Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttips?


kefir

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kikket en del på telt til enkel bruk. Ser for meg helgeturer i ny og ne, mest om sommeren og ikke på vinteren, og tenkte jeg skulle ha et 3-mannstelt så det er greit med plass til meg og en til med litt utstyr.

Etter å ha kikket litt rundt synes jeg telt i butikkene her til lands er dyre og/eller tunge. 3-mannstelt på XXL veier vel alle 3.5kg og opp. Det rimeligste teltet på Oslo Sportslager koster 3000,- og veier også 3.5kg.

Jeg lette litt rundt på nett, og nå har jeg bestilt meg et Nemo ESPRI 3P på ebay, og totalt med frakt og mva kommer det på 2200 spenn. Det er helt ubrukt, romslig, ser ut til å være lett å montere/demontere, og veier 2.6kg. Om noen har erfaring med slike telt hadde det vært veldig interessant å høre.

Har jeg gjort noe dumt, eller lønner det seg stort å bestille telt fra utlandet om man er litt opptatt av vekt og pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, ulempen jeg kan se med teltet er at man setter opp innerteltet først og ytterteltet etter. Ellers så ser det rimelig lett ut for et 3 person telt. Så vidt jeg kan se er det kanskje litt lite for et 3 persons telt.

I.f.m. å bestille fra utlandet har jeg bare gode erfaringer med det. Det er utrolig billig, ihvertfall hvis du kan få det tilsendt som gave slik at du forhåpentligvis slipper toll. Personlig så synes jeg tarptent.com har bra telt. Bestilte meg en Western Mountaineering Ultralite til under halve pris fra USA, så det lønner seg absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det slo meg det med at innerteltet kanskje må opp først, men det er vel "bare" et problem om det regner? Og jeg er ikke sikker på om det må være sånn, men det finner jeg sikkert ut av! Jeg har planer om å bruke det til 2 pers, så jeg tror plassen er god nok, men det så ut til å være 60cm per pers om man er 3, det går kanskje _akkurat_. :)

Det er noen ting som det lønner seg å bestille fra utlandet, da virker det som telt er en av de tingene! Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2 pers ser det ut til at det er masse plass ja, og dersom det ikke regner, snør eller blåser rusk/sand/hvadetnåer inn i innerteltet så er det vel greit. Med litt erfaring så går det nok fort å spenne opp ytterduken og tenker jeg.

Jeg hadde en liten sammenligning mellom Norge, Nederland og England den 14. desember 2010 siden på noen representative nettbutikker. (Ikke garantert å være billigst i landet). Valuta kursene er fra den dagen og prisene inkluderer kanskje porto, men ikke toll.

Themarest Neo Air:

Sportsnett (NO) 1599,00

Bever (NL) 1068,13

Climbers-Shop (UK) 930,22

Western Mountaineering Ultralite:

Sportsnett (NO) 4999,00

Bever (NL) 2765,02

ultralightoutdoorgear (UK) 2930,11

Hilleberg Nallo 3 GT:

Sportsnett (NO) 7150,00

Bever (NL) 6320,55

Climbers-Shop (UK) 5257,30

Fra USA er det enda billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et telt selv hvor man setter opp innertelt først normalt.

Dog kan du sette opp ytterduk først men det krever at du kjøper ekstra "footprint". Det gir og litt flere oppsettmuligheter samt at det sparer slitasje på bunnduk i innertelt.

Med footprint så kan du bruke den og ytterduk uten innertelt. Et alternativ for å spare vekt når det er lite innsekter.

Dog vil du lettere kunne komme borte duk og kondens enn med innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det slo meg det med at innerteltet kanskje må opp først, men det er vel "bare" et problem om det regner? Og jeg er ikke sikker på om det må være sånn, men det finner jeg sikkert ut av! Jeg har planer om å bruke det til 2 pers, så jeg tror plassen er god nok, men det så ut til å være 60cm per pers om man er 3, det går kanskje _akkurat_. :x

Det er noen ting som det lønner seg å bestille fra utlandet, da virker det som telt er en av de tingene! Takk for tips. :)

Stort sett de fleste "amerika"telt fungerer slik. Innertelt først, så yttertelt.

Har selv et North Face telt som er bygd på samme prinsippet som Nemo teltet (og andre lignende telt).

Ulempen med slike telt, er som du sier: når det regner...

Og i Norge kan det regne enkelte ganger. Som regel har dette gått bra i mitt tilfelle, pga. man bruker ca. 3 min på å sette opp innertelt og hive duken over. Men resultatet er da at innerteltet kan bli fuktig/bløtt en gang i blandt. Det samme kan bli et problem(innertelt, så yttertelt) og det blåser en del. Da er det ikke like kjekt å hive duken over og prøve å knote det til.

Man må også tenke på at slike telt også ikke har all verden av plass (innertelt/fortelt)hvis det er ruskevær ute.

(min erfaring)

Men; For min del har det gått bra så langt. Har holdt meg til korte turer (5 dager), og da synes jeg disse teltene kommer til sin rette plass.

Lav vekt, kjapt å sette opp etc. etc.

Tror du skal bli fornøyd med et slikt kjøp hvis du bruker det som du sier: til et begrenset bruk(helgeturer etc.).

Og som han andre her sier; kjøp footprint, så reduserer du slitasjen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersport kjører tilbud på Norheim Ty 3 til 2800 kr,(ord 3498) vekt 2,5 kg komplett.

