Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av liggeunderlag, gsport liggeunderlag vs Exped down


Rambol

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om noen har testet http://www.gsport.no/produkt/718946(BC_7)/norheim-liggeunderlag-camp-luft-mpumpe/ Jeg er ikke på så mange campingturer og synes da at Exped down underlagene blir litt i dyreste laget, så om dette er greit nok så bør jeg kanskje gå for dette eller er det ikke verd pengene? Jeg har lest mye bra om Exped, men som sagt er det litt dyrt for noe man ikke bruker så ofte.

Tar gjerne imot tips til andre liggeunderlag som ikke er så dyre.

Er som sagt ikke mye ute i telt, aldri om vinteren, er 183 cm og veier dessverre litt for mye, 105 kg :x .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke testet underlaget selv, men det er helt sikkert mye bedre enn ett tynt "vanlig" underlag. Det du skal være klar over er at underlag med luft uten noen form for isolasjon, fort blir kaldt når det nærmer seg høsten, eller tidlig på våren. Det kan du bedre ved å ha med et tynt liggeunderlag av typen skum-celler mot bakken. Det er å anbefale uansett for å redusere muligheten for punktering av luftunderlaget. Et tynt og billig ekstra liggeunderlag kan du kjøpe på Jysk for en rimelig penge, http://www.jysk.no/165/388/419/4730300/a/catalog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig luft underlag uten isolasjon kan bli litt kalde. Er jo ikke så mange måneder sommer i Norge.

Sånn sett ville jeg vel vært litt forsiktig med å bruke uisolerte underlag noe særlig under 10 grader.

Puter du et slikt Jysk under hjelper det jo litt.

Så vidt jeg husker har det Norheim underlaget og sveiser som går helt sammen mellom kanalene. Det blir litt som å ligge på 6 rør med luft.

På Exped er ikke "gropene" på langt nær så dype. Selv bruker jeg for det meste Exped Synmat UL7 kombinert med det Jysk underlaget.

Lett og fint og godt å ligge på. Vinterstid har jeg Exped Downmat 9 DLX.(heter vel nå LW).

KJører du en Exped 7UL i kombinasjon med slikt som Bamse har du både godt nok liggeuderlag i telt samt noe bra utenfor teltet. Det Jysk er litt tynt å sitte på om vintern. Men Exped koster så klart ja, men det er kanskje en grunn til det.

Ta en titt på de hvis du har mulighet. Dyreste er å kjøpe et Norheim som du kanskje synes fungerte for dårlig for så å måtte kjøpe Exped etterpå.

Noe utstyr kan være ok selv om det er billig men som regel er det en grunn til at noe koster mer enn andre.

Eks. på billige ting som er veldig bra:

Magishine Led hode-/sykkellykt. Lyser like bra som Lupine sin som koster 8 ganger så mye.

Biltema toppmontert brenner. Min er på 3. sommersesong, ikke noe tull så langt. T.o.m tenneren fungere hver gang.

Ajungliak oppblåsbar pute(er jo egentlig ikke et billigmerke). kr 149 på XXL, suveren å sove på.

Snor og IR-utløser til kamera(sånn litt friluftutstyr hvertfall) fra Deal Extreme. Kostet tilsammen kr 50 kontra flere hunder i orginalversjon.

Så det finnes gull for en billig penge men de bør du helst få tips om på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norheim underlaget. Har ikke brukt det om vinteren, men har aldri vært kald på det. Ulempene er at det er smalt og litt glatt(sklir nokså lett av det hvis du ligger på skjev grunn), men til gjengjeld er det utrolig lett og lite. Det får fint plass oppi en 1l nalgene flaske. Innebygd pumpe fungerer ok.

Bare spør hvis du lurer på noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.