med al slags vejr. De sidste dage en del sne og gode frost grader om natten.

Så blafrende nordlys x flere. fiskede en del men ingen fangst. Så ugler, ørn og fandt et sted hvor jeg kunne se at ørn havde slået ren - der var rester af pels og hvor ørnen havde slået, var der et "bjerg" af sorthvide fjer. Total ensomhed og fravær af stress. Havde rigeligt med brænde og gode overnatninger.

Da jeg gik ud af området var det højt og klart frostvejr med blå himmel, nul vind og sneklædte fjell overalt omkring mig. Sluttede af med et vad til skridtet i frostvejr over okselven og da jeg hikede, blev jeg med det samme samlet op af Hallgeir fra Alta på E6. Verdens fineste nordmand, gift med Helena. De trakterede med kongekrabber og hjemmelavet bogafisk! En utrolig fin tur med fantastisk afslutning og to ny rigtig gode venner.

Tak for rådene ang turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.