Billigere og lettere 3-mannstelt til den prisen er vanskelig å matche(kjører 20-30% i de fleste butikker)

http://www.gsport.no/produkt/712697(BC_7)/norheim-fjelltelt-ty-3/

Nestemann på lista blir Helsport Fjellheimen Camp, men tusenlappen dyrere og bittelitt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo TY3 ekstreme som er ett helårstelt også. Dette er også oppgitt til 2,5kg, Kan det stemme?

Ser ut som et Halsport Svalbard 3 copy/paste prosjekt. Kjenner jeg Norheims produkttesting rett, så tviler jeg på at sømmer, stenger osv har gått gjennom særlig mye mer enn oppslåing av teltet inne i den asiatiske fabrikken :-) Men for all del, prove me wrong, helårs på 2,5kg til 4000 kroner (-skiforeningrabatt mm) høres ut som en vinner. bare ikke forvent easton-kvalitet på stengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har TY3 ekstreme første gang jeg brukte det var det flom varsel se http://www.ostlendingen.no/nyheter/flomvarsel-i-hedmark-1.5491158 det regnet sykt men var aldri noe problem att man ble våt,enda jeg våknet opp så kjentes det ut som jeg hadde satt opp telte i et vann damn,man hørte att det var mye vann under teltet,det kom ingen ting inn i telte så fungerte fint 8)

Videre har jeg brukt det på sykkel tur i sommer med 4 overnattinger aldri vært noe problem med telte,(regnet ikke da)eneste som jeg syns er negativt er att 135cm bredt ved beina og 160cm ved hode,problemet er att ligge underlag er 52cm så da er det ikke helt plass til 3 stk :) videre så syns dama att telte er noe lite til og være på tur over lengre tid med siden det er så liten å plass (vi er 2 vokse og barn på 2,5 år) skal nå på fjell tur i helga så syns da det er kjekt og ha et telt som veier lite. Så konkludere med att jeg syns telt er bra.

jeg har alltid innertelte "montert" slik att når jeg kommer frem er det bare og slå opp telte så er det ferdig,så tørker jeg det seperat men alltid pakka det samme (tørt) klart til og sette opp er en stor fordell når det regner etc. er veldig fornød med "fortelte" som er "rimlig " stort (140cm*100cm*160cm alså 160cm på det bredes og 140cm på det smales og 1 meter langt)

Veide telte akuratt nå sto 2722g på kjøkken vekta :)

post-10827-133474769189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Norheim TY3 extreme du har bilde av der. Det du har er uten extreme og er oppgitt på posen til 2,5kg. Extreme teltet er en kombinasjon av kuppeltelt og tunneltelt. Det er extreme teltet som er er oppgitt til 2,5kg på nettet men på på posen står det 3,8kg

Edit: prøvde å legge til link med url kodene men da ble posten min blank. Har skjedd før også. Noen som veit? http://www.gmax.no/produkt/721565(BC_7)/norheim-fjelltelt-ty-3-extreme-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Mygg og knott kan bli et problem. Men jeg oppdaget noe snodig i fjor på den føste delen av turen til Nordkapp. Jeg reiste nemlig først med en liten lavvu. Ofte ble jeg nesten tullete av knotten mens jeg etablerte leir for kvelden, men straks jeg kom meg inn i lavvuen og fikk lukket dør og topp var knottproblemet over. Til tross for åpen bunn og uten myggnett. Så jeg lurer på om en tarp kombinert med for eksempel fjellduk/annen duk slik som på bildene jeg viser til, kan fungere. Det var nemlig godt mulig å lukke like bra som i en lavvu. Men det vil jo vise seg når myggsesongen er her igjen.

Vel, jeg ville jo ikke kuppe denne tråden, så jeg stopper her. Ville bare lufte tanken om tarp vs. telt siden tråden heter "Telt-tips". Skal se jeg blir blitt av noe igjen og begynner å samle på telt også, ikke bare primuser. Kommer jo mange gode tips i denne tråden. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir lit feil det her,siden det her et tips om telt spørsmål men lurer veldig nå på hva jeg har.

Står "ekstrem" på det og samme sier manuelen,finner ikke igjen kviteringen akuratt nå men kjøpte det på g-sport,er det slik att jeg kan kjøpe det jeg mangler får og få det "ekstremt"

post-10827-133474769346_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at borgern har rett. Siden dette er g-sport sitt eget merke så endrer de nok på disse som det passer dem. Ville tro at de i år anser kuppeltelt for mer "ekstremt" enn tunneltelt, så da slengte de på et fortelt på et kuppeltelt og så ble det TY3 Ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt og høre (starta og lure på om jeg hadde blitt lurt)

Brukte teltet i helga og merka da att det ikke var spesielt lurt og sette opp telte uten og stramme det skiklig opp,var ikke meldt regn så tenkte ikke spesielt over det,problemet ble i dag tidlig att det ble "små" plasser på telte som det ble liggende vann som ikke gikk bort og etterhvert da kom det små dropper igjenom til forteltet (noe kjedlig da man sitter der og lager mat) hadde ikke problem med det her sist det regna men hadde da slått opp telte skiklig,jeg vil tro det her gjelder alle telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel alltid lurt å sette opp teltet stramt. Spesielt viktig for silnylon duk som strekker seg når den blir våt. En stram duk gir vind mindre å ta i, gjør at vann og snø renner av bedre, men viktigst av alt, gjør at duken ikke blafrer og smeller hvis det blåser. Hvis man ikke kan få duken stram når man setter opp teltet så hadde jeg tatt det med tilbake til butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at ditt har stormmatter mens TY3 uten extreme er uten stormatter så da veit jeg ikke. Det du har ligner ikke på noen av dem så da kan man jo tro det er ny modell. Så avislenken din var fra sommeren 2010 så godt mulig det er noe nytt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